Jag hade helt klart lagt rör. Vet inte om du ska gräva för hand, men med rör räcker 35cm djup, utan ska kabeln ner på 60cm... För framtiden är det också lättare att hitta /inte gräva av ett gult rör. Samt fördelen att det är lätt att byta kabeln. Djupen gäller på tomt.
 
Floppman skrev:
Jag hade helt klart lagt rör. Vet inte om du ska gräva för hand, men med rör räcker 35cm djup, utan ska kabeln ner på 60cm... För framtiden är det också lättare att hitta /inte gräva av ett gult rör. Samt fördelen att det är lätt att byta kabeln. Djupen gäller på tomt.
Rör eller inte har inget med djupet att göra, det är om marken jordbearbetas(fyllnadsdjup 55cm) eller inte(fyllnadsdjup 35cm) som avgör djupet utom där normalt förläggningsdjup inte kan uppnås så man blir tvungen att använda kabelskydd i förstärkt utförande.
 
snaggletooth skrev:
Rör eller inte har inget med djupet att göra, det är om marken jordbearbetas(fyllnadsdjup 55cm) eller inte(fyllnadsdjup 35cm) som avgör djupet utom där normalt förläggningsdjup inte kan uppnås så man blir tvungen att använda kabelskydd i förstärkt utförande.

TS ska vara på tomt (som förmodligen inte är en åker) och då är det med skyddsrör godkänt med 35cm. Menar du att det räcker med 35cm även utan rör?
 
Floppman skrev:
TS ska vara på tomt (som förmodligen inte är en åker) och då är det med skyddsrör godkänt med 35cm. Menar du att det räcker med 35cm även utan rör?
Ja, enligt SS4241437 - Kabelförläggning i mark
 
Ok, viker mig för föreskrifterna. När vi gräver kabel utanför tomter brukar vi försöka hålla runt 60, kommer nog fostsätta med det även om det är ok med 35...
 
Jag drar rör hela vägen för jag kom på att jag ju ska bygga ett garage i framtiden och då kan jag jdra matningen dit i de rör jag nu ska gräva. Jag antar att jag bör dra med ett extra snöre när jag drar i kabeln till lyckstolparna för att då garagebygget är utfört lätt kunna dra i en extra kabel. Men om jag kommer ihåg att göra det är en annan femma...
Tack för all hjälp.
 
Hur gör man där röret kommer upp ur marken? Måste man täta röret där på något sätt? Vad händer om röränden ligger oskyddad och det kommer in grus, jord, sand eller annat skräp i röret. Då kan det väl bli skador på elkabeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.