Vi har just fått accepterat ett bud vi har lagt på ett sekelskifteshus med ny tillbyggnad. Byggnaden ligger i vacker omgivning med Riksintresse Kulturmiljö. Det finns i stort sätt bara välbevarade skånska lantliga byggnader i omgivningen, och så finns det vårt. Vårt hus är tyvärr känslokallt renoverat och allt för många tidstypiska detaljer har försvunnit. Önskan är givetvis att försöka återställa den till ursprungsskick eller iallafall någon som kunnat vara ursprungsskick. Det kommer att kosta en peng och ta en stund så vi kommer inte att kunna göra allt direkt.
Sedan finns det en tillbyggnad i vinkel från 1990-talet som givetvis ännu mindre passar in i bilden av sekelskifteshuset. Vad är det mest riktiga, att renovera hela huset till sekelskiftesutseende eller bara den gamla delen och kanske göra den nyare delen mer modern för att verkligen framhålla vad som tillkommit? (jag vill inte lägga in bilder eftersom papper inte är skrivna och i har inte flyttat in.)
Jag har haft svårt att hitta referensbilder på skånska sekelskiftesgårdar i sten som inte är herrgårdsbyggnader med försiktig renovering, och ännu svårare har det varit att hitta tidstypiska interiörilder, information om väggar/tak etc. Finns det inte så mycket på nätet? Förslag på lämpliga tillförlitliga böcker att låna/köpa emottages tacksamt.

/ulrika
 
En fråga till..
Vi kommer att börja med köket och badrummet så fort vi får tillgång till huset. Vi har bestämt oss för att det skall bli ett ikeakök och jag överväger att ha en ljusgrå betongskiva som diskbänk etc, ev. med inslag av trä.
Golvet måste absolut täckas på någon vänster och idag ligger det klinker med mönster i relieff. Förslag på vad som kan passa ett lantligt kök? Jag tror att det kan ha varit ett gammalt soldattorp, men jag tror vi hade tänkt lite lyxigare trots allt..
/U
 
Jag fortsätter att skriva i min egen tråd eftersom jag inte hittar svaren när jag söker på nätet..
Jag funderar fortfarande på köksgolv, många referensbilder på sekelskifteshus visar diagonala rutor, antinget målat eller någon slags plattor, är detta tidstypiskt eller ett senare fenomen?
/U
 
Rent spontant känns det som att Byggnadsvård är fel avdelning för dig, de flesta här är lite konservativa ;)

Val av skåpsluckor är upp till dig, men många satsar på lantstil, med gräddvit spont eller femtiotal med färger som blått och grönt. Rostfri diskbänk med rejäla avrinningsytor blev också ett naturligt inslag. Ett typiskt inslag från förr var alla nivåskillnader och inmurad vedspis ved tillhörande dragkåpa.

Tegelfärgat klinker och vitt 15x15-kakel är väl alltid rätt. Plattorna du pratar om är sannolikt linoleummatta och finns idag att tillgå från bl a Pergo och Armstrong.
 
Apprentice skrev:
Rent spontant känns det som att Byggnadsvård är fel avdelning för dig, de flesta här är lite konservativa ;)
:confused: Jag tycker Pastejja har hamnat rätt!
 
Svar till Apprentce:
Tja jag vet inte vad det var som inte var tillräckligt konservativt i mitt inlägg? Nybörjare och novis som jag är på detta forumet så tackar jag iallafall för ett svar.
Var det betongskivan istället för marmor?
Ikea istället för hemmasnickrat?
Att huset har en nyare tillbyggnad?
Jag hängde inte med där..

Hur jag än vänder och vrider på det så kommer det vara nytt material vi sätter in till största delen, och även om vi skulle anstränga oss för att ge det patina och bli shabby chic så kommer det fortfarande att vara nytt material.
För mig handlar byggnadsvård inte om att försöka att plagiera utan att veta varför, utan att försöka återskapa byggnaden på ett sätt så det syns när den är byggd och att det ändå ska gå att leva ett normalt liv så som jag vill leva det 2008.

Just nu samlar jag information och försöker fånga känslan jag vill få fram i renoveringen så att det blir en tydlig tråd i arbetet. Viss info hittar jag inte genom att sitta vid datorn och jag kanske skulle bege mig någonstanns och titta men jag vet faktiskt inte vart. Därav mina frågor.

