bebben skrev:
För er som är intresserade av tomterna i västra-önneröd i landvetter så kanske ni bör veta att i princip hela klabbet är gammal moss-mark. Går ju iofs att bygga på det oxå (tror jag).

/bebben
Du som tydligen själv bor där ;) Har du någon aning om ifall berget (som går i dagen på din tomt) ligger djupt på de kommunala tomterna mitt emot dig??
Det blir väl till att schakta och häll på fylle om en tomt blir aktuell då... ;D
 
stod i kö i typ 2 månader innan vi fick tomt i Kullbäckstorp. (nuvarande Skiffervägen) men vi sålde tillbaka den då vi ångrade oss. Kullbäckstorpsområdet är rent ut sagt gräsligt idag så det är jag glad att vi gjorde
 
ulan skrev:
Har du någon aning om ifall berget (som går i dagen på din tomt) ligger djupt på de kommunala tomterna mitt emot dig??
Det blir väl till att schakta och häll på fylle om en tomt blir aktuell då...  ;D
Djupet till berget på de "nya" tomterna kan nog variera ganska mycket. Meningen med mitt inlägg om "mosse" var inte att avråda ngn helt från tomterna bara att man bör nog ta rejäl höjd för en hel del fylle ;)

Ngt rejält fel vid dräneringen måste ju gräv-gubbarna som gjorde VA i området gjort för även vid torr väderlek så badar ju vissa tomter i vatten....

/bebben

 
bebben skrev:
Ngt rejält fel vid dräneringen måste ju gräv-gubbarna som gjorde VA i området gjort för även vid torr väderlek så badar ju vissa tomter i vatten....

/bebben
Ja, jag har sett detta, det liknar en sumpmark på tomt 13-16. Det gär dessutom någon liten bäck genom dessa tomter.
Jag fick förresten (för 5 min) sedan ett erbjudande om tomt nr. 5 uppe vid vägen. De verkar ju lättbygga i alla fall. Tror inte trafiken stör så mycket heller... Eller vad tror du??
 
Hmm, tomt nr 5, är det mellan härkeshultsvägen och torvladevägen? Eller kanske ut mot tahultsvägen?

Hur som helst så är det inte särskilt mycket trafik på den yttre vägen (härkeshultsvägen/tahultsvägen) och mindre ändå på torvladevägen. Det som kanske kan störa är GL Express röd när dom dundrar förbi....

Skall titta till tomt nr5 när jag kommer hem i eftermiddag ;D

/bebben
 
Har stått där och lyssnat, är nog inga större störningar, men visst hör man Bussen glida förbi. Plana fina tomter är det ju, vi får ju en pulkabacke på vår :)
 
Tjabba!

Nr. 5 är den som ligger som andra tomt utmed Torvladevägen. Det ligger ett mer eller mindre dött träd på tomten :)
bebben, åkte förbi dig i går e.m. ni verkar ju ha det mysigt ändå i husvagnen!!! :D

Kermit, vilken tomt fick ni då?? Pulkabacke?? Är det 1:an eller 2:an??
 
Hej
Vi köpte tomt genom Älvsbyhus på den nybyggda vägen som går från Torvbrytarev till Torvmossev.. Tomten är hörntomten mot Torvmossevägen.
 
Hej!

Intressant tråd!
Själv så har jag och min man letat efter tomt i dessa områden., men efter att ha läst allt detta så vet jag inte längre. Det är ju inte så roligt att ha en massa vatten och moss mark på sin tomt. Vi åker hellre till havet och badar än att bada på tomten. ;)
Tur att detta underbara forum finns.

Juni
 
Hej,
Nu förstår jag varför det blev återbud så att vi fick en av tomterna i området 13-16 i Önneröd, blev väldigt förvånad då vi bara stått i kön i ca 3 år. Är dock ganska säker på att man kommer tillrätta med vattnet om man får tag i folk som vet vad dom gör även om det kostar lite extra, priserna på tomterna ligger ju ett antal 100´under gällande marknadspriser i området.
 
Hej kära blivande granne! ;)
Vilken av 13-16 blev det? Har ni slagit till ännu?
 
Hej,
Nummer 15, den med bäcken ;) Vi slantade upp igår. Vilken tomt har ni ? Är det någon som vet om alla tomter är sålda? Måste säga att kommunens krav på pantbrev som dom kräver och vi får betala är ganska magstarkt. På banken sa dom dock att de eventuellt kunde lösa det (genom att inte kräva inteckningar på hela lånebeloppet antar jag). Vem har någon uppfattning av kostnaden för fjärrvärme jämfört med t.ex. frånluftvärmepump, det känns ju som man sätter i knärt på sydkraft. Varför gnäller jag, vi fick ju tomt där vi ville, nu skall husfabrikanterna pressas.
 
Då är det bara att gratulera då! Vi fick tomt nr. 5, en plan tomt som vi är tämligen nöjda med. Vi stod dom 3:e reserv, antar att ni var 6:a- 10:a nånstans?!
Min favvo-tomt (nr. 10) gick till den som var 5:e reserv. Monica nämnde att han blev "glad" ;)

När jag pratade med Monica härom veckan så hade tomt 15, 13, 5, 10, 6 lämnat återbud. Hur det ser ut idag har jag ingen aning om. Man får väl slå henne signal i nästa vecka...

Angående pantbrev så nöjer sig vår bank (SEB) sig med en överlåtelsegaranti från kommunen för de pantbrev som kommunen kräver i köpet. M.a.o. inga extra kostnader. Det är hon som du skrev kontraktet med på kommunen som ordnar detta (I. H) :)

Angående fjärrvärmen så blir det "kanonpris" på knappt 60 öre/kWh. Räkna med att brytpunkten gentemot ex. frånluftsvärmepump går vid ca. 10 000 kWh eftersom vi kommer att få betala en fast avgift på 2700SEK/år.

Hehe, lycka till med husval. Vi har äntligen bestämt oss!!!
 
Vad blev det för fabrikant då? (är också på gång med bygge i området (Älvsbyhus))
 
Tjenare Kermit!!

Det blir Onsala-villan. Vi väntar på slutgiltiga ritningar som ska dyka upp nästa vecka.
Älvsbyhus? Aha, hade för mig att ett av Anebyhusen var ert... Var ligger det i förhållande till dom? (Nedanför Bollebygdshuset som håller på att byggas?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.