Status
Tråden går ej att kommentera.
bra-byggare skrev:
Då har jag nog ingen buffert alls. Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna hända där man behöver en större summa kontanter så snabbt?
Hur stor summa? :)

Pannan går sönder, värmepumpen går sönder, vattenpumpen går sönder, du upptäcker att taket läcker som ett såll. Frun vill genast ha ett nytt kök. :)

Jag har flera kreditkort som jag kan betala ganska stora summor med (typ 30') och där de skickar faktura i slutet av månaden som ska betalas månaden efter. Det går också att handla av företag mot faktura med upp till 30 dagars kredit så jag ser ingen större anledning att ha några större summor "redo".
Du måste trors allt betala, jag tror inte du hinner jobba över så mycket att du kan tjäna extra 50.000:- på en månad drygt. Förskott på lönen kanske.
 
bra-byggare skrev:
I normalfallet betalar jag inte på kredit, men om jag får en oförutsägbar utgift så kan jag utnyttja den räntefria krediten och hinna skaffa fram pengar tills dess att kreditkortsfakturan kommer.

Jag måste säga att har ännu inte haft några problem med att vara utan buffert. Men visst, buffert kanske jag har emellanåt, men den är inte uttalad och den är ofta kortsiktig för jag försöker istället ha pengarna någonstans där de får lite bättre ränta än på ett lönekonto.
Javisst, jag rekommenderar ett konto med hög ränta. Du kan få så gott som samma ränta som huslånet, om du väljer rätt nischbank. Är du försiktig tar du två. :)
 
bra-byggare skrev:
... för jag försöker istället ha pengarna någonstans där de får lite bättre ränta än på ett lönekonto.
Själv använder jag ett sparkonto, iof med fria uttag, men ändå med en ränta som bara understiger bolånens med ett par procentenheter (räntan är f.n. 4.25% där)

Men alla gör som man själv är trygg med - och har du tex pengar i fonder så är ju det också en buffert - även om det kan vara surt om du måste ta ut pengar därur när den står lågt...

/K
 
A
-MH- skrev:
Hur stor summa? :)

Pannan går sönder, värmepumpen går sönder, vattenpumpen går sönder, du upptäcker att taket läcker som ett såll. Frun vill genast ha ett nytt kök. :)



Du måste trors allt betala, jag tror inte du hinner jobba över så mycket att du kan tjäna extra 50.000:- på en månad drygt. Förskott på lönen kanske.
Jag behöver inte jobba över eller tjäna extra, pengarna finns, men inte tillgängliga på en vecka.

Om pannan/värmepumpen går sönder ringer jag en firma som fixar det. Och medan jag sitter i telefonkö så sätter jag mig vid datorn och frigör kapital. Samma med om taket börjar läcka.

Om frugan däremot vill ha ett nytt kök med en veckas varsel får hon nog fixa pengarna själv. :D

Jag ser inte riktigt poängen med att ha 50000kr liggande på ett vanligt bankkonto med dålig ränta. Om jag får bra ränta på t.ex. Resurs Bank och har pengarna där så tar det några dagar innan de finns på mitt vanliga konto.

Jag har svårt att tro att någon hinner komma och laga mitt tak och skicka en faktura som förfaller innan jag fixat pengarna.
 
bra-byggare skrev:
Jag ser inte riktigt poängen med att ha 50000kr liggande på ett vanligt bankkonto med dålig ränta.
Nej, det finns ingen poäng i det. Därför skriver jag konto med BRA ränta. Hoppas det sjunker in nu.

När börsen sjunkit 25% på 9 månader, är det inte roligt att ha bufferten i aktier.
 
bra-byggare skrev:
Det var du som kom med definitionen och den innehåller inget om ränta. :confused:
Helt riktigt, jag har aldrig skrivit att man skall ha bufferten på ett konto med dålig ränta.
:rolleyes:

Det finns gott om bra konton som uppfyller villkoren och dessutom har bra ränta.
 
A
-MH- skrev:
Helt riktigt, jag har aldrig skrivit att man skall ha bufferten på ett konto med dålig ränta.
:rolleyes:

Det finns gott om bra konton som uppfyller villkoren och dessutom har bra ränta.
Vi tar det igen.

