Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har Myresjöhus någon kvalitétsäkring? Kommer man fortsätta att anlita denna tragiska elfirma som brustit så fatalt i denna fråga. Två gånger dessutom!!!

Vore kul att få ett svar på det.

Antar att husköparen inte har något att säga till om vad gäller UE. Det blir väl den som är billigast för er? Billiga jobb = snabba jobb. Även firmor som håller kostnader nere på vidareutbildning osv.. Med det i bagaget så borde man kanske utföra någon stickprovskontroll? Ansvaret måste ju ändå ligga hos er och inte husköparen att se till att jobbet blir fackmannamässigt utfört!

Nej, kanske skulle man försöka sluta stirra sig blind på pengarna och istället satsa på kvalité. Ta den UE med bäst vitsord/utbildningar på företaget osv..
 
Redigerat:
Räv3n skrev:
Har Myresjöhus någon kvalitétsäkring? Kommer man fortsätta att anlita denna tragiska elfirma som brustit så fatalt i denna fråga. Två gånger dessutom!!!

Vore kul att få ett svar på det.

Antar att husköparen inte har något att säga till om vad gäller UE. Det blir väl den som är billigast för er? Billiga jobb = snabba jobb. Även firmor som håller kostnader nere på vidareutbildning osv.. Med det i bagaget så borde man kanske utföra någon stickprovskontroll? Ansvaret måste ju ändå ligga hos er och inte husköparen att se till att jobbet blir fackmannamässigt utfört!

Nej, kanske skulle man försöka sluta stirra sig blind på pengarna och istället satsa på kvalité. Ta den UE med bäst vitsord/utbildningar på företaget osv..
Undrar vad Myresjöhus svarar på det? Troligtvis inte alls.
 
Ställer frågan ännu en gång i hopp om att få ett svar. Frågan är helt avgörande för mig och säkert många andra vilket förtroende man ska kunna ge Myresjöhus i framtiden.

  • Fråga 1.
Kommer Myresjöhus anlita denna elektriker igen efter att ha brustit så fatalt i säkerheten.

  • Fråga 2.
Kommer man att följa upp vad denna firma gjort för jobb åt er tidigare och kolla så inte liknande fel finns även där?




Klistrar in en text från er hemsida nedan som jag finner extra intressant.

"När du väljer Totalentreprenad från Myresjöhus gör du upp hela din husaffär med en enda part. Allt regleras i ett enda kontrakt till fast pris. Totalentreprenad ger dig en unik trygghet och bekvämlighet under hela byggprocessen. Då får du en av våra egna erfarna byggledare som ansvarig för bygget. Byggledaren blir också din kontaktperson hos oss. Med Totalentreprenad är det vi som planerar och samordnar alla materialleveranser, hantverkare och andra fackmän som behövs. Vi sköter dessutom alla kontakter med myndigheterna. Då är det vi som bär hela det juridiska ansvaret under byggtiden och som ser till att ditt hus blir färdigt på utsatt tid. Med Totalentreprenad hamnar inga frågor mellan stolarna."

Låter enligt mitt tycke bättre än vad det är.


  • Fråga 3.
Har ni någon kontroll på UE?




Klistrar ännu en text:

"En produkts eller tjänsts kvalitet är dess förmåga att tillfredställa våra kunders behov, krav och förväntningar. Kvalitet handlar alltså om kundnöjdhet, eller med andra ord: ”Det vi lovar måste vi hålla” Vårt ledningssystem, dvs våra arbetssätt och våra rutiner för ständig förbättring, är certifierade enligt kraven i ISO 9001 och ISO 14001.

För att ytterligare säkra produktkvaliteten har vi valt att Sitacgodkänna vårt byggsystem, P-märka våra takstolar och dessutom göra en så kallad PBL kontroll (plan- och bygglagen) med Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP) som tredjepartskontrollant.

Att på olika sätt jobba med ständiga förbättringar, utveckla effektivare arbetssätt och ha kunden i fokus ingår i det dagliga arbetet för både högsta ledning och den enskilde medarbetaren. Genom olika forum för förbättringar samlar vi den information vi behöver för att vidta åtgärder."


Hoppas ni följer den punkten..
 
Vi litar på våra UE annars skulle vårt samarbetet inte fungera. Men sen händer det att man utför ett arbete fel, vilket har inträffat här. Felet kommer att rättas till och vad jag förstår så handlar det om att elektriken har missat att sätta dit ett vp-rör på ca 5cm.

