Är det någon som fortfarande tror att priserna kommer att gå upp eller ens stabiliseras?

Själv har jag just hoppat av en budgivning. Räknar kallt med att det blir avsevärt billigare att köpa under det kommande året.

Jag har varit pessimist sedan november och blev idag med pessimistisk än någonsin. Bara att Ryska marknaden inte ens öppnar är fullständigt katastrofalt.

Samtidigt måste man ju beakta orden "be careful what you with for". Ännu mer katastrof från och med nu (vilket verkar helt oundviktigt) kommer i slutändan att påverka alla negativt.
 
klaskarlsson skrev:
Om man förutspår prissänkningar tillräckligt länge så lär man ju ha rätt :)

På KTH finns det två st "fastighetsproffesorer" som har predikat om prisras på bostäder periodvis sedan år 2000...
Antar att du tänker på Stellan Lundström. Han var lika utskrattad 88-90 som 2006-2007. Han var sedemera den som hade mest rätt av alla vad gäller 90-talets fastighets- och bankkris. Tror att han får rätt nu också.
 
Redigerat av moderator:
Stellan Lundström och Hans Lindh ger jag inte mycket för. Dom är bättre att ha som kontraindikatorer, dvs säger de ned så går det upp. Skulle dom säga att priserna kommer att gå upp så går det förmodligen ned istället.

Oavsett vilken uppfattning man har, upp eller ned, och man förespråkar den så får man såklart rätt någon gång i alla marknader i och med att alla marknader rör sig uppåt och nedåt. Men de har tjatat om 30% nedgångar i vart fall sedan 2001, kanske längre, och hur det har gått därefter vet alla.

Men det är roande att de fortfarande får uttala sig. Själv skulle jag skämmas och återlämna eventuell proffesur.
 
Jag tycker som moderator att tråden gärna får breda sig ut lite över ekonomi som i alla fall kan tänkas betyda något för fastighetspriserna.

Ju mer man läser så inser man att homestyling och fräscha snittblommor kanske inte är allt när man skall sälja ett hus.

Jag måste säga att jag inte har jättekoll på det här med "fractional reserve banking", Basel II etc. Jag har alltid trott att om bankens egna kapital aldrig får understiga 8%, sedan kan de låna in från kunder, låna av varandra, ge ut obligationer eller låna av Riksbanken bäst de vill för att låna ut till hus.

På så sätt har Riksbanken i någon mån kunnat kontrollera penningmängden eftersom det inte kan existera pengar som inte de har godkänt. Däremot kan de vid utlåning till banker naturligtvis skapa nya pengar.

Men, nu har jag läst en del andra förklaringar. Är det någon som vill förklara?

Om någon känner Stellan och Hans, så bjud in dem till det här forumet och be dem förklara hur de forskningen ser ut, vilka mätmetoder och analysmetoder som används och vad som har betydelse. Det vore verkligen en "Snillen spekulerar".
 
Mikael_L skrev:
Jag har förutspått prisras i 7 år nu! I början rätt högljutt, så numera är jag hyfsat tystlåten istället ... :surprised:
Hehehehe! Exakt, jag med! :D
Och fortfarande sitter jag utan hus....men kanske med tomt snart, sjutton vet om det är smart eller dumt att bygga NU...:confused:
 
Redigerat av moderator:
Det börjar se riktigt läskigt ut på världens börser... antingen är det extremt bra läge att köpa aktier nu eller så lurar en finansiell tsunami runt hörnet som kommer rulla in med en kraft över västvärlden på ett sätt som få kan föreställa sig. Idag sjönk USAs S&P 500 index med 4.7%!

Imorgon blir det nog fortsatt slakt på svenska börsen... Hur kan detta påverka huspriser? Minskad investeringsvilja kommer att leda till minskad tillgång på krediter som i sin tur leder till sämre konjunktur och stigande arbetslöshet. På kort sikt är inte hotet om "systemkris" inom finanssektorn avvärjt vilket höjer bankernas riskpremier och interbankräntorna. Detta leder till stigande bolåneräntor och med stor sannolikhet striktare krav från bankerna. Husköpare som har en del av sin insats i aktier/aktiefonder får mindre att sätta in vid ett husköp.

Om det blir riktigt illa och vi går in i ett 1929-32 scenario kommer centralbankerna att damma av sina gamla sedeltryckerier och "åka runt med helikoptrar" och släppa ner cash till folk så att ekonomin kommer igång... (idag finns dock mer raffinerade sätt att sköta sedeltryckeriet. Man köper helt enkelt värdelösa lån från bankerna så att de blir av med sina risker).

