Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu sticker jag ut hakan lite....
Men jag har länge funderat över hur stor buffert man bör ha i kontanter när man bor i villa.
Hur resonerar ni?
Läste i går att 90% av svenska folket skulle få det kärvt nu när räntan höjdes för de hade mindre än 10 000 kr i kontant buffert. Hur vågar man???
Min situation är:
Ensamstående med 2 barn, 2 100 000 kr i lån, hus från -80. Inga överhängande renoveringsbehov utöver "vill göra".
Jag strävar efter att ha 100 000 kr åtkomligt för oförutsedda händelser.

Kom gärna med era tankar, ibland är ju detta lite svårt att diskutera vid middagsbjudningar.:surprised:
 
Man måste sätta in de här olika rapporterna i sitt sammanhang. För vem är de gjorda, hur är de gjorda och vad är det man har undersökt? Att landets studenter inte har 10.000kr i buffert, eller att relativt nyanlända flyktingar inte har det, är inte så konstigt. Men, med statistik kan man bevisa en hel del...

Personligen tycker jag att det är klokt att ha en rejäl buffert i förhållandet mellan vad huset är värt och belåningsgraden. Då har man en bra sits gentemot banken som vet att säkerheten är fullgod, och att vem som helst annars på marknaden gärna erbjuder dig ett bolån om du frågar. De måste helt enkelt jobba lite för att behålla dig som kund.

Annars tycker jag att det är klokt att sätta av 1-2% av husets värde varje år till ett underhålls- och reparationskonto, så brukar det finnas slantar att tillgå när något behöver göras.
 
Jag skulle vilja påstå att kontantbufferten inte behöver vara särskilt stor. Man behöver givetvis en ordentlig buffert, men inte nödvändigtvis i form kontanter eller på konto man kan ta ut pengarna från på dagen.

Idag har många betalkort med någon form av räntefri kredit i upp till 60 dagar. Att då sitta med en kontantbuffert på 100 000 kr som man har dålig avkastning på känns inte nödvändigt. Det räcker då utmärkt att man har pengar som är åtkomliga inom låt säga någon vecka. Man kanske exempelvis väljer att bara ha 5 000 - 10 000 kr på lönekontot för oförutsedda utgifter, och flyttar över resten till någon kort räntefond som det tar några dagar att ta ut pengarna från, eller till någon form av sparkonto med högre ränta i utbyte mot något mer begränsad åtkomst.

Uppstår någon oförtsedd utgift kan man nästan alltid ta den på betalkort eller på faktura, och hinner då få ut pengarna innan man måste betala.
 
Andra faktorer att väga in:
- Husets marknadsvärde i förhållande till lånebild.
- Försäkringsvillkor.
- Ålder och skick på "systemvitala komponenter" i fastigheten (värmepanna, tak, dränering, elsystem etc).

Har du ett småhus av trä (?) som snart är 30 år gammalt börjar det bli dags för en hel del underhåll om det inte redan är gjort. Dränering, omspöning, tak, mekanisk vent etc kan vara på slutet av sin förväntade livslängd (eller förbi den).
 
omspöning? Vad betyder det?
 
Hehe, att "spöna om" fasaden. Dvs byta ut lockläkten, som ofta är den som tar stryk på en klassisk träfasad.
 
frjo7205 skrev:
Andra faktorer att väga in:
- Husets marknadsvärde i förhållande till lånebild.
- Försäkringsvillkor.
- Ålder och skick på "systemvitala komponenter" i fastigheten (värmepanna, tak, dränering, elsystem etc).

Har du ett småhus av trä (?) som snart är 30 år gammalt börjar det bli dags för en hel del underhåll om det inte redan är gjort. Dränering, omspöning, tak, mekanisk vent etc kan vara på slutet av sin förväntade livslängd (eller förbi den).

Detta omfattas knappast av "oförutsedda händelser"
 
......sedan är frågan: är dessa "oförutsedda" utgifter enbar knutna till huset eller räknar du med personliga omkostnader såsom inkomstbortfall, bilhaveri osv. ?
 
Själv tolkar jag en buffert som allmän, inkl inkomstbortfall, bilhaveri, hushaveri etc...
Minst en bruttomånadslön bör man väl ha i netto.
 
För att utöka det statistiska underlaget i din undersökning: Vi har tre nettomånadslöner i ett buffertkonto. Dvs 3*45kkr=135.000kr. 5.1% ränta där det tar ca två bankdagar att få ut pengarna. Två personer och inga barn i Stockholm.

Utöver det bygger vi på livkvalitet just nu (hem, bil, segelbåt, resor) då vi är ganska unga och har skaffat de saker man vill ha. Inga avbetalningar/lån.

Vi bor i hyresrätt (jag tror bostadsform påverkar hur mycket pengar man vill ha tillgängligt - vi har ingen bostad med värde att låna mot).
 
Redigerat:
Jag brukar sträva efter att ha 50 loppor på sparkontot, nu handlade jag en traktor samt en ny såg så jag hoppade ner 20 papp, håller nu på o bygger upp bufferten igen så jag försöker spara undan 5 papp i månaden så jag har 50 igen.

50 räcker för att jag och min dotter ska överleva drägligt i ett halvår om jag totalt skulle förlora alla former utav inkomster.

Behöver jag renovera huset akut så har jag nog i runda slängar 300 papp i skillnad mellan husets värde och belåning så det känns också rätt tryggt.

Men jag har haft perioder som nyseparerad när jag låg under 10papp på kontot, det var inte skoj...
 
Är detta skryttråden om hur duktig och fantastisk rik man är? :)

Buffert hos tex Kaupthing på 5,5% är kanske inte så illa, om man jämför med lån. Sen gäller det att hålla sin bank glad, och vid omförhandling av räntan så blir de kanske nervösa om man har högt belånat hus, även om man har en buffert på 200 000 kr i någon annan bank.

Man kan också mäte på hur länge ni klarar er om ni helt plötsligt skulle stå utan arbete? Klarar ni er ett åt (räkna med ev. A-kassa du får). Personligen känner jag mnig lite nervös nu när tiden är under ett år, jag tror mina pengar kommer ta slut någon gång till försommaren nästa år om det vill sig riktigt illa. Förutsätter att frun inte får inkomstbortfall samtidigt, då blir det kortare.

På ett år räknar jag med att kunna planera om mitt liv så att det löser sig på något sätt. Optimist som jag är. :)
 
-MH- skrev:
Buffert hos tex Kaupthing på 5,5% är kanske inte så illa, om man jämför med lån.
Efter att jag räknat med skatt på räntan samt inflation, så undrar jag om det inte finns något bättre sätt för att behålla värdet på sparpengarna. Att ha värdet i en kapitalförsäkring (för att slippa skatt på avkastningen) istället för på bankkonto är något jag testar lite, men jag vet inte...
 
Redigerat:
Nej, inte med samma risk. Visst, om du har enskild näringsverksamhet som går med stort överskott kan du satsa dina pengar i firman, och sätta firrmans pengar på banken, Skatteffekten vid räntefördelning är förmånlig. Men få har den möjligheten, skattemyndighetent har dessutom vissa krav för att detta skall funka

Tänk på att du har skatt på totala beloppet i kapitalförsäkringar. Och så är de inte lika lätt åtkomliga, vilket ju är en fördel om det är en buffert.
 
"Charlotte",
om du sover gott om nätterna (om vi ser enbart till din ekonomi ... ) så har du en bra buffert.

Om inte....well spara mer! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.