Visst har du rätt Stefan! Det var någa spelteoretiker som kom fram till att den bästa metoden var att vinnaren bara behövde betala nästa högsta budet. På så sätt försvann den inneboende rädslan över att hamna lååångt över vad de andra vill betala. Och när den rädslan försvann, så bjöd många sitt max och försäljningspriset blev då högre...

Skall låta det vara osagt om det gällde dolda eller öppna bud, eller om det inte spelade någon roll.

Din sista observation delar jag fullständigt. Men jag kanske skall pröva det nästa gång jag säljer avverkningsrätt? :)
 
Jaaa, min invändning mot min föreläsares frågor av typen "Om jag kom fram till dig på gatan och frågade hur mycket du var villig att betala i förväg för att spela det här spelet (omständlig förklaring på ett virrvarr av kastade tärningar och mynt)" --- "Så åkte du på en smäll!" avbröt jag alltid mitt i. Aldrig att jag skulle inlåta mig i spel med en forskare i spelteori, oavsett hur mycket han försökte förklara att det skulle vara till min fördel... ;-)

Men du kan ju alltid försöka... ;-) Nej, allvarligt, de enda gångerna man krånglar till det såhär är när budgivarna har råd att anställa sina egna spelteoretiker. Jag vill minnas att vissa auktioner om t ex frekvensutrymme i USA har haft sådana här mera ovanliga krångligare upplägg (alltså inte en vanlig Engelsk eller Holländsk auktion).

P.S. Det slog mig att enligt din förklaringsmodell så måste det vara dolda bud; annars så vet man vad de andra lagt för bud ändå. Fördelen med dolda bud är att budgivarna inte lockas lägga ett för lågt bud, som de kan lockas göra om de ser att alla andra lägger för låga bud; så man får fortare bud närmare det upplevda värdet, men i gengäld svårare att få igång en budgivning. Allt är egentligen avsett att få samtliga budgivare att lägga de det tycker att objektet är värt som bud alltså sin "smärtgräns" med vår terminologi.
 
BobbyEwing skrev:
Här hemma har bankerna förvisso varit frikostiga, många berättar i en annan tråd här att de har fått låna 100% av värdet. Däremot lånar inte Svenska banker i allmänhet ut till mer än värdet av fastigheten, vilket torde göra att en eventuell kris här aldrig kan bli lika djupgående som den i USA.
Jo det gör dom om, man ser det på följande sätt:

- En normalvilla kräver som tumregel att halva produktionskostnaden återinvesteras inom 50 år för att bibehålla funktion och bruksvärde. Dvs normalt underhåll.

- Bankerna har lånat ut till 80-85% av marknadsvärdet vid köpetidpunkten och amorteringsfritt.

Då ingen amortering sker förutsetts ett antagande om en marknadsbaserad värdetillväxt i fastigheten (mark + byggnad) som motsvarar eller överstiger den återinvestering som krävs för att bibehålla byggnadens fundamentala värde som kreditobjekt.

Därmed spekulerar/förutsätter bankerna en värdetillväxt "allt annat lika". Sker inte en sådan kommer säkerhetens värde att försämras i förhållande till krediten.
 
Borde inte inflationen hjälpa till här? Att huspriserna går uppåt nominellt är väl ingen högoddsare, och så länge det nominella värdet stiger med mer än "avskrinvingen" (2% är ett lämpligt värde) så lär bankerna ha god säkerhet.

Eller?
 
http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_706813.e24

Enligt Bjurfors ( mäklarfirma ) så har priserna redan sjunkit med 20% för bostadsrätter i Stockholms innerstad och ca 15% för borätter och villor i närförorter som Bromma, Lidingö och Nacka.

Bara de senaste månaderna alltså....en villa i Bromma som kostade 4 millar i April är numera värd 3.4 miljoner.

Bjurfors säljer ju ett o annat i Stockholm och lär därmed ha ganska så god inblick i hur verkligheten ser ut. Alltså inget flummande från någon förståsigpåare.

Rent grymt att förlora 600 k på boendet på några månader.

Ja, jag VET att man inte har förlorat något innan man säljer. Lika lite som man inte vunnit något innan man säljer. Men likväl är det betydligt otrevligare när det går åt detta hållet.

Ett gott råd måste nog vara att i detta läge sitta lugnt i båten och vara väldigt snäll och trevlig åt sin äkta hälft så man inte hamnar i en skilsmässa mitt uppe i detta.

För 600.000 kr är fruktansvärt mycket pengar om man får det i baken efter en husaffär.

Nu tror jag faktiskt att det blir värre ändå. Vad tyder på att det vänder nu efter 3-4 månader? Bankkraschen i Usa är allvarligare än vad många tror. Ruskigt mycket miljarder som är borta och något snabbt stopp på finanskrisen tror inte jag på iaf.

