Micke_1 skrev:
Har köpt allt material själv, så där blir nog inga kostnader!

//M
var köper man gratis material?
 
A
Berätta hur det gick sen. Finns antagligen många intresserade som vill ge elektrikern jobb om det gick bra.
 
electrocuted skrev:
var köper man gratis material?
Det jag menade va att det inte kommer några merkostnader på material via elektrikern!
 
bra-byggare skrev:
Berätta hur det gick sen. Finns antagligen många intresserade som vill ge elektrikern jobb om det gick bra.
Jag återkommer i slutet av nästa vecka och berättar mer om hur det gick.

//Micke
 
Nu är det inkopplat och klart. tog ca 5 tim. Kanske inte den snabbaste mannen men jobbet blev gjort. Totalt 1300kr.


//Micke
 
Kollade du hur pass behöring han var?
För med den timdebiteringen så blir ju jag också väldigt tveksam..

För vi snackar väl priser med kvitto o.s.v.?
 
Jag kollade inte hans behörighet men va han sa så jobbade han som elektriker, man får väl utgå ifrån att han är behörig då.

Detta va utan kvitto denna gång!
 
Utan kvitto.. Då behöver man ju inte bry sig om han är behörig eller ej :rolleyes:
 
En liten fundering här Micke, hur mycket hade du gjort av jobbet? Hade du kopplat alla brytare och uttag osv. eller gjorde elektrikern det med? Gjordes några isolationstester osv? Dels för din egen säkerhets skull, men samtidigt kan det ju vara kul att veta hur bra jobb du gjort själv som ickebehörig...
 
Micke_1 skrev:
Jag kollade inte hans behörighet men va han sa så jobbade han som elektriker, man får väl utgå ifrån att han är behörig då.

Detta va utan kvitto denna gång!
Med tanke på att han slipper sociala avgifter, inkomstskatt och garanti var ju 260 kr/tim utan moms en ganska bra affär för elektrikern (betydligt bättre än om du hade betalat 325 kr/tim mot kvitto).
 
Bjurran skrev:
En liten fundering här Micke, hur mycket hade du gjort av jobbet? Hade du kopplat alla brytare och uttag osv. eller gjorde elektrikern det med? Gjordes några isolationstester osv? Dels för din egen säkerhets skull, men samtidigt kan det ju vara kul att veta hur bra jobb du gjort själv som ickebehörig...
Jag har dragit alla kablar och kopplat alla utagg han kopplade brytarna och drog tändkablar-
Jodå han gjorde tester på allt och det var ok allting.


Jag betalade 225kr/tim

//Micke
 
Räv3n skrev:
Utan kvitto.. Då behöver man ju inte bry sig om han är behörig eller ej :rolleyes:
Det är precis det här som är pudelns kärna. Inget kvitto, ingen behörighetsfråga!!! I detta läget handlar det bara om att få en säker anläggning som anläggningsägaren i vilket fall som helst är ansvarig för.

Jag vill ha kvitto på allt så att jag kan bevisa etc. annars kan jag lika gärna göra det själv för jag tar alltid reda på hur man skall göra så jobbet blir minst lika bra som för en behörig (låt vara att det tar betydligt längre tid men det är en annan fråga...).

Hursomhelst så verkar ju denna kille i varje fall ha kollat allt med mätningar etc. vilket ju ändå var bra.

Yamma
 
Då kommer vi obevekligen in på nästa fråga.. Vet en obehörig vilka mätningar som ska göras? :rolleyes:
I detta fall ts..
 
Räv3n skrev:
Vet en obehörig vilka mätningar som ska göras? :rolleyes:
Tja, det borde du kunna svara på själv eftersom du inte har någon behörighet! Vet du vilka mätningar som skall göras? :p

Återigen; Självklart kan vem som helst veta vad som helst oavsett behörighet. Faktum kvarstår att majoriteten av de yrkesverksamma elektrikerna i sverige saknar egen behörighet utan arbetar under någon annans.
 
Vad säger praxis och/eller branschregler om vilka mätningar skall/bör utföras vid en åtgärd som denna (Bjurran tar upp isolationstester)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.