Hej!

Bor i ett hus på ca 140 kvm, byggt -89 med krypgrund! Har en massa ventiler i grunden,vilket skulle vara bra förr!

När ja köpte huset för 2 år sedan sade besiktningsmannen att ja skulle invenstera i en avfuktare i framtiden, har sen dess krypit 1 gång i halvåret och inte sett någon påväxt.

Nu till frågan, hur gör ja enklast o billigast för att avfukta grunden?
Hur mycket skall fuktigheten ligga på?
Funkar en fuktighetsmätare från Cleas O eller Jula bra?


Mkt tacksam för alla svar,
 
Om du inte ser påväxt (inte alltid så lätt att se) och inte har problem med lukt skulle jag i första hand föreslå att du kollar fuktigheten och se till att marken är plastad.

En trådlös fuktighetsmätare är enklast. Min erfarenhet av Claes ohlsons trådlösa mätstationer är att de har för dålig räckvidd och äter upp batterier. Däremot har jag köpt en ELV - WS300PC direkt från Tyskland
http://www.elv.de/Funk-Datenlogger-...S-300-2/x.aspx/cid_74/detail_10/detail2_12396
och är mycket nöjd.

Om du får höga fuktvärden (dvs >70% RF) vilket är sannolikt till sensommaren-hösten är det enklast och billigast att du täpper igen alla kattgluggar och springor och köper en kondensavfuktare för 2-3000 kronor. Om grunden är stor och har flera rum kan du antingen köpa två avfuktare, kanske det bästa, eller montera en kanalfläkt med spirorör för att cikulera luften.
 
rollo skrev:
Om du inte ser påväxt (inte alltid så lätt att se) och inte har problem med lukt skulle jag i första hand föreslå att du kollar fuktigheten och se till att marken är plastad.

En trådlös fuktighetsmätare är enklast. Min erfarenhet av Claes ohlsons trådlösa mätstationer är att de har för dålig räckvidd och äter upp batterier. Däremot har jag köpt en ELV - WS300PC direkt från Tyskland
[länk]
och är mycket nöjd.

Om du får höga fuktvärden (dvs >70% RF) vilket är sannolikt till sensommaren-hösten är det enklast och billigast att du täpper igen alla kattgluggar och springor och köper en kondensavfuktare för 2-3000 kronor. Om grunden är stor och har flera rum kan du antingen köpa två avfuktare, kanske det bästa, eller montera en kanalfläkt med spirorör för att cikulera luften.
Hej! Nu blir man ju lite osäker, när du skriver att det inte är så lätt att se påväxten! Vart brukar den komma först? Har svarta plattor uppåt, ligger plast på golvet och grunden är delad i 3 delar med ingångar till höger o vänster, man kryper in i mitten av huset utifrån! Har inte problem med lukt i huset.

RF:en skall alltså inte ligga på över 70% då är det stor risk förr påväxt?

Ja ska alltså inte täppa igen alla gluggar nu direkt?

Googlade precis lite till, och faan att de itne rekomenderar att sätta in en kond-avfuk i grunden då den inte klarar av kalla tider osv, men den kanske inte behöver stå o gå på vintertid? hur får man bort kondensvattnet ifrån en sådan? Har du någon avfuktare att rekomendera?

Mvh Henke
 
Munters har speciella avfuktare för krypgrunder. http://www.munters.se/sv/se/produkt...?Product=382E6C80-327A-4D2F-A632-78852954C6A8

Läste i senaste Villatidningen om en ny metod för krypgrunder som skall börja säljas under våren. Den bygger på att en eller flera luftkuddar av gummi eller plast blåses upp i grunden och täpper till alla håliheter och förhindrar även fukt från marken att komma upp. Ger även enligt artikeln en förbättrad isolering. Enligt tidningen så är testresultaten hittills mycket positiva. Kostnad för en villagrund ca 15 - 25000 kr, men har ju ingen eller mycket låg driftskostnad.
 
Rättelse

Tidningen heter Villaägaren och kostnaden som där anges är 10 - 15000 kr.
 
Biologisk påväxt kan ses som ett vitt "mjöl" om man lyser med en ficklampa längsmed blindbotten och tittar en bit bort.
<70% Rf kanske skall tas med en nypa salt. Titta på bifogat diagram där risken liggfer betydligt högre för de temperaturer som man vanligen har i en grund. Vet inget om det vetenskapliga underlaget.
När det gäller avfukater föreslår jag att du kolla energimyndigehtens test på http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Tester/Inomhusklimat/Test-av-luftavfuktare/
Ett problem med kondensavfukater är att de kan frysa igen vid låga temperaturer, men de flesta grunder har inga problem på vintern. Det verkar som att du mest är ute efter att förebygga problem o då bör det fungera med en kondensavfukater.
jag skulle föreslå att du inte gör ngt nu innan du mätt fuktigheten.
Kondensvattnet kan ledas ner under plasten, eller som jag samlas upp i ett kärl där jag har en dränkpump som körs en kvart per dygn via ett kopplingsur. Det är kanske onödigt men känns bra att jag varje morgon (på hösten) kan se att avfukataren fungerar.
Vill påstå att det är en myt att man måste använda dyra sorptionsavfuktare. Det finns hustillverkare som utrustar sina nybyggda hus med kondensavfuktare, och detta har fungarat för mig i 2,5 år. Har hållit RF<70% hela tiden.
 
