mlkjhr skrev:
LG:n är snyggare än Panasonicen men Panasonicen har något bättre bild, lite mer balanserad och naturligare färger. Båda är mycket bra val.

mlkjhr, har du tittat närmare på dessa. Har bl a hört att det är mindre reflexer i LG'n eftersom de har tagit bort frontglaset. Stämmer det ?

Blir nog en LG i julklapp... :cool:
 
Buuzzz skrev:
mlkjhr, har du tittat närmare på dessa. Har bl a hört att det är mindre reflexer i LG'n eftersom de har tagit bort frontglaset. Stämmer det ?

Blir nog en LG i julklapp...  :cool:
Tänkte faktiskt inte på det när jag jämförde, det var inget jag reagerade på men det är mycket möjligt att det kan stämma.
 
MathiasS skrev:
Absolut något att beakta.

Jag undrar dock om reflektionsproblemen verkligen är större på en plasma än en vanlig crt? Har man ett vanligt vardagsrum (ej biorum) har man ju alltid mer eller mindre problem med fönster som speglar sig.
Plasma och CRT är nog ungefär lika illa även om jag inte gjorde den jämförelsen när jag stod i butiken. Båda har nog speglande reflektion. Det är bara LCDn som har matt reflektion. Kan säkert skilja sig lite mellan modeller också.

Pen
 
En liten varning också för de som tycker att PIP är en viktig funktion (alltså att kunna ta in ytterligare en extern ingång uppe i ett hörn). På modellen jag köpte visade sig detta fungera endast för ett fåtal kombinationer av ingångar varav en måste vara HD-ingången. Två icke HD-boxar låter sig icke ses samtidigt alltså. Detta kunde man inte utläsa i de glättade reklam-bladen. Jag blev rätt besviken faktiskt.

Pen

 
Jag har iaf enats med mig själv om att valet står mellan två apparater:

Panasoniv 42PV60EH (cirka 13800sek)
Hitachi 42PD8600 (cirka 13000sek)

Någon LCD i samma prisklass som kan konkurrera bildmässigt har jag inte hittat?
 
En del apparater kan vara mycket billligare i Tyskland, även om man räknar med frakten. En bra sida att kolla priser på är www.idealo.de. Vi har själva beställt en LCD som borde dyka upp snart.
 
Vi skulle köpa en 32" platt-tv efter att min trotjänare 28" Panasonic CRT lämnade in efter 14år.
Tänkte köpa en hyfsad billig eftersom tekniken springer iväg och att vi just då inte hade råd.

Vad man luras, precis som en del av er påpekar, av datablad. en HD-ready maskin säger egentligen inget förräns man tittar på den. Och det märkte vi....

När vi skulle köpa så tittade vi på en 32" då vi inte sitter längre än 3 meter ifrån TVn. Vi föll för en AMOI LCD (som tyvärr bara säljs på El-giganten) och den var överlägsen de andra i samma (och högre) prisklass. Jag blev hyfast glad och överraskad när man läste i div grupper om fanatikerna och deras kommentarer om denna produkt, kanske framförallt storebrors 37" enastående prestanda och deras nöjdhet.

En sak som jag lärde mig är att om olika TV har samma upplösning men olika storleksformat så ökar storleken på pixeln vilket innebär att en dålig upplösning in i TVn ger mycket sämre resultat på den stora än den lilla, framförallt om det är samma tittavstånd. Rätta mig om jag har fel.

Vilket fall som helst så är jag glad att frugan gick med på de 7 lök extra än den nivå vi från början var ute efter. Helt nöjd med vår LCD och så har även våra gäster sagt om bilden. Kan klart rekommendera AMOI 32" (ligger bättre i pris nu än när vi köpte).

Peter
 
perese skrev:
En sak som jag lärde mig är att om olika TV har samma upplösning men olika storleksformat så ökar storleken på pixeln vilket innebär att en dålig upplösning in i TVn ger mycket sämre resultat på den stora än den lilla, framförallt om det är samma tittavstånd. Rätta mig om jag har fel.


Peter
Stämmer .. större tv med samma pixelantal ger större pixlar och bilden upplevs som kornigare. Det man vinner är att man kan ha tv´n längre bort. Vill man sitta lika nära som på en mindre tv får man välja en mer högupplöst modell. Många som köper tv tittar bara på tum-storleken men pixlarna är minst lika viktiga. Så var det iof på gamla crt-tv men då var upplösningen (linjerna) samma på alla tv.
 
Intressant med upplösningen!

När det ska köpas digitalkamera måste alla ha minst 15 megapixel trots att ingen igentligen behöver mer än 4 mp.
Men hur är det med tvapparater då? En tv sändning eller dvd har väl 576 punkter vertikalt, och en lågupplöst tv som exempelvis kan visa 852x480 pixlar skalar väl ner bilden på höjden för att den ska få plats?
 
il_duce skrev:
Stämmer .. större tv med samma pixelantal ger större pixlar och bilden upplevs som kornigare. Det man vinner är att man kan ha tv´n längre bort. Vill man sitta lika nära som på en mindre tv får man välja en mer högupplöst modell. Många som köper tv tittar bara på tum-storleken men pixlarna är minst lika viktiga. Så var det iof på gamla crt-tv men då var upplösningen (linjerna) samma på alla tv.
Och för att återknyta till ämnet så talar väl det emot plasma som teknologi eftersom LCD generellt sett har högre upplösning än plasma?
 
Kan rekomendera hugande spekulanter att köpa tv till jul-rean, samtliga större panel tillverkare utom Samsung kommer att sänka sin produktion 10% i Q1 d.v.s. efter nyåret.
Detta för att höja priset på paneler, idag går panel tillverkarna knappt runt (enligt dem själva) Så det lär knappast bli samma prisfall framöver som det har varit på senare tid, detta är främst p.g.a. det enorma lager som har byggts upp av de nya jätte-fabrikerna.

Bara ett tips

Henrik
 
tallmilan skrev:
Kan rekomendera hugande spekulanter att köpa tv till jul-rean, samtliga större panel tillverkare utom Samsung kommer att sänka sin produktion 10% i Q1 d.v.s. efter nyåret.
Detta för att höja priset på paneler, idag går panel tillverkarna knappt runt (enligt dem själva) Så det lär knappast bli samma prisfall framöver som det har varit på senare tid, detta är främst p.g.a. det enorma lager som har byggts upp av de nya jätte-fabrikerna.

Bara ett tips

Henrik
Det du säger låter bakvänt?

Om fabrikerna har överkapacitet och sitter på ett stort lager så låter det som att priserna kommer falla extra fort. Det tycker jag också stämme rmed vad jag kunnat läsa mig till i "fackpressen".

En sak kan man vara säker på - priserna kommer falla och det är alltid fel tid att köpa TV.
 
janbo skrev:
Och för att återknyta till ämnet så talar väl det emot plasma som teknologi eftersom LCD generellt sett har högre upplösning än plasma?
Så resonerade jag också ända tills jag slutade läsa datablad och började TITTA på skärmarna i affären.
 
OK, hade stora lager är mera rätt.
LG-Phillips t.ex. drog ned produktionen redan under sommaren för att minska sina lager så de har nästan bra lagerhållning just nu.

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.