En firma hade varit hemma och gjorde dränering åt mig, sedan gjorde dom aldrig färdigt arbetet, så jag betalade endast för matriel, (makadam, platon matta osv.) i väntan tills dom skulle göra färdigt arbetet.
Företaget gick i konkurs innan dom var färdiga.

Centralen har kontaktat mig ang. betalning av makadam, som varken jag beställde eller hämtade. Jag anser att jag har redan betalt för makadam.
Idag kom sista droppen, räkningen från centralen för makadam. Samt leverans kvitto från företaget som la beställningen och tog emot leveransen.

Det pågår diskussioner just nu med centralen, men rent juridisk, har dom rätt att kräva betalning från mig? Jag har ju redan betalt till bygg firman!

Hammer.
 
Har du beställt materialet från Centralen eller byggfirman?
 
Har du inte beställt från Centralen ska du inte betala.
De försöker med en rövare, gsg.:mad:
 
andersmc skrev:
Har du beställt materialet från Centralen eller byggfirman?


Jag har inte beställt materialet från centralen, det var byggfirman som gjorde detta. Allt jag beställde var dränering av fastighet, sedan har jag betalt för materialet.
Känns som centralen gör ett sista försök att få ut betalning, eftersom byggfirman konkade. När jag ringde till ekonomi chef för centralen uppmuntrade hon mig att INTE dra in konsumentverket på detta! Undrar varför......?
Frågan är om dom har brutit lagen med att kräva betalning från mig.
Tjejen på konsumentverket är tillbaks på kontoret på onsdag.
Den ansvarige chefen som gav klartecken att skicka räkning till mig är också tillbaks på onsdag.
Kommer att veta lite mer i slutet av veckan antar jag!

Sånt här är jobbigt.....!
Hammer.
 
Låter som en rövare, tycker jag också.

Normalt sett TROR jag att rent juridiskt så äger företaget dom varor dom levererat, om detta inte är betalt. Om du kan visa att du betalat för dom produkter du fått är det utan tvekan en fråga mellan leverantören och byggfirman. Om detta är oklart så är ju frågan vad centralen ska göra åt att ditt makadam redan ligger på plats. Vill dom komma och hämta det? Tveksamt va?
Om du ex beställer vitvaror av en firma, som hamnar i ditt garage, varpå firman går i konkurs så tror jag det rent juridiskt är så att leverantören kan komma att kräva dessa varor av dig. OM du inte betalt för dom. Den normala gången är ju i ditt fall, att du betalar för det fått levererat. Har du tex inte betalt någonting så är det inget som säger att du får allt gratis bara för att firman har kursat.
Vill påstå att det KAN vara lite mer komplicerat än att bara säga att du har rätt i detta fall.
Men som sagt, jag tror samtidigt att centralen INTE har gjort helt rätt här genom att bara skicka ut en faktura på något DU inte beställt.
 
Jo... eller nja....
Centralen har redan fått en kopia av fakturan från byggfirman, där jag har noterat att 24 april betalade jag 23 750:- (för materialet). Samt den handläggare på centralen är fullt medveten om att jag har betalat en del av räkningen för dränering till byggfirman (för materialet).
Byggfirman beställde, jag har betalat byggfirman............
Man bli så trött av sånt här...
Hammer.
 
Om någon kan ställa krav på dig så är det konkursförvaltaren som är tillsatt att sköta konkursboet. Centralen kan i detta läge inte kräva dig på pengar eftersom du inte haft några affärer med dem. Har du dessutom kvitto på erlagd betalning för mtrl och makadam förstår jag inte vad de sysslar med.
 
Det är viktigt att du svarar med ett skriftligt bestridande bums.
 
Ska skriva till centralen och bestrida räkningen. Efter jag har pratat med konsumentverket.

Tack.
 
Redigerat:
JanneL skrev:
Om någon kan ställa krav på dig så är det konkursförvaltaren som är tillsatt att sköta konkursboet. Centralen kan i detta läge inte kräva dig på pengar eftersom du inte haft några affärer med dem. Har du dessutom kvitto på erlagd betalning för mtrl och makadam förstår jag inte vad de sysslar med.
Precis så menar jag (och tror), även om jag skrev massa andra tankar...
 
Du har alltså beställt dräneringsjobb och material från firman i konkurs. Firman i konkurs har i sin tur beställt material från Centralen som levererats. Du har betalat Firman för materialet och fått det levererat. Arbetet är ännu inte utfört.

