Hej, vill höra era tankar, funderingar och erfarenheter kring nedan.

Jag skall installera en sorptionsavfuktare och har två alternativ (jag bortser från anticimex offert på Corroventas för 20 000:- ):

Acetec PD250 (ca 12000:- )
Munters Home Dry (ca 13000:- )

Vad jag kan utläsa ligger Munters på 40-45 decibel och Acetec på 56 decibel, är skillnade hörbar?

Tacksam för spekulation:)

Tomas
 
3 (eller om det är 4 decibel) upplevs som en fördubbling av örat, så visst är det hörbart.

Sedan kanske man inte hör ljudet ändå eftersom den ska sättas i ett utrymme där det inte spelar någon
roll om det låter lite...

Är dom i övrigt lika eller skiljer det i kapacitet?
Hur ser kapaciteten ut i den temperatur som du har i källaren(?).
 
Acetec hade inte riktigt slagit på marknaden när jag köpte min HomeDry, så den vet jag inte så mycket om.

Homedry:en är jag dock supernöjd med. Fungerar klanderfritt och nästan underhållsfri, endast ett enkelt filterbyte en gg per år. Förbrukar 1500-2000 kWh per år (grund på ca 90 kubikmeter).
 
Visst du kan köpa en sorbtionsavfuktare, men har du funderat på kondensavfuktare? Billigare i installation o drift. Fungerar utmärkt. Särskilt om du inte har problem med lukt och därmed inte behöver undertrycksventilation. Min installation kostar ca 5000 kr inklusive avfuktare, 2 kanalfläktar för undertryck och luftcirkulation och dragning av el. Drog 5.9 kWh/dygn förra säsongen som den behövdes (juni-oktober) eller 900 kWh per år. Min grund är på 100m2 eller ca 80 m3. Idag skulle jag skippa den ena kanalfläkten som cirkulerar luften och köpa två (enklare) avfuktare istället. På 4 år har energibesparingen jämfört med sorbtionsavfuktaren betalat av kondensavfuktarens ev kortare livslängd. Kolla gärna energimyndighetens test av avfuktare. Sorbtionsavfuktaren i det testet gav bland den lägsta avfuktningen per kWh.
 
Du gör inte bort dig vilken du än köper, har själv en Acetec sedan förra hösten och visst, lägger du örat mot golvet hörs den säkert *L*. Acetec drar dock toklite energi, nästan hälften gentemot Munters vid avfuktning. Sorbtionsavfuktare har en mycket enkel installation och är mycket tillförlitliga jämfört med vissa andra produkter. Vilken du än köper kommer att få dig sova godare om natten, sen tycker jag att några kW hit eller dit inte är det viktigaste i sammanhanget. Så jag vill 2lobba" för Acetec!
 
apotekarnes
loffes skrev:
3 (eller om det är 4 decibel) upplevs som en fördubbling av örat, så visst är det hörbart.
Rättelse: Ljudeffekten fördubblas vid en ökning av 3db. Den upplevda ljudstyrkan fördubblas dock först vid ca 10db. http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

45db respektive 56db är rätt stor sklllnad och klart hörbar. För övrigt har jag inte en susning om vad en sorptionsavfuktare är för något, men jag kunde inte låta bli att leka besserschmitzer...
 
Jag har en AceTec och är väldigt nöjd med den. Jag kan omöjligt höra den inne.
Har aldrig hört nån som varit missnöjd med sin Home Dry heller så jag tror nog du blir nöjd med vilken du än väljer.
De fördelar jag såg med AceTec var att den omsätter mer luft och den har två torrlufts kanaler vilket är bra om man har flera rum i grunden.
Men som sagt, jag tror du blir nöjd med vilken du än väljer.
 
Kalas, tack för alla svar, då Acetec är mindre och jag har en mycket låg krypgrund (40cm) med 2 rum lutar det åt en Acetec.

Tack!!

Tomas
 
ThomasB,
har du köpt någon avfuktare? Är intresserad av att höra vad du valde, och om du är nöjd.
Vi har en krypgrund med en väldigt smal ingång till och måste ta upp hål i väggen om vi ska få in Anticimex låda som vi har fått offert på. Acetec måste vara mindre låter det som, om du nu bara har 40 cm i höjd.