Byggnadsvård handlar väl inte vara om att hålla taket tätt etc? När jag läser andra trådar får jag intrycket av att det är ok att fråga om inredning och golvtyper även på denna avdelningen.
Och jag såg att det var fler här som valt ikea ;).

Hoppas att det är ok att jag stannar på denna avdelningen, annars får ni helt enkelt flytta mig ;).
/ulrika
 
Svar till Karakorum:
Tackar, det känns bra. Det är lätt att hamna fel när man är ett blåbär på nytt forum ;)
/U
 
Svar 2 till Apprentce:
Tack för tipsen, jag är givetvis ute efter lantstil jag också, men jag vill nog försöka komma lite längre bak än 50-tal eftersom det handlar om ett sekelskifteshus. Har du förslag på lämpliga förebilder eller färger från den tiden är jag mycket intresserad.

När kom det rostfria till Sverige förresten? Den lektionen missade jag i skolan.
När jag skrev plattor så menade jag plattor i allmänhet, bland annat klinker, sten, linolium etc. När kom linoliumen till Sverige förresten? Det tror jag inte heller vi pratade om..
/U
 
Apprentice skrev:
Rent spontant känns det som att Byggnadsvård är fel avdelning för dig, de flesta här är lite konservativa ;)
Hm... hon skriver ju: "Önskan är givetvis att försöka återställa den till ursprungsskick eller iallafall någon som kunnat vara ursprungsskick.", så jag tycker att Byggnadsvård är ett väldigt passande forum för Pastejjas frågor.

Sen undrar jag när du skriver: "Rostfri diskbänk med rejäla avrinningsytor blev också ett naturligt inslag. Ett typiskt inslag från förr var alla nivåskillnader och inmurad vedspis ved tillhörande dragkåpa." Naturligt inslag när? Typiskt inslag från förr, vilket "förr" då menar du? Sekelskifte? Tjugotal? Funkisen?
Rostfri diskbänk började förresten att användas relativt sent (i början av trettiotalet), innan dess hade man zinkbänk.

Pasteja:
Skånska gårdar (http://www.skanskagardar.org) är en hemsida jag själv tycker är väldigt fin att besöka, även om jag befinner mig i helt fel landsända. De ger råd om sådant som lämpliga takmaterial, typiska planlösningar med mera. De kan säkert hjälpa dig vidare med lämplig litteratur utöver den vanligaste byggnadsvårdslitteraturen. Har du läst någon av den? Annars kan du börja med att kika på böcker som "Så renoveras torp och gårdar" av Ove Hidemark mfl (ICA Bokförlag), "Frågor och svar om byggnadsvård" av Vicky Wenander och Göran Gudmundssons böcker Invändig respektive Utvändig renovering. Stockholms länsmuseum har jättefin info på sin hemsida (http://lansmuseum.a.se/byggnadsvard), sen finns mycket info i artikelsamlingen på Svenska byggnadsvårdsföreningens hemsida (http://www.byggnadsvard.se). Kolla också in http://www.hallahus.se. För köksinspiration finns det massvis av i Uuve Snidares bok "Kök i Sverige".

Vad som är "mer korrekt" att göra finns det inte något svar på, och det måste ni nog känna efter själva vad som känns bäst. Vissa menar att man ska redovisa vad som är tillskott, andra menar att tillbyggnader ska smälta in. Vi bygger ut vårt hus och där låter vi specialtillverka fönster så de ser ut som de i det gamla huset, vi använder gammalt byggmaterial (dörrar, fönsterglas) och eftersträvar ett lite äldre utseende (locktak, tjugotalskök med infällda luckor, linoljefärg) men efter vår eget tycke och smak. Man får helt enkelt känna efter vad man själv tycker känns bäst.

Du kan inte bli fel med trägolv. :) Men vill du ha rutigt golv finns det som sagt linoleummatta och det har tillverkats sedan 1880.
 
Tack för uppmuntrande svar och alla dessa länkar! Ska genast bege mig dit!
Vem vet, jag kanske hittar fler svar på alla mina frågor..