Du skrev att:
-MH- skrev:
En buffert skal vara lätt åtkomlig (mindre än en vecak) och inte dra på några känslomässiga band. Tar man ett blancolån eller köper på kredit, då har man ingen buffert.
Och jag svarade att jag enligt den definitionen då nog inte har någon buffert. Vid oförutsägbara utgifter köper jag på kredit, pengarna kan ta mer än en vecka att få fram och det drar på känslomässiga band.

Jag tar inte mina investeringsbeslut baserat på att jag måste ha 50000kr tillgängliga inom en vecka. Jag har inte 50000kr liggande redo och avsatta enbart för oförutsägbara utgifter. varken med bra eller dålig ränta!

Det var du som kom med definitionen jag berättar bara hur jag förhåller mig till den. :confused:
 
Det jag vänder mig emot i dina inlägg är att du förutsätter att en buffert måste stå på vanligt bankkonto med dålig ränta. Det var därför jag kommenterade just detta, och inget annat.
 
A
Ok, då förstår jag hur vi hamnade i räntediskussionen. Jag utgår (möjligen felaktigt) från att man generellt sett får sämre ränta om man vill ha pengarna tillgängliga på så kort tid jämfört med om man kan tänka sig vänta ett tag på att få pengarna.
 
Och det var lite det här jag menade med den här diskussionen i allmänhet. Det går liksom inte att säga att man bör ha eller jag tycker si eller så. Det ser så olika ut bland hushållen att ett generellt råd knappt säger något alls. Någon har fonder, någon har husvagn, någon har pengar i kudden medans någon kanske knappt har lån på huset. Vissa har marginaler till mera lån på huset och vissa kanske har marginal att dra ner på en dyr hobby eller ett frikostigt spenderande. Vad vet jag? Bland 10 familjer finns det säkert 10 olika förutsättningar....
 
Anders, vi är några här som inte håller med dig. Får vi fortsätta?
 
Visst hade jag lite rätt när jag startade den här tråden?? När jag lite oroligt sa att jag stack ut hakan...känns nästan som om smockorna hänger i luften :D
För det här med buffert är inte lätt att diskutera. Att vi alla har olika synsätt är det som jag tycker är så spännande! Det är ju alldeles för lätt att "snöa in" i sitt eget trygghetsknarkande.
Så jag har tagit till mig många av era tips och kommer att både minska min buffert som ju är onödigt stor samt att jag kommer titta över om jag bör placera resten på ett konto med ännu bättre ränta än jag har idag. (Lönekonto har väl ingen i allafall?)

Som sagt - tack för allas tankar och vinklingar!
 
Att prata buffert med en främmande människa är ibland som att prata färg med en blind.

Så kanske ter sig samtalet bäst över en middag med personer man känner något bättre och som man litar på.

Jag kan ibland inte förstå de svar man ger utan att ha tillräckligt kött på benen. Med det menas att för att kunna ge ett rimligt svar på hur någon bör göra så krävs det så mycket mer information från den personen. Om skulder, inkomster, utgifter, tillgångar, kunskap, risk, förhållande, barns ålder, var man bor, hur man bor, ålder, framtidsmål, historik om ens ekonomi, driftkostnader/avgift/hyra, CSN, hälsan, ev framtida arv, .....och mycket mer där till.

Vilka är personens möjligheter och förutsättningar?

Så det enda riktiga svar på en fråga om ens buffert i detta forum - tycker jag själv är: Vem är du?

Men men, min åsikt.

Mvh
 
A
Ja, det är ett mycket gott råd att dela upp på två banker och även se till att insättningsgarantin verkligen gäller för det kontot man väljer.

Även om insättningsgarantin gäller så om banken kommer på obestånd så kan det ta flera år innan man får tillbaka sina pengar eftersom först måste företaget sättas i konkurs och sedan ska konkursen utredas innan spararna får sina pengar.

Minns Custodia som gav bra ränta, hamnade i problem och spararna fick inte ut sina pengar. Företaget försattes i konkurs i Augusti 2006 och vissa har ännu inte fått sina pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.