Hej på er!
Det blev en väldigt lång tråd detta!!!! :D
Jag känner att jag har såsvårt att tidsbestämma huset vi fixar på... 30 talshus skrev jag ursprungligen men ju mer jag tänker på det så blir jag osäker.
Det är absolut inget funkishus,
Har försökt höra mig för när stommen är upprättad, men det är det ingen som vet- bara att det är "riktigt gammalt" det man vet är att huset av ngn anledning om det brunnit ned eller bara rivits upprättades på nytt under 30 talet.
Men planlösningen med stort pörte till kök med murspis (kallas det så?) ca 30 kvm, 2 små kammare och en liten avlång toalett. Litet vardagsrum med murspis även här, hyfsat stor farstu/hall med brant trappa upp till ett litet loft på ovanvånig där resten av huset inte är inrett.
Känslan jag får är snarare norrbottensgård? SKa försöka fota lite idag eller imorgon...
Vad tror ni?
 
Jättegärna... Funkisen på 30-talet kom ju inte över en natt heller. Kan ju vara lite nyklassisk stil över det, låte så... och det torde då snarare stämma med hus från sekelskifte och till funktionalisiska tiden. Är det sidokammare åt varsitt håll eller båda åt ena hållet? Kanske en enkelstuga med sidokammare?
 
Norrbottensgårdar är oftast gjorda som parstugor, dvs två lika stora stugor med kammare och förstuga i en och en halv våning som denna: http://www.forryttargarden.se/bilder/DSCF0148s.jpg

Utbyggnadsmönstret skiljer sig lite från en Västerbottensgård och då förlängdes parstugan med två kammare vid sidan av ena stugan, så kallade framkammare. Det brukar också kallas långstuga, förlängd parstuga eller framkammarstuga. Och det verkar ju som om det är det du har. ast i ordets ursprungliga bemärkelse avser ju både Norrbottensgård och Västerbottensgård en speciell gårdsplan, om jag nu ska vara riktigt petimäter ;).

Var någonstans i landet befinner du dig? I Västerbotten upphörde knuttimringen efterhand efter 20-talet ungefär. Det är ju dock möjligt att stommen är äldre men att det då timrades upp på trettiotalet.

Hur ser fönstren ut, är det spröjsade fönster? Perspektivfönster? Kopplade eller lösa innanfönster? Är glaset ojämnt eller plant? Vad är det för takmaterial? Hur ser innerdörrarna ut, är det spegeldörrar eller släta dörrar? Sådant kan ge en liten fingervisning om hur gammalt huset är, även om det är en omöjlighet att datera.
 
När jag nu läser igenom ditt inlägg igen med "litet vardagsrum" blir jag fundersam... Då lutar jag åt Anders_Roslagens förslag om en förlängd enkelstuga med sidokammare.

*sitter och ritar*

Något sådant här (ignorera det där med skalor och proportioner en liten stund bara)?
planlosning.jpg
 
Hej igen...
Direkt man kommer ut fr farstun har man toaletten raktfram, till höger har du köket , upptar hela "sidan", från köket leder en dörr till kammaren.(spegeldörrar liknande ngt foto jag såg här kan det varit konichiva girls foto?)
Går man till vänster från farstun kommer man till v-rummet och därifrån leder en dörr till nästa kammare.
Så ser det ut på botten plan. foton kommer imorg.
 
gör ett försök med lite bilder, kanske lite rörigt med alla möbler som står både högt och lågt men då får ni en bild iaf...
Enklare att ta bilder sen när alla rum är tömda men dessa får duga...
 
  • IMG_0555.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0557.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0562.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0564.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hade varit väldigt intressant att få se bilder från utsidan oxå...för att göra sig en bild av proportioner etc...
 
Du verkar ha lyckats bra!

Lite OT: här är ett exempel på hus "fel" det kan bli om man renoverar ett gammalt hus med modernt sätt. Tycker det är hemskt .. men förhoppningvis något man kan lära sig en läxa av. http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/261414
 
bilder utifrån kommer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.