Har precis stängt dörren efter den besiktningskille ifrån Anticimex som skulle göra gratis besiktning vilket man får om man har villaförsäkring hos Folksam.

Jag blir bara så irriterad på hur mkt skitsnack han pratade. Han besiktigar våtutrymmena vilket är det som deras tillägg täcker. Säger att allting enbart är för min skull och att allt är sååå bra för min del. På slutet får jag en mapp, med diverse infomaterial och en avtalstext, han visar mig vilka papper som ingår i mappen. Sen vill han ha en underskrift på att jag har tagit del av av Trygghetsavtalet. Jag är en sån som vill läsa avtal ordentligt innan jag skriver på dem. Visst, många gånger säger varumärket mig att det är ok. Men i det här fallet blir jag störd, för den här besiktningen har ju inte kommit till stånd på min begäran utan på deras. När jag tar fram papperet med avtalstexten, och säger är det det här? Då säger han att Trygghetsavtal,det är bara så som försäkringen heter, den hade kunnat heta något annat! Okej, han säger att jag behöver inte skriva under, men han betonar att allting bara är "för mitt eget bästa" och att allt är gratis. När jag vänligt säger att det ju inte så vanligt att man får saker och ting heelt gratis, säger han till mig att "nej, är man en sådan person som bara är misstänksam så!" innan han går.

Vilken skit. Besiktningen går i rasans fart, och han är ju enbart intresserad av att få information om vilken status våtutrymmena har, vilka årtal saker har bytts. "Allt var jättebra" enligt honom, även om ett badrum inte är gjort enligt gällande byggnorm, även om det är risk för mattsläpp i tvättstugan (ja, jag hade ju en besiktingsman här för 3 månader sen inför köpet).

För mig är det okej att man kommer och säljer, och hittar på nya knep för detta. Men det är INTE ok, att låtsas som att det inte alls ligger i deras intresse utan enbart i mitt.

Suck, någon som har erfarenhet av liknande med Anticimex, eller har någon åsikt?
 
Anticimex var här strax efter att vi flyttade in för ett år sedan. En av deras gubbar började krypa runt i en massa utrymmen som den besiktningsman jag anlitade hade krypit i ett par månader tidigare. Sedan fick jag också en pärm och några råd, samma som min besiktningsman gett mig. Här om dagen kom en räkning en bit under en tusenlapp för "förlängning" trygghetsavtal.

Den gick i papperskorgen.

Jag har skrivit till mig försäkringsbolag att de hellre antingen sänker premien och skippar trygghetsavtalet första året, eller att de själva erbjuder det som ett tillägg. Jag vill definitivt INTE ha två olika parter involverat i ett eventuellt försäkringsärende, där de kan skylla på varandra.
 
Oj, ok jag tänke precis teckna ett tillägg. kanske skall avstå.

Vad inebär det exakt?

Vad stod det i avtalstexten då?
 
Anticimex försäkring täcker hussvamp, samt halva självrisken för den vanliga försäkringen vill jag minnas. För det ville de ha 890kr av mig.

De besiktade huset när jag tecknade vanliga villaförsäkringen, men det var sannerligen ingen större sak. Han kröp runt i krypgrunden ett tag, tittade upp på vinden och ockulärbesiktade våtutrymmena. Vidare frågade han efter brandvarnare/brandsläckare och konstaterade att våra lås på ytterdörren inte var godkända. Jag fick uppfattningen att besiktningen gjordes på uppdrag av försäkringsbolaget som ville förvissa sig om att det inte var en riskoja i skogen de försäkrat.

Tecknar man deras försäkring ingår en liknande besiktning var fjärde år.

Jag har inte läst avtalstexten i detalj, jag hade annat att göra precis vid inflyttningen, och ett år senare var jag inte intresserad av att öka på min försäkringsbörda med ytterligare en tusenlapp. Det är ju typ 25% ökning av mina totala försäkringskostnader, och det är inte hussvampen och halva självrisken värd.
 
OPj, det låter j uinte så bra. Varför skulle man betala felra tusen för att få 500 kr sänkt självrisk. Skall gfaktiskt koll upp hur många villor per år som drabbas av äkta hussvamp. Det kanske är extreemt ovanligt?

Typiskt försäkring, en massa betalt för nada.....
 
Vi har nyligen bytt till folksam och passade på att få hit en besiktningsnisse ifrån anticimex, vad jag förstod så sa han att om en vattenskada inträffar exempelvis så behöver inte jag betala en krona utan de står för självrisk samt hantverkar, matrialkostnad om man tecknar trygghetsavtalet.

Allt lät ju lite för bra, det var väl därför man fick en bunt papper att läsa igenom :)

Antar att det mesta täcker väl den vanliga hemförsäkringen för, bara det att man kan få stå för en självriskkostnad om det inträffar nått om vilkoren uppfylls så klart.

Kommer nog avstå med ifrån att teckna trygghetsavtal om ett år.
 
Ja, dom har lyckats rätt länge nu att få kunder att av automatikens makt förlänga det dom först skänker bort via Folksams kunder.

En (1) (Uno) (One) gång har jag varit i behov att få hjälp av Anticimex Trygghetsavtal och ni kan ju läsa här var deras vägledning ledde till:

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/99986-anticimex-vilket-skaemt.html

Rena bondfångeriet - himla käckt att ha olika "avdelningar" inom samma bolag så att betalande kunder på ett effektivt sätt kan hänvisas, bollas runt till förbannelse...

Vänligen (mot er)

TMC

PS Som parantes kan nämnas att jag vid två tillfällen (vid en fuktskada där Munters var orsak till en reparation på 250.000 kr..(!!!)... och idag när jag ville ha råd om vad man bäst gör med förhöjda fuktvärden i sin vind varit i kontakt med Munters som i mångt och mycket i mångas ögon är den faktiska konkurrenten till Anticimex och fasen vad jag ångrar att jag överhuvudtaget testade Anticimex efter den första goda, mycket goda erfarenheten med Munters som verkligen tog sitt ansvar och gjorde oss HELT, jag menar HELT kostnadsfria för hela den jättereparationen!!! Dom såg till och med till att ett helt jäkla arbetslag från en större byggfirma jobbade som myror den 23 december för att vi inte skulle ha byggarbetsplats på julafton!! Det är nästan så man skämt att man inte blev dom trogen efter den insatsen - men det är jag nog nu...(forumets längsta PS? Bjuder på det...)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.