Jag skulle vilja påstå att ingen kan kräva dig på något för materialet. Centralen har du inget avtal med. Firman har levererat materialet och du har betalt för det. Alltså kan inte kk-förvaltaren kräva dig (om du inte betalat underpris). Det konkursförvaltaren kan kräva är att få genomföra arbetet mot betalning, men det har du väl inget emot.....
 
Cliff2 skrev:
D. Det konkursförvaltaren kan kräva är att få genomföra arbetet mot betalning, men det har du väl inget emot.....
Detta skulle jag vilja se...konkursförvaltare brukar ju vara någon advokat som sitter på något kontor i finkostymen.
Skulle vara kul att se honom slita med makadam...

Personligen skulle jag vägra betala. Du har väl inget att göra med vart byggföretaget köper sitt material ifrån? Långsökt men i princip skulle alltså detta grusföretag kunna veta om att konkursade firman varit vid dig och att konkursboet köpt grus av en konkurrent till grusbolaget. De kan alltså teoretiskt ligga till så och de tar en rövare och skickar en faktura på konkurrentens grus...Vääääldigt långsökt men...

Låt dem tala med konkursförvaltaren om att hämta sitt grus efter att konkursen är avklarad. Begär dock markhyra för grushögen. De får väl som alla andra bevaka sina fordringar i konkursboet. Föga troligt att de ens har juridisk rättighet att hämta tillbaka varor som tillhör konkursboet vilket din grushög troligtvis gör. Grushögen tas upp i konkursboets tillgångar tillsammans med allt annat. Det realiserade kapitalet efter konkursboet fördelas mellan fordringsägarna efter turordningsreglerna där alltid skatteverket ligger först. Vilket inte är förvånande.

Var allmänt jobbig mot dem så skiter de nog i sitt grus. Ge deras ekonomiavdelning / VD osv lite grus i maskineriet.
 
Cheesus skrev:
Detta skulle jag vilja se...konkursförvaltare brukar ju vara någon advokat som sitter på något kontor i finkostymen.
Skulle vara kul att se honom slita med makadam...

Personligen skulle jag vägra betala. Du har väl inget att göra med vart byggföretaget köper sitt material ifrån? Långsökt men i princip skulle alltså detta grusföretag kunna veta om att konkursade firman varit vid dig och att konkursboet köpt grus av en konkurrent till grusbolaget. De kan alltså teoretiskt ligga till så och de tar en rövare och skickar en faktura på konkurrentens grus...Vääääldigt långsökt men...

Låt dem tala med konkursförvaltaren om att hämta sitt grus efter att konkursen är avklarad. Begär dock markhyra för grushögen. De får väl som alla andra bevaka sina fordringar i konkursboet. Föga troligt att de ens har juridisk rättighet att hämta tillbaka varor som tillhör konkursboet vilket din grushög troligtvis gör. Grushögen tas upp i konkursboets tillgångar tillsammans med allt annat. Det realiserade kapitalet efter konkursboet fördelas mellan fordringsägarna efter turordningsreglerna där alltid skatteverket ligger först. Vilket inte är förvånande.

Var allmänt jobbig mot dem så skiter de nog i sitt grus. Ge deras ekonomiavdelning / VD osv lite grus i maskineriet.
Hmmm. Förstår att det var ett bra tillfälle att göra sig lustig.... Konkursförvaltarens roll är dock att driva företaget tills det avvecklas. Ofta fortsätter verksamheten även efter konkursbeslutet och konkursbolaget fortsätter att fullgöra ingångna avtal. Kanske inte så sannolikt i detta fall...

Jag kan inte förstå varför du skulle be grusfirman ska prata med kk-förvaltaren om att hämta gruset. Om du har betalt marknadspris för gruset och det levererats till dig tillhör det dig och inte konkursboet.

Grusfirman har en fordran på konkursfirman och inte på dig. Det får de göra upp sinsemellan utan att blanda in dig och din grushög. :)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Cliff2, mycket brasammanattning. Hade inte kunnat uttryckt det bättre själv.
 
Hemmakatten
Gruset som du fått levererat är att anse som tillbehör till fast egendom och kan därför inte bara hämtas från din fastighet.

Som flera andra skrivit; bestrid fakturan eftersom du inte har något avtal med grusfirman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.