Joggin skrev:
Rättelse:
Livslängden är alltså upp till fem år längre på LCD än plasma. Den uppgivna livslängden varierar, men oftast 15-20 år, dvs Lcd håller c:a 20 år och Plasma 15 år.
Ursäkta min otydlighet.
Vad jag förstår så kommer plasma TVns ljusstyrka att ha sjunkit avsevärt under denna tid. De hänger inte riktigt med i upplösningen heller.

Sen är jag inte så säker på att skillanden i energiförbrukning är så liten. Gick förbi en vägg fylld med platt-TV nyligen på cirka en meters avstånd och kunde känna en distinkt skillnad i temperatur som strålade från plasma enheterna.
 
Vad som sägs om energiförbrukning ska ju alltid tas med en nypa salt. Det enda som jag vet säkert är att plasman inte förbrukar så mycket som står i databladet, så det är maxförbrukning som anges. Om jag förstått rätt, förbrukar LCD alltid lika mycket energi, medans plasman endast förbrukar energi på de pixlarna som är aktiva.
Det finns säkert någon väl påläst guru här som vet mer exakt om hur mycket skillnad det är.
Fast en gammal bildrörs tv är ju inte så billig i drift den heller.. :)
 
Valet mellan plasma och LCD styrs lite av hur mycket pengar man vill lägga ut tycker jag. I segmentet 10-15k upplever jag att jag får mest för pengarna med en plasma tv. Då får jag en tv på mellan 37 och 42 tum. En lcd ger i mina ögon inte lika mycket för pengarna. Närmast tillhands just nu ligger panasonicen som det pratats om tidigare i tråden, även Hitachi och LG har rätt ok produkter.

Att betala MER än 12-13k idag känns också knasigt - då väntar jag hellre på att skärmarna med full hd ramlar ner i pris en aning.....

Innan jag började titta på apparaterna på allvar (och slutade läsa databladen) var jag säker på att det var LCD dom gällde..... :p
 
MathiasS skrev:
Närmast tillhands just nu ligger panasonicen som det pratats om tidigare i tråden
Ja den är då inte vacker till sitt utseende, men är det frågan om bäst bild per krona så är den oslagbar enligt expertisen. Måste upp i 30-35000:- klassen för att bli bättre....
Jag är helnöjd med min!
 
Köpte för ett år sedan en 37" Panasonic plasma icke HD-ready och för en månad sedan till grabben en 32" LCD HD ready och för de vanliga tv-sändningarna är plasman klart bäst. Tyvärr har vi inte HD-tv att jämföra med.
Vårt resonemang var att köpa något till rätt pris när vi handlade 37". Vi betalade 16" för ett år sedan och då kostade en hd-ready runt 25-30", idag får man en 37" plasma HD-ready för ca 15".
Så jag vill nog hålla med vad MathiasS säger. Vårt resonemang när vi köpte 37" var att inom 2-3 kan vi köpa en ny större tv till priset av vad vi gav för nuvarande 37"an och ett år senare visar det sig att vi kan köpa den till ännu lägre pris.
Så vad kostar en Tv med inbygda tuners, hd och 1920-upplösning om ett år? Priserna kanske står stilla per tum men för vi får mer funktioner.
Men jag är fortfarande nöjd med 37"an som inte är hd-ready.
 
Köpte en större TV för demoändamål för en tid sidan och gjorde då valet mellan LCD och plasma. Det föll till LCDs fördel då jag konstaterade i butiken att alla plasma-tv speglade rummet medan LCD hade matt reflektion. Sänk huvudet lite grann i butiken och kolla om du ser alla lysrören i taket. Har man liknande situation i hemmet, t.ex. ett fönster med dagsljus som kan speglas i tv-n så blir detta ett stort problem - ja rent av förödande. För en demo blev valet självklart eftersom TV-n då står relativt högt relativt betraktaren och definitivt speglar tak-belysningen.

I övrigt kan jag hålla med om att plasman i ett mörkt rum ger bättre bildupplevelse än LCD. Så mitt val är definitivt beroende på rummet där burken ska stå och huruvida jag är beredd att hålla det mörkt med fördragna gardiner eller ej.

Innan jag köpte TVn så kollade jag förstås i alla möjliga diskussionsgrupper, men jag är förvånad att ingen tagit upp ovanstående aspekt. Men det kanske är mest freaks som diskuterar och de har väl ett hembio-rum med mörkläggning kan tänkas :)

 
Det var en synnerligen bra punkt.