En annan sak som jag funderar på, som kanske du eller någon annan kan svara på är vilket förarbete som jag kan behöva göra innan jag installerar en avfuktare? Gräva ut en del jord, lägga plast etc?
Grunden är från 1909 så det är garanterat inget gjort...

Mvh Helena
 
Är det trångt behöver inte en avfuktare stå i samma utrymme som den skall avfukta. Det finns flertal modeller där man kan sätta spirorör även på luftintaget just för att kunna ta in luft från annan utrymme.
Det är viktigt att avfuktaren står någorlunda lätt tillgängligt för service etc.

Plast måste läggas för att hålla nere driftkostnaden.
 
Till Helenabyggerhus:

Hej,

Enkelt sammanfattat behöver du se till att följande är gjort vad gäller förarbete för att få en avfuktningsinstallation att fungera bra:

- Se till att få bort alla ev. organiska rester på marken för dessa kan mögla/lukta (exempelvis jord, byggrester, trä, pappkartonger etc etc).
- Fyll upp med ett skickt kapillärbrytande material såsom makadam/singel eller lecakulor (beroende på hur underlaget ser ut, här kan besiktningsmannen avgöra tjocklek). Då kommer markfukten att "vandra" upp och ner i detta material istället för att direkt kondenseras till vatten i luften i grunden.
- Lägg på plast - observera att det skall vara åldersbeständig diffussionstät 0.2 mm tjock plast (finns på vilken byggmarknad som helst) över hela ytan.
- Täta alla de ventiler/hål du har i din grunds yttermurar UTOM en! Detta för att inte någon fuktig luft skall kunna komma in utifrån i din grund.
- Installera en avfuktare (enligt min åsikt skall det vara en sorptionsavfuktare exempelvis från Munters som Havsutsikt rekommenderade) som använder det enda kvarvarande ventilhålet du inte tätar till sin våtluftsslang där den ventilerar ut den fuktiga luften.

Vänligen

TMC
 
Helena
Håller med TMC i det mesta. Men inte när det gäller val av avfuktare. Om du inte har några problem med lukt behöver du inte ha undertrycksventilation. I den situationen är kondensavfuktare oslagbart det bästa alternativet. Den är billig i inköp och i drift. Om du har problem med lukt finns anledning till undertrycksventialtion vilket du kan ordna med en kanalfläkt. Jag har med tiden lärt mig att det inte krävs några större undertryck utan man kan köpa den minsta kanalfläkt som finns och till och med sätta dimmer på den. Detta i kombination med en kondensavfuktare är billigare både i inköp och i drift jämfört med sorbtionsavfuktare. Min avfuktare drar 150 kWh/månad och avfuktning krävs enbart ca 3 mån/år=ca 500 kWh/år. Jämför denna förbrukning med Homedry som enligt Consensus inlägg ovan drar 1500-2000 kWh/år. Även om kondensavfuktaren skulle ha kortare hållbarhet tjänar du in den på två år. Jag har kört med min i tre år utan problem. Och kan anpassa undertryckventilationen till exakt den nivå som krävs. En sorptionsavfuktare kräver däremot ganska stora ventilationsflöden vilket ökar avfuktningsbehovet.
 
All respekt för att man kan titta på totalekonomin med en kondensavfuktare; men tänk på att Helena bor i Stockholm och att den kritiska effektivitetsnivån när en sorptionsavfuktare fortsätter att göra sitt jobb men en kondensavfuktare antingen börjar få det rätt kämpigt eller inte leder någon vart alls ofta är redan vid 5-10 plusgrader - då känner jag det mer stabilt och opåverkat under årets olika väderlekar med en sorptionsavfuktare - när man väl gjort iordning sin grund är det ju skönt att kunna släppa den även i tanken...om det är kallt ute för den delen. Sedan har en kondensavfuktare en kompressor till skillnad från en sorptionsavfuktare som istället använder sig av ett kiselmembran - kompressorn måste precis som ytterdelen på en värmepump avfrosta med jämna intervaller och då tar hela avfuktionsprocessen en paus. Risk finns dessutom för att kylslingan i kompressorn fryser ifall låg temperatur nås i grunden och skulle oturen uppenbara sig och man inte har sin anläggning under uppsikt riskerar driftsstopp leda till att tiden går och man "tror" att man har sin avfuktningsprocess pågående istället för stillastående.

Samma resonemang hänger ju ihop med att även om Trygghetsvakten (som är en temperaturhöjande värmeslinga i MKT GROVA ordalag för de som inte hört talas om det) är billig i inköp och drift under 50 år framöver så säljs det fortfarande avfuktare...

