Stämmer Gaia! Det hade ju brunnit ovanpå brasan om spjället varit öppet.
Det gör det inte Endast mot keramiken! Den översta veden ligger ju bara och "väntar".
Alla 6 retardes är i rökrören!
Du behöver inte vara orolig för dumma frågor, du brukar alltid ha vettiga synpunkter.

Jag tycker jag har bra fart i brännkammaren men jag har inga referenser...
Personligen så hade jag gissat att felet satt i ladomaten, och inte i pannan. Pannan känns som om den gör sitt... Men när rörmokaren bytt termostaten i ladometen två gånger så blir man ju osäker.

Roke: Om mitt siktglas till brännkammaren blir gråvitt efter eldning? Skitigt är det alltid men om just gråvitt vet jag ej. Varför undrar du det?
 
Kruger skrev:
Personligen så hade jag gissat att felet satt i ladomaten, och inte i pannan. Pannan känns som om den gör sitt... Men när rörmokaren bytt termostaten i ladometen två gånger så blir man ju osäker.
Nja ... hade inte pannan kunnat leverera värme till ackar ( stopp , termostatfel) så skulle den stanna fläkten eller koka. Det som jag kan inte begripa är att det brinner bra utan stopp och laddningen går så långsamt. Vart tar värmen vägen? Går den upp genom skorsten? Eller ger pannan inte mer värme?
Undrar om luft i ledningar kan orsaka såna fenomen? Har inga erfarenheter av besvärliga luftbubblor. Hoppas någon annan vaknar snart och hjälper till. Det börjar bli kalla tider nu ;)
Och RoKe verkar redan vara vaken :)
gaia
 
G
Bara en undran.Vilka dimensioner har du på laddrören.Det är inte för klent.
 
Jag får lov att återkomma om rördimensioner, jag är på arbetet (tyvär)... >:(
 
Roke: Om mitt siktglas till brännkammaren blir gråvitt efter eldning? Skitigt är det alltid men om just gråvitt vet jag ej. Varför undrar du det?
om det är bra fart på gasförbränningen brukar det resultera i en gråvit beläggning efter eldningens slut.

När det brinner med full effekt kan man tydligt "känna hettan" i ansiktet när man tittar in i siktglaset. Keramiken skiftar nästan mot rött i framkanten där gasförbränningen böjer runt.

Är det så i din panna, eller blir siktglaset bara svart och fisjummet?
Du kanske släpper på för mycket sekundärluft?
 
Jag skall göra en ordentlig brasa i kväll och kolla i siktglaset. Men nån svart rök känns inte bekant.
Om jag minns rätt så tror jag primär står på 4 och sekundär på 2.
 
När jag satte in min vedpanna, istället för den gamla oljepannan, fick jag öppna mer för att få in tillräckligt med luft i pannrummet. Min Atmos är på 35 kW, och nu känner man tydligt hur uteluften strömmar in i pannrummet, när brasan går för fulla muggar.

Får din panna tillräckligt med ny luft? Annars stryper du ner den på det sättet.
 
Om jag minns rätt så tror jag primär står på 4 och sekundär på 2.
pröva minska prim till 3 och sek till 1,5
detta rekommenderas från fabrik.
jag kör ytterligare lite mindre än så.
Tilluft till pannrummet är också ett bra tips.

men du kanske har andra problem än bara spjällinställningar.
jag tycker inte du ska behöva elda 12 tim för att fylla acc till bara 80 även om spjällen står lite fel.
helt sjukt.
 
Skall prova minska spjällen.
Tilluft är inget problem. Jag gjorde en vedsluss utifrån in till pannrummet.
En slags "tårtbit" som snurras in. Svårt att förklara. :-/
Luckan till slussen är i alla fall väl ventilerad...
 
Tror inte på direktspjället då skulle du inte kunna stänga luckan riktigt.
Men det är lätt att kolla, stäng påfyllnadsluckan ta bort sotluckan över tuberna
då kan du sticka in fingrarana i kanalen och känna om det stänger.
evt kan du se det med en spegel.

Tror mer på att det är något med laddningen. men då borde fläkten slå ifrån titt som tätt.
Om du fyller pannan hur lång tid tar det ett vedinlägg att brinna ut?

Har satt in ett tiotal sådana pannor och alla är jättenöjda.
Annars kan du ringa Calmarpannan dom är bra att snacka med och brukar alltid ställa upp.
 
Fläkten slår inte ifrån.
Vad kan det ta att elda upp ett ilägg? 2,5 timme kanske...
Jo, jag tycker med att det känns som det är laddningen. Pannan känns ok...
 
Om pannan är OK och brinner i 12 timmar så är det kanske förbrukningen som är stor under tiden? Under så lång tid kan man fylla en ack på 1800l och det värme som börde bli över kan ju räcka till att fylla en stor swimingpool med varm vatten ;). Vart tar värmen vägen om den inte hamnar i tanken?
Det är kanske "urladningen" och inte laddningen som spökar?
gaia
 
kruger skrev:
Jag gjorde ett test i somras när det var 20 grader ute, shunt nedställd- ingen värme gick ut i golven/radiatorerna. Jag eldade kontinuerligt med björkved och då tog det 12 timmar för mig att värma hela tanken till 80 grader (från 30 grader).
sanslöst att elda 12 tim under dessa förutsättningar.
Vad är fel?
 
GR B skrev:
Bara en undran.Vilka dimensioner har du på laddrören.Det är inte för klent.
om laddningen var för långsam ( klena rör, fel på laddpump) i relation till värmeproduktion så skulle fläkten slå av och bromsa/ hindra kokningen men det hände ju inget sådant under dom 12 timmarna.
Efter fler detaljer känns det som om pannan är OK och då är nästa gissning att man förbrukade multum av varm vatten i kök och bad under tiden som pannan jobbat och därför tog det så lång tid att ladda tanken. Kan det vara så enkelt?
gaia
 
Jag har kontaktat rörmokaren som får ta en titt på det igen.
Det är fortfarande deras åttagande då de ej är klara med VVS på ovanvåning.
Möjligen har diskmaskinen gått och någon har duschat.
Badkaret är ej installerat än. Golvvärme och radiatorer var nedställda på min.
Så multum med varmvatten kan ej ha gått...

Tack skall ni ha så länge, alla ni vänliga själar!!!!!

/Kruger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.