Ställer mig själv i skamvrån för den hadde jag missat och det är ju onekligen rätt få som har möjlighet att ha ett mörkt biorum. Med dagens öppna planlösningar är det ju inte bara att fälla ned en persien eller två heller
 
Absolut något att beakta.

Jag undrar dock om reflektionsproblemen verkligen är större på en plasma än en vanlig crt? Har man ett vanligt vardagsrum (ej biorum) har man ju alltid mer eller mindre problem med fönster som speglar sig.
 
Ge mig en så ska jag ställa den brevid och testa ;)

den i vardagsrummet är rätt matt men sovrummet är nu när jag tittar efter rätt blank
 
T
En liten detalj till:
Nu i Mars/07 stängs de analoga tv-signalerna av i mälardalen (etapp-3). Eftersom 8 av 10 LCD/Plasma som säljs inte har digital-mottagare inbyggd uppstår frågan hur länge till som man då kan sälja dessa med fullt pris. Dom kommer ju snart att bara fungera som monitorer då, och vem köper en tv som inte kan ta emot digitala tv-signaler ?

Jag tror att priserna dels kommer att falla drastiskt på alla LCD/Plasma utan inbyggd digital-mottagare pga konverteringen, och dessutom är dollarkursen förmånlig nu, vilket bör märkas i vår när nästa stora inköpsrundor görs av elektronikkedjorna.

Om det inte är panik i huset skulle jag nog rekommendera hugande spekulanter att ha is i magen och vänta ut elektonikbranschen till våren, det tänker jag göra innan jag lägger pengar på en platt skärm. Har man småbarn är det också ett måste att placera platt-tv:n så dom inte kan banka på den, plattskärmar får mycket lätt skador om småbarn får chansen, just nu står vår 18 mån grabb och slår med plastleksaker på vår bildrörs-tv, som klarar av denna "behandling".
 
Buuzzz skrev:
Kolla även på www.prisjakt.nu, men jag lägger nog min röst på LG 42PC1R(13240:- ), snyggare TV och bild enligt mig  :cool:. Frun tyckte dock att LG 50PC1R(19878:- )
såg bättre ut   :surprised:
[länk]
LG:n är snyggare än Panasonicen men Panasonicen har något bättre bild, lite mer balanserad och naturligare färger. Båda är mycket bra val.
 
TN-Funkis skrev:
En liten detalj till:
Nu i Mars/07 stängs de analoga tv-signalerna av i mälardalen (etapp-3). Eftersom 8 av 10 LCD/Plasma som säljs inte har digital-mottagare inbyggd uppstår frågan hur länge till som man då kan sälja dessa med fullt pris. Dom kommer ju snart att bara fungera som monitorer då, och vem köper en tv som inte kan ta emot digitala tv-signaler ?
För mig är en viktigare fråga om de enheter som idag kommer med inbyggd digital-TV mottagare kommer att kunna ta emot och avkoda HD sändingarna när de kommer igång på bred front om några år.

Svaret är sannolikt att de som finns i handeln idag inte klarar det steget. Frågan är då om de kommer att kunna uppgraderas. Det verkar lite fjantigt att köpa en HD-ready skärm med en inbyggd icke utbytbar, icke HD-ready mottagare.
 
TN-Funkis skrev:
E Dom kommer ju snart att bara fungera som monitorer då, och vem köper en tv som inte kan ta emot digitala tv-signaler ?
Men så har det ju varit hur länge som helst, även om det varit frivilligt.... Jag har inte tittat på analoga sändningar på flera år.

Jag VILL inte betala för jox jag inte använder. Hittar du en TV som har en inbyggd Dilog 550 så ska jag fundera på saken, men gissningsvis så byter jag digitalbox oftare än jag byter TV, så egentligen kan det bara bli fel med inbyggda saker.
 
MathiasS skrev:
men gissningsvis så byter jag digitalbox oftare än jag byter TV, så egentligen kan det bara bli fel med inbyggda saker.
Rätt, helst skulle jag vilja ha en ren skärm som man kan mata med det som för tillfället är det rätta. Själv väntar jag på marksänd HD men jag lär nog skaffa en ny TV rätt snart även om det dröjer. Är det nån här som vet hur DVD uppskalad till HD ser ut? Blir det bra eller...?
 
Beror på tv:n.

Har sett både ris och ros så där gäller provtitt på tänkt modell enligt mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.