Låt oss hoppas att läget lugnar ner sig. Det brukar det göra (precis som det sällan kommer tsunamis...)
 
klaskarlsson skrev:
Det jag fortfarande har svårt att se är hur räntan skall kunna vara fortsatt hög. Om riksbanker runtomkring sänker riskräntorna så borde väl bankerna iaf på medellång sikt inte kunna hålla så höga räntor !?
Risken är att det inte kommer att spela någon större roll vad riksbankens ränta är.

Om kunderna känner att de löper risk att förlora tillgångar som placeras i räntebärande papper (t.ex. SEBs fonder som placerat i Lehman) kommer det milt sagt att vara svårt att sälja bostadsobligationer som bara ger 3-4% ränta. Oavsett vad riskpremien blir är det låntagarna som får betala.
 
Investor skrev:
Det börjar se riktigt läskigt ut på världens börser... antingen är det extremt bra läge att köpa aktier nu eller så lurar en finansiell tsunami runt hörnet som kommer rulla in med en kraft över västvärlden på ett sätt som få kan föreställa sig. Idag sjönk USAs S&P 500 index med 4.7%!
Min mest konspiratoriska teori är att några kinesiska makthavare tröttnade på att omvärlden berikas av kinesiska råvaruköp. Några strateger fick i uppgift att knäcka världsmarknaden. Först köper man allt som finns under några månader. Kapaciteten räcker inte till och priserna stiger majestätiskt. Så plötsligt (efter OS) köper man inte en skruv och hela systemet brakar ihop.

Jävligast just nu är att detta är ett världsproblem. Inte på något sätt isolerat till USA: Förr var de olika marknaderna mer isolerade. Nu hänger de ihop på ett alltför intimt sätt och skapar en snabb kedjereaktion som slår globalt. Reglerfunktionerna fungerar inte på det stora och (de facto) instabilia finansiella systemet.

Tänkbara lösningar just nu enligt J Cramer:
1. Räntesänkning som koordineras mellan alla (stora) centralbanker i hela världen
2. Någon i mellanöstern med deg köper minst en storbank.
3. Tillåt återköp i större omfattning
4. Återinför uptick-regeln som togs bort i höstas
5. Låt privata investerare köpa banker
6. En gigantisk stimulansplan i Kina
 
frjo7205 skrev:
Antar att du tänker på Stellan Lundström. Han var lika utskrattad 88-90 som 2006-2007. Han var sedemera den som hade mest rätt av alla vad gäller 90-talets fastighets- och bankkris. Skulle sätta en slant på att han får rätt nu också.
Tror du villapriserna i landet snitt kommer gå ner mer än 20% det närmaste året?

90-talets kris var för 15 år sedan! Om man de senaste 10 åren har gissat på någon slags återkomst av fastighetskris så har man fullständigt och komplett haft fel så länge så man borde skämmas.

Då har jag oftare haft rätt, eftersom jag alltid spår en uppgång på 7,5% årligen. :)
 
Redigerat av moderator:
Detta desperata letande efter järtecken i skyn. Jag såg en kalv födas med tre ben igår, världens undergång är nära...
 
Investor skrev:
Det börjar se riktigt läskigt ut på världens börser... antingen är det extremt bra läge att köpa aktier nu eller så lurar en finansiell tsunami runt hörnet som kommer rulla in med en kraft över västvärlden på ett sätt som få kan föreställa sig. Idag sjönk USAs S&P 500 index med 4.7%!
Det värsta är att jag inte riktigt vet varför det tokrasade idag. AIG räddades genom att FED lånade ut c:a 600 MILJARDER svenska kronor till dem. Lånet hindrar dem från att behöva sälja ut värdepapper i panik till en marknad där inga pengar finns att köpa för. Lånet kommer dessutom från sedeltryckeriet, inte från någon annan bank som måste dränera sig på kapital.

I Ryssland vet jag ärligt talat inte vad som händer. Jag har för dålig koll på hur ryska banker placerat pengar. Att oljebolagen skall ned i takt med oljepriserna kan jag förstå, men i övrigt...

Kina är som lugnet själva, men jag har lite bad feelings där. Deras konstruerade kommunistiska kapitalism riskerar att hamna väldigt i otakt med marknaden. Det är det absolut sista jag skulle vilja se, en stor rejäl kinesisk ekonomisk kris. Men, om den kommer skall man kanske försöka bedriva självhushåll några år framåt, för de ekonomiska systemen kommer ta mycket stryk då.

Vad betyder det här för fastighetspriserna då?