Jag tror inte alls det är någon omöjlighet med räntor uppåt 9-10% igen. Räntorna har stuckit ganska rejält sista tiden och har väl ökat med både 3 o 4 enheter. 3-4 till och vi är där igen. Då blir det tuffa tag för många familjer. Det är helt klart.

Priserna har snabbt gått upp de senaste åren och kanske rasar det lika fort igen för att sen börja stiga. Hjulet är runt och vi har sett exakt samma sak hända tidigare.

25-30 åringarna som köper dyra bostäder nu när de bildat familj har inte något "vuxet" minne av krisen i början av 90-talet även om det känns som igår för alla över 40....Så för den generationen är räntor över 10% helt omöjligt att föreställa sig.

Hur många kommer klara sitt lån på 4 miljoner vid 10% tror ni? EFTER skattereduktion är det 23.000 i månaden som ska in. Det krävs skapliga löner för att klara av det. Ska man sen amortera och betala lite drift så är man uppe i 30.000 i månaden. Det blir inte så väldans fett för två vuxna och två barn i en familj med skapliga löner på omkring 30 var. Med två löner på 20+25 är det kört.

Jag ska nog byta inriktning på jobbet och bli blodpuddingsfabrikör....
 
Nu är det inte så många som har 4Mkr i lån med normala inkomster, tack och lov. De flesta som köpt sådana hus har haft reavinster från tidigare boenden att stoppa in, och man är kanske "bara" skyldig 2,5 eller så... Tittar man tillbaka och läser räntetrådar i forumet som skrevs för ett par år sedan, så var det få som trodde på räntor över 6-7% då. Nu är vi där, och även om inte jag tror på 10%, så är det nog inte den absoluta toppen vi sett ännu.

Helt klart är att det de senaste 6-8 veckorna har hänt något. Räntehöjningar, fortsatt baisse på börsen, inflation som börjar märkas (min elräkning för Augusti var 600kr dyrare än förra året, trots samma förbrukning) och därtill en hel del varsel i industrin gör att man drar öronen åt sig. De som har arbetet kvar tror jag kommer klara sig ur även den här stormen, regeringen aviserar nya jobbskatteavdrag, men de som blir arbetslösa riskerar att dessutom förlora sin bostad.

Eftersom all statistik har en tendens att släpa efter, får gärna människor som varit på banken senaste veckorna för att diskutera bolån referera till hur tongångarna låter. Och de som sålt bostad får också gärna berätta mer om hur det gick.
 
Cheesus, tror du allvarligt på 10 %? Konjukturen viker, företagen varslar, då höjer riksbanken repan till 9%. Det tror inte jag. Om finanskrisen fortsätter kommer riksbanken börja sänka räntan vilket de även påtalat. Riksbanken vill ju knappast köra i Sverige i botten och då talar jag inte om huspriserna för det skiter de fullständigt i.

Själv sålda jag mitt nybyggda hus i april med vinst, bygger ett nytt som är klart om 2 veckor ska bli spännande att se vilken värdering det får.
 
Vad jag kan läsa om räntorna och vad som spås av diverse "bankfolk" och ränteanalytiker så säger majoriteten att räntan sjunker under nästa år.
Vad vet ni som inte dom vet undrar jag genast?
 
bumpaberra skrev:
Cheesus, tror du allvarligt på 10 %? Konjukturen viker, företagen varslar, då höjer riksbanken repan till 9%. Det tror inte jag.
Riksbanken lär inte höja räntan till några 9%, tack och lov. Men: Boräntorna styrs inte bara av Riksbankens styrränta utan ävan av interbankräntorna. När osäkerheten och riskpremierna ökar, ökar de sk kreditspreadarna. En av Europas storbanker menar att kreditspreadarna toppar under Q3 2009. Därmed kan eventuella sänkningar från Riksbankens sida under 2009 motverkas av ökande spreadar. Totalt sett kan räntorna förbli på dagens nivå eller stiga ytterligare (utan att Riksbanken rör ett finger).
 
Jag är så luttrad av banker och räntor så för mig så är inget helt omöjligt.

Vi har en skapligt hög inflation och en lågkonjunktur runt hörnet.

Men om den stiger till 10% har jag inte en susning om. Men svettigare tider tror jag kommer.

Ibland är det mest psykologi det handlar om...räntorna har stigit och nu säger banktvetare att de ska sjun ka nästa år....är det för att lugna marknaden från panik och kollaps?

Går bankerna ut med att nu j-klar drar räntorna iväg så paniksäljer folk och vips så rasar värdena och ballongen spricker. Det vill nog ingen att så ska ske.

Vi får väl kolla tråden här om ett år eller så. Själv sitter jag bra till med låsta lån och hustrun på banken så jag sover gott i 5 år till utan höjningar.
 
Cheesus skrev:
[länk]

Enligt Bjurfors ( mäklarfirma ) så har priserna redan sjunkit med 20% för bostadsrätter i Stockholms innerstad och ca 15% för borätter och villor i närförorter som Bromma, Lidingö och Nacka.