På slutbesiktiningen granskas huset av en oberoende besiktningsman (utsedd av kunden själv) då brukar de flest ev. fel upptäckas. (Upptäcker vi att vi får upprepade anmärkningar på ex. VVS eller el så tar vi givetvis upp detta med UE) Utöver det så har vi kundenkäter där kunden får sätta sitt betyg på UE. Med andra ord: Vi har många mätinstrument mot våra UE och vi jobbar och utbildar dom kontinuerligt.


Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning
 
Om du tittar på bilderna och beskrivningen under den refererade tråden på elforumet så kommer du att se att det handlar om ett betydligt mer omfattande fel än ett enstaka saknat VP rör. Om vi dessutom antar att bortförklaringarna från elentrepenören är äkta och inte påhittade så vittnar det om att entrepenören i fråga saknar de mest grundläggande kunskaperna inom sitt område.

Er kund har uppenbarligen fortfarande inte fått besked om NÄR dessa fel skall åtgärdas.

Jag upprepar den fråga jag ställde högre upp i denna tråd:

NÄR kommer Myresjöhus att åtgärda felen?
HUR kommer Myresjöhus att kontrollera resultatet? (Mot bakgrund av att den entrepenör som Myresjöhus valt redan har åtgärdat felet på ett felaktigt sätt tidigare).

Jag tror att det vore en fördel både för Myresjöhus trovärdighet och för kunden om detta ärende kunde stängas snarast!
 
Myresjohus skrev:
Vi litar på våra UE annars skulle vårt samarbetet inte fungera. Men sen händer det att man utför ett arbete fel, vilket har inträffat här. Felet kommer att rättas till och vad jag förstår så handlar det om att elektriken har missat att sätta dit ett vp-rör på ca 5cm.

På slutbesiktiningen granskas huset av en oberoende besiktningsman (utsedd av kunden själv) då brukar de flest ev. fel upptäckas. (Upptäcker vi att vi får upprepade anmärkningar på ex. VVS eller el så tar vi givetvis upp detta med UE) Utöver det så har vi kundenkäter där kunden får sätta sitt betyg på UE. Med andra ord: Vi har många mätinstrument mot våra UE och vi jobbar och utbildar dom kontinuerligt.


Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning
Jättebra! Att det kommer rättas till. Hoppas bara att kunden blir nöjd, så det inte blir någon halvblesyr..

Vad gäller att missa sätta dit ett rör på detta viset som i just detta fall, är som att jämföra det med att en polisman missar att anmäla en bevittnad våldtäkt. Det är båda två mycket hemska fel och borde rendera i någon slags påföljd. El är inte att leka med! Han har ju bevisligen varit dit 2 ggr dessutom och inte åtgärdat det hela. Han tyckte väl dessutom att det var bra som det var? Tur att det inte har blivit några personskador ännu.

Men vad jag förstår på ditt svar så kommer denna elektriker att anlitas fler gånger, han kommer möjligen få en tillsägelse att om han ska fuska i fortsättningen så måste han göra det osynligt.. För fusk är vad det har varit och jag tror inte att det är på enda stället!!!

Detta är ett så grovt fel så det finns absolut skäl till uppsägning! Hade jag honom anställd i min firma så vore det med omedelbar verkan..

Hoppas ni löser problemet på ett snyggt sätt.

God fortsättning...
 
Det verkar positivt att Myresjöhus har reagerat. Det blir intressant att se hur den fortsatta processen löper ohc hur nöjd kunden blir i slutändan.

Om jag i mitt arbete (fastighetschef) hade en hyresgäst som påpekat motsvarande fel i en nyanpassad lokal, skulle jag inte nöja mig med att bara åtgärda det upptäckta felet. Min bedömning skulle vara att en elektriker som gör dylika utföranden mycket väl kan ha gjort andra - lika potentiellt livsfarliga - fel på andra ställen i byggnaden.

Undrar därför om Myrsjöhus kommer att kvalitetsgranska hela elentrepenaden i detta fall, eller om man nöjer sig med att korrigera det upptäckta felet?
 
Som sagt; det handlar om att kablarna inte ligger i ett VP-rör sista ca 5cm. Och tro inte att installationen ser ut som på bilden. Trådarna är täckta av en kåpa som ansluter till en sockeldosa. (denna är borttagen då kortet har tagits) Men likväl så ska detta rättas till. (av elektriken eller firman som utfört arbetet)

Detta är första gången jag har hört om ett fel/slarv likt detta på Myresjöhus. Så att detta skulle vara ett återkommande problem i våra hus ser jag som osannolikt. Så i den aspekten så tycker jag att det är mer ageläget för kunden att detta blir ordnat än för er övriga!

Myresjöhus tar sitt ansvar och rättar till detta!


Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning
 
Då upprepar jag:

NÄR kommer Myresjöhus att åtgärda felen?
HUR kommer Myresjöhus att kontrollera resultatet? (Mot bakgrund av att den entrepenör som Myresjöhus valt redan har åtgärdat felet på ett felaktigt sätt tidigare).


Är det väldigt svårt att svara på detta?

Att försöka bagatelisera ett allvarligt säkerhetsproblem är inte bra för trovärdigheten.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Vi bagatelliserar inte detta men hur kan uppgifterna hjälpa dig? (du är ju inte drabbad)

Huvudsaken är väl att vi tar vårt ansvar och rättar till detta! Ärendet är en sak mellan kunden och oss (och UE). Och, likt tidigare information, kommer detta fel/slarv att rättas till!



Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning
 
@Myresjöhus: Hur och när en husleverantör avhjälper och åtgärdar de problem som alltid (oavsett byggherre, leverantör och entreprenör) uppstår i samband med en husentreprenan är av stor vikt för personer som överväger att kontraktera Myresjöhus.

Så även om det konkreta ärendet i sig är en sak mellan er och kund, finns det så klart intresse för potentiella kunder att följa ärendet och dess resultat.
 
Myresjohus skrev:
Som sagt; det handlar om att kablarna inte ligger i ett VP-rör sista ca 5cm. Och tro inte att installationen ser ut som på bilden. Trådarna är täckta av en kåpa som ansluter till en sockeldosa. (denna är borttagen då kortet har tagits) Men likväl så ska detta rättas till. (av elektriken eller firman som utfört arbetet)

Detta är första gången jag har hört om ett fel/slarv likt detta på Myresjöhus. Så att detta skulle vara ett återkommande problem i våra hus ser jag som osannolikt. Så i den aspekten så tycker jag att det är mer ageläget för kunden att detta blir ordnat än för er övriga!

Myresjöhus tar sitt ansvar och rättar till detta!


Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning


Bara för att du inte har hört talas om detta problem förut så finns det inte?

Hur många nya husägare lyfter på golvet för att se att elinstallationen är korrekt?

Hade inte tänkt skriva något mer i denna tråd, men detta urdumma uttalande fick mig att ändra mig. Du säger att problemet inte finns. Där har vi olika åsikter. Jag anser, att har man gjort en sådan här sak en gång kan man mycket väl ha satt det i system.. Åtminstonde gjort det fler gånger. Du säger att detta bara rör er, kunden och ue.. Det tycker inte jag. Vad tror du släkt, vänner och bekanta säger om den saken? Jag vill kunna åka hem till någon med ett Myresjöhus och kunna låta mina barn krypa runt på golven och leka utan att behöva oroa mig för elolycksfall..
 
Jag ställer mina frågor trots att jag inte är personligen drabbad för att jag ser ett allmänintresse av att människor som vill köpa hus av er, skall kunna veta att Myresjöhus tar ett ansvar och åtgärdar detta snabbt.

Jag kan bara konstatera att er ovilja att svara tyder på att detta inte kommer att åtgärdas, ni inväntar att huset brinner ned istället.
 
Jag vet inte hur många gånger jag måste skriva det men jag skriver väl igen;

Vi tar vårt ansvar och rättar till ev. fel!
Elektriken är ombedd att ta kontakt med den drabbade.

Jag återkommer när felet/slarvet är tillrättat!


Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning
 
Myresjohus skrev:
Jag vet inte hur många gånger jag måste skriva det men jag skriver väl igen;

Vi tar vårt ansvar och rättar till ev. fel!
Elektriken är ombedd att ta kontakt med den drabbade.

Jag återkommer när felet/slarvet är tillrättat!


Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning
Det behövs inte skrivas flera gånger om, jag tror de flesta på detta forum är läskunniga. Det konstiga är varför inget händer..?

Ett fel av detta slag är ju oerhört allvarligt, men ni sopar det hela under mattan och verkar inte alls ha bråttom. Husköparen tog som tidigare nämnts kontakt redan 080327, varför hände inget då? Läser man på er hemsida står att läsa att inget hamnar mellan stolarna vid totalentreprenad. *humm*

Tråden på el startades 080905 och här dagen efter. På 10 dagar om vi ska gå på "forumkontakten" där fler människor än de berörda lyckas se vad som händer, händer ändå ingenting. Eller har jag fel? Är felet åtgärdat.

Häng blåvita band runt huset och tillhandahåll hotellrum tills felet är åtgärdat. Det kan inte vara leveranstider att tala om för att åtgärda felet. Så varför inget händer, ja det vet nog bara du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.