Men just olika åsikter och att väga olika för och nackdelar är ju det som är så otroligt givande och värdefullt med detta forum!!

Sedan hänger jag inte riktigt med hur du räknar rollo; du skriver att din avfuktare endast är i drift totalt 3 månader per år vilket ger 500 kWh. Men var skriver Consensus att hans 2000 kWh endast omfattar 3 månaders drift...? I mitt fall är det till exempel HÖGST luftfuktighet under 3-4 månader...men det innebär inte att jag under samtliga övriga månader under året når max 60% RF om jag ständer av avfuktaren...

Vänligen

TMC
 
Redigerat:
Det absolut vanligaste fuktproblemet med krypgrunder inträffar bara under en kort tid av året, i de flesta fall juni-september. I år blev denna "fuktsäsong" ovanligt kort i mitt fall. Under denna period är utetemperaturen högre än temperaturen i grundutrymmet vilket medför att relativa fuktigheten (RF) kan nå kritiska nivåer i grundutrymmet när den varma, fuktiga uteluften kyls ner. Resten av året har de allra flesta krypgrunder inga problem! Därför är det i de allra flesta fall inga problem med frysning av kompressorn. Ett första råd är därför att kolla fukt o temperatur under en årscykel innan man bestämmer sig för den onödigt dyra lösningen med sorbtionsavfuktare.

Den som har hög RF även på vintern bör undersöka orsaken till det. Finns det läckage av bostadens luft ner i grundutrymmet? Finns det fukttillskott pga dålig avrinning från stuprör osv. Dessutom är risken för biologisk tillväxt temperaturberoende varför man kan acceptera >70% RF vid lägre temperaturer, se det diagram som finns i tråden nedan.

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/89334-avfuktare-och-krypgrund.html#post647356

Om man inte har luktproblem behövs inte undertrycksventilation. I den situationen har kondensavfuktare en klar fördel ur energiförbrukningssynpunkt eftersom all den tillförda energi stannar kvar i grundutrymmet vilket bidrar till en sänkning av RF. Vissa hustillveraker kör ju med denna princip sedan flera år och det fungerar.

En sorbtionsavfuktare däremot kräver ganska stor luftomsättning för att fungera, vilket i sig ökar avfuktningsbehovet. Dessutom skickas nästan all tillförd energi ut ur grunden (man värmer omgivningen). Enligt Energimyndighetens test har också Munters Homedry lägre effektivitet mätt som avfuktad mängd vatten per kWh. Allt detta medför en lägre effektivitet för sorbtionsavfuktare.

I vissa lägen kanske installtionen av en sorptionsavfukater kan verka enklare. man behöver inte hitta på en lösning för att föra bort kondensvattnet. Var och en får själv göra sin kalkyl - är det värt kanske en timmas mer jobb att koppla en vattenslang till ett avlopp eller till ett uppsamlingskärl med en evakuationspump för att spara 8.000 kronor i installationskostnad och minst 1.000 kr årlig energiförbrukning? För min del har jag nu tre säsongers erfarenhet av denna lösning viket fungerat utmärkt. med tiden har jag även upptäckt att undertrycksventilationen kan minskas betydligt vilket medför ytterligare besparing eftersom avfuktningsbehovet minskar. Läs tråden ovan ävcen om detta.

varför "känns" det tryggare med en sorbtionsavfuktare?Hur vet man att sorbtionsavfukatern fungerar? Hur vet man att den är rätt inställd o inte slukar en massa energi i onödan, som vi sett rapporter om på forumet. Jag kan varje dag få ett kvitto att avfuktningen fungerar genom att jag ser en våt fläck vid vattenutkastaren. Dessutom håller jag koll på fuktigheten med hj av en trådlös givare. Hur skiljer sig detta från den som använder en sorbtionsavfukater?

Det är en mycket spridd myt att sorbtionsavfuktare är enda alternativet för krypgrundsavfuktning.
 
Glömde tillägga att RF<70% räcker för att hindra mögeltillväxt, och vid låga temperaturer tål man betydliogt högre RF, se bif diagram. Jag har haft <60% RF hela sommaren och har ca 65% RF när jag nu stängt av avfukatern för 3-4 v sedan.
 
  • MoldRiskDiagr.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.