  • MoldRiskDiagr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rollo skrev:
Biologisk påväxt kan ses som ett vitt "mjöl" om man lyser med en ficklampa längsmed blindbotten och tittar en bit bort.
<70% Rf kanske skall tas med en nypa salt. Titta på bifogat diagram där risken liggfer betydligt högre för de temperaturer som man vanligen har i en grund. Vet inget om det vetenskapliga underlaget.
När det gäller avfukater föreslår jag att du kolla energimyndigehtens test på [länk]
Ett problem med kondensavfukater är att de kan frysa igen vid låga temperaturer, men de flesta grunder har inga problem på vintern. Det verkar som att du mest är ute efter att förebygga problem o då bör det fungera med en kondensavfukater.
jag skulle föreslå att du inte gör ngt nu innan du mätt fuktigheten.
Kondensvattnet kan ledas ner under plasten, eller som jag samlas upp i ett kärl där jag har en dränkpump som körs en kvart per dygn via ett kopplingsur. Det är kanske onödigt men känns bra att jag varje morgon (på hösten) kan se att avfukataren fungerar.
Vill påstå att det är en myt att man måste använda dyra sorptionsavfuktare. Det finns hustillverkare som utrustar sina nybyggda hus med kondensavfuktare, och detta har fungarat för mig i 2,5 år. Har hållit RF<70% hela tiden.

Stämmer bra att ja vill göra det i förebyggande syfte, får ja problem kommer ja självklart att vidta åtgärder, hoppas verkligen inte ja hittar nån påväxt....

Någon som kan tipsa om en RF mätare som är bra o til vettig peng? här i Sverige?

Vilka slags kodensavfuktare använder ni er av? Vart är den köpt?
 
Har nu varit nere o krypit i grunden, hade en vanligt Dewalt ficklampa! eller måste man ha BYGG lampa för att få släpljus?

Jag ser ingenting som ser onormalt ut, enda saken ja reagerade på! var på grundens stenar, där var det vitt damm/mjöl eller vad man skall säga, blir väl inte påväxt på blockena?

Sen var det fukt under plasten, men det skall det väl vara? för att det inte skall gå upp under huset?

Annars har ja svarta plattor i taket, syllen ser ut som en vanlig planka. Kan ja ha missat nått eller?

Hur ser det ut när man börjat få påväxt?

Mvh Henke
 
Verkar inte som du behöver vara orolig. Förutom att mäta fuktighet i luften kan du även mäta den i bjälklaget. Det är helt normalt att det är fuktigt under plasten.
 
rollo skrev:
Verkar inte som du behöver vara orolig. Förutom att mäta fuktighet i luften kan du även mäta den i bjälklaget. Det är helt normalt att det är fuktigt under plasten.
Vad tror ni om en WOODS MDR25? den har en trådlös mätare som följer med!

Mvh Henrik
 
När jag var i kontakt med Tes Scandinavia (de är väl generalagent för woods i sverige eller nått sånt tror jag) i sep 2006rekomenderade de DS15 för att den har hög luftigenomströmning. Behövde man större kapacitet rekomenderade de 2 sådana isf för att gå på en större modell. Har väl iof säkert kommit nya modeller sedan dess...
(eller det de sa var köp en ds15 och om du märker att den inte räcker köp en till.)
 
Kolla här för mätare: http://www.safecast.se

Angående avfuktare har jag en Acetec PD250 som jag är nöjd med (http://www.lfs-web.se/index.htm?krypgrundsavfuktare_pd-250.htm). Jag vill inte ha problem med att avleda vatten i min krypgrund, som man får med en kondensavfuktare. Angående WOODS, så har den en funktion som kanske inte är önskvärd i en krypgrund: "om rumstemperaturen ligger under 4°C i 4 minuter slås kompressor och fläkt av"
 
mattias_75 skrev:
Jag vill inte ha problem med att avleda vatten i min krypgrund, som man får med en kondensavfuktare. Angående WOODS, så har den en funktion som kanske inte är önskvärd i en krypgrund: "om rumstemperaturen ligger under 4°C i 4 minuter slås kompressor och fläkt av"
Många leder bara ner vattnet under plasten o det tror jag fungerar OK. Själv har jag dock ordnat en annan lösning på det. Att Woods slår av när temperaturen går under 4°C är för de flesta inget problem. Ytterst sällan som temperaturen går ner <5 grader i krypgrunden. Jag tror min lägsta temperatur var 9 grader under den gångna vintern. Dessutom har jag inte behövt aktiv avfuktning under vinterhalvåret eftersom RF legat <65% hela tiden. Ligger så fortfarande utan avfuktning. Woods är en beprövad maskin för avfuktning i krypgrunder.
 
Temperaturen i min grund har legat runt 5 grader och ibland över, avfuktning har behövts från tid till annan. Där hade en kondensavfuktare ej arit en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.