Jag pratade idag med någon slags konkursförvaltare till en trähusfabrik som konkade i kommunen för ett par veckor sedan. De har försökt få legoorder från de stora husbyggarna i ett rekonstruktionsförsök, det finns ju lokaler, anställda, material och kunnande här. Men, det finns tydligen inga order att leja ut. Det har tvärnitat på nyproduktionen.

Något säger mig att det också är tvärnit på försäljningen av hus och bostadsrätter just nu. Trots allt så tänker sig folk för när man ser på TV att varslen ligger på en hög nivå, när det på fondkontona står allt lägre siffror och när räntan är högre än på många år. Måste man sälja nu så får man gå ned rejält i pris. Mäklarchefen som igår talade om 10% ned på en vecka tror jag var helt rätt ute.

Men mina fundamenta kvarstår. Om det inte byggs något nytt så är Sverige fortsatt ett land med lite för många invånare i lite för få bostäder. Om vi kan få en ganska snabb "blow out" så kan det vara vårkänslor på bostadsmarknaden igen om ett år med stigande priser och många som vill bygga nytt. Och priserna hinner inte gå ned SÅ mycket, det är inte SÅ många som hinner komma på att huset måste säljas etc. Mardrömsscenariet är istället att det blir en lång utdragen process, inte nödvändigtvis djupare, men längre. Då kommer mångas korta buffertar också att tömmas, och sedan väntar tvångsförsäljning.
 
Just nu påminner USA om den mest förhärdade kommuniststaten man kan tänka sig. Att man "stal" AIG var ju magnifikt. AIG behövde likviditet, men kunde inte sälja tillgångar för att få loss den. Då kommer staten och säger: Vi har just tryckt upp 85 miljarder dollar där borta. Du får låna dem, men vi tar företaget.

Hugo Chávez sitter nog med näsan tryckt mot TV-rutan. Aha, det är så här man gör! Medvedev är redan i full gång. med att plocka in oljebolag.
 
frjo7205 skrev:
Antar att du tänker på Stellan Lundström. Han var lika utskrattad 88-90 som 2006-2007. Han var sedemera den som hade mest rätt av alla vad gäller 90-talets fastighets- och bankkris. Skulle sätta en slant på att han får rätt nu också.
Kan man anses "ha rätt" eller "få rätt" när man gissat fel 99 gånger av 100? Vill påstå att det inte ens kan kallas gissning utan snarare en gardering för att något förr eller senare sker..

Håller för övrigt med vad någon här just skrev. Hur kan man få plats i nyhetspressen med såna meriter eller ens få kalla sig professor? Otroligt.
 
Att skiten är på väg neråt är ju ett faktum...om man med skiten menar aktier och annat av spekulationsvärden. Det tror jag att alla är medvetna om.

Grejen är ju att egentligen råder den gamla sanningen att du inget förlorat förrän du säljer med förlust. Har du ekonomi att sitta med lite för tillfället taskiga papper och kan det lugnt och fint är det ju "lugnt" även om båten kränger....

Personligen hade man kanske "tur" som fick ägorna omvärderat för 3 veckor sen och med hjälp av den kunde lägga om lånen till bottenlån med ??? % plus förmånsbeskattningen för personallån ( Nordea, nämner inte räntan..)på en femårig bindning. Så nu fortsätter tokamorterandet lugnt och fint en bra stund till så får vi se var världen befinner sig om 5 år.

Men visst, risken för att man är tvungen att sälja av en eller annan anledning, sjukdom, dödsfall osv finns ju ändå och då kanske man förlorar pengar ändå. Men välamorterat under goda tider ger en buffert. DE pengarna kan ingen kräva mig på.

Just därför kör jag metoden att fastigheten ska bli skuldfri så fort som möjligt. Jag vet hur surt det är att pröjsa av flera hundra tusen spänn på något man inte längre äger. Just den erfarenheten gör mig skräckslagen för att hamna i samma sits igen.

Det skrämmer mig lite när en del tar lite i mitt tycke lättvindigt på värdet av som de säger " några hundra tusen hit eller dit spelar ingen roll".

Kan garantera att det spelar en grym roll den dagen man sitter frånskild, skulder upp över öronen, en lön och en kostnad för hyresrätten. Då är det inte roligt. Själv varit där och haft fogden i hälarna som själva konstaterade att skuldfri skulle jag aldrig bli, inte en chans. Gav mig den på att klara det och bjöd fogden på tårta när jag var fri. Aldrig aldrig i livet jag riskerar 10 års existensminimum igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.