Bara de senaste månaderna alltså....en villa i Bromma som kostade 4 millar i April är numera värd 3.4 miljoner.

Bjurfors säljer ju ett o annat i Stockholm och lär därmed ha ganska så god inblick i hur verkligheten ser ut. Alltså inget flummande från någon förståsigpåare.
Det är väl snarare så att Bjurfors är en i högen av förståsigpåare...
 
Cheesus skrev:
[länk]

Jag tror inte alls det är någon omöjlighet med räntor uppåt 9-10% igen.

Jag ska nog byta inriktning på jobbet och bli blodpuddingsfabrikör....
Betyder det att du ska byta jobb om räntorna sänks ? Några 9-10% kommer förmodligen aldirg att hända igen. Läs på lite om 90-talet och vad som orsakde de höga räntorna då (fast växelkurs bl.a. numera flytande växelkurs osv.). Det är mest DI som gillar att jämföra utan att upplysa om vad som var bakgrunden till vår tidigare bankkris. Allt talar för att det väger över mot räntesänkningar även för vår Riksbank. Kan rada upp några anledningar om du önskar:

- Inflationen var inte så hög som Riksbankens beslutsunderlag vid senaste mötet (SCBs bekanta räknemiss som fick inflationen till 4,4% istället för 4,1% bereonde på ett programeringsfel)
- Rikbanken är starkt kritiserad på bred front och kritiken kommer säkert inte att minska efter denna vecka. En doktor i nationalekonomi kritiserade ex RIksbanken för några veckor sedan och sa att det vi har är realtivprisförändringar och inte inflation. Att oljepriset och råvaror nu faller snabbare än det steg förut kan komma att visa sig i snabbt fallande inflation.
- Riksbankens prognos för framtida inflation vid senaste beslutet per 2008-09-04 baserar sig på terminspriser för oljan och är baserade på ett oljepris på 119 usd per fat. Hitintills har oljepriset rasat ned med 90,96 usd per fat eller med 23,6% sedan dess (12 dagar),

"Även terminspriserna som Riksbanken baserar sina prognoser på har fallit
tillbaka cirka 20 dollar till 119 dollar per fat under prognosperioden." (källa: Riksbankens Penningpolitisk uppföljning september 2008)​

- övriga råvaror har fallit kraftigt senaste tiden i likhet med oljan (bortsett från guld som klarat sig bättre),
- hushållens inflationsförväntningar sjönk i augusti till 2,9% i årstakt, en nedgång med 0,4% sedan juni och inflationsförväntningarna kommer att fortsätta gå ned i och med att olja och andra råvaror faller i pris.
- tillväxten har varit 0% mellan senste kvartalen och 0,6% mellan kvartl 2 07 och dito 08, i de senaste mätningarna vilket talar för stora räntesänkningar så fort infaltionen tillåter, vilket den allt mer ser ut att göra framöver.

Och kanske framför allt, när alla förutsättningar för räntesänkningar infinner sig kan Riksbanken inte gör annat, också för att få ned inflationen i och med att räntesänkning i sig sänker inflationen (Riksbankens tidigare höjningar påverkar inflationen med 1,3% av KPI). Skulle de återta ett effekterna av ett års räntehöjnigar skulle de i ett slag teoretiskt få ned inflationen till 3,15%. Skulle de återta ett års räntehöjnngar, dvs sänka motsvarande mån, skulle effekten på inflationen bli större. Lägger vi till hur mycket oljan har rasat tillsammans med andra råvaror så....

Personligen tror jag att Riksbanken har mycket goda förutsättningar att återställa inflationen till målet på 2% just genom att sänka räntan kraftigt. Nu tror jag dock inte att de kommer gå ut och sänka räntan imorgon, men att vågskålen vägt över mot räntesänkningar istället för fortsatta höjningar är jag övertygad om. Några 10% kommer du förmodligen aldrig att se, det förlorar respektive tjänar vi över valutakursen sedan oktober 1992 då kronan tilläts flyta fritt.
 
Det är mycket möjligt att jag är totalt ute och cyklar i svampskogen vad gäller ränteprognoser.

MEN...ibland kan det faktiskt vara så att när man sitter med Svarte Petter i hand så kan det vara lättare att säga att det aldrig kommer upprepa sig det som en gång hänt. Som ett eget psykologiskt försvar.

USA ser minst sagt bekymmersamt ut och att det ska gå oss helt förbi har jag svårt att tro. Ekonomin är global på gott och ont.

Men självklart önskar jag ju att alla ska klara av sina åtaganden och jag vill inte vara någon domedagsprofet ( såna finns det gott om ändå) men att tro att senaste årens ekonomiska party kommer hålla på för evigt är nog att hoppas på för mycket.
 
Hoppsan, Swedbankaktien ner ca 20% på ett par dagar...
 
Och vad vill du säga med det Investor?

Bara för att General Motors aktier sjunker i värde betyder inte att dom tar igen det på högre nybilspriser om det var åt det hållet du försökte komma... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.