Visst är det en smaksak om man vill framhäva eller dölja att byggnader kommer från olika tidsepoker. Spännande att diskutera.
/U
 
Och man kan ju välja trägolv som man sedan målar rutigt...det är praktiskt och snyggt i ett kök. Lättstädat om man målar med linoljefärg.

Det är en svår balansgång det där om man ska bygga så det syns att det är nytt eller försöka få det att smälta in. Men det måste ju inte tvunget var modernt bara för att det är nytt. Om man väljer metoder och material som användes samtidigt med när huset byggdes så ser jag inget hinder i varför man inte skulle kunna göra en tillbyggnad som är i samma stil som det redan befintliga huset. Jag tycker inte det är oärligt att bygga i gammal stil om man tycketr att det är snyggt. Då stör det mer att sätta en helt modern tillbyggnad på ett hus enligt min mening.

Som exempel vill vi bygga ett uterum...det har inte funnits på huset tidigare. Måste vi då bygga med nya glaspartier med skjutdörrar och kanalplaststak bara för att det inte är original? Nej vi tänkte bygga det som en äldre glasveranda med gamla fönster vi har hittat och gammal pardörr...det kommer att synas at det är en tillbyggnad men den kommer inte att skära sig mot resten av huset... :)
 
Sen en annan sak som jag måste råda till...Bo in er, nu verkar det som om ni ska börja renovera direkt och det är kanske absolut nödvändigt men annars är det väldigt klokt att bo i huset ett tag först för at verkligen komma fram till vad man vill ändraoch hur.

I vårt första hus började vi göra ritningar och planera direkt vi kom hem när vi tittat på det (sån är jag som männniska...det är kul att fundera över sånt) och vi har kvar de ritningarna än...men det var många saker vi ändrade när vi väl bodde i huset och det var dags att faktiskt renovera...man lär känna huset och dess kvalitéer och mycket av det man först tycker är av största vikt gan man sedan leva med och tycka om medans annat som man tänkte behålla inte är bra alls.

Likadant i det hus vi nu bor i...vi har redan gjort om planlösningen av köket 4 gånger...fast vi var jättenöjda redan med första ritningen. Och vi hade planer på at använda Ikeas stommar och klä med pärlspont och egna luckor...men efter en intensiv diskussion i detta forumet (med bland annat konichiwa girl som skriver ovan) så har vi nu bestämt oss för att faktiskt tillverka stommarna själv i massivt trä och platsbyggt...det trodde jag inte ens på själv för ett par månader sedan ;)
 
Sophie skrev:
Sen en annan sak som jag måste råda till...Bo in er, nu verkar det som om ni ska börja renovera direkt och det är kanske absolut nödvändigt men annars är det väldigt klokt att bo i huset ett tag först för at verkligen komma fram till vad man vill ändraoch hur.
Bästa rådet hittlills i denna tråden Sophie! Förstår att ni är sugna på att gå igång med renovering/restaurering men skynda långsamt och bo in er först om detta är möjligt. Samla material och prover och se hur dessa fungerar tillsamans. Planera noga så blir reslutatet än bättre.
 
Ja, att ta sig tid och verkligen fundera är världens bästa tips. Vi har inte direkt "bott in oss" - det hade varit väldigt tufft för vår del då huset inte är beboeligt i dagsläget - men utan den planering, tankeverksamhet och framförhållning vi haft hade vi inte kunnat bevara lika mycket.
 
Sophie skrev:
Och man kan ju välja trägolv som man sedan målar rutigt...det är praktiskt och snyggt i ett kök. Lättstädat om man målar med linoljefärg.

Det är en svår balansgång det där om man ska bygga så det syns att det är nytt eller försöka få det att smälta in. Men det måste ju inte tvunget var modernt bara för att det är nytt. Om man väljer metoder och material som användes samtidigt med när huset byggdes så ser jag inget hinder i varför man inte skulle kunna göra en tillbyggnad som är i samma stil som det redan befintliga huset. Jag tycker inte det är oärligt att bygga i gammal stil om man tycketr att det är snyggt. Då stör det mer att sätta en helt modern tillbyggnad på ett hus enligt min mening.

Som exempel vill vi bygga ett uterum...det har inte funnits på huset tidigare. Måste vi då bygga med nya glaspartier med skjutdörrar och kanalplaststak bara för att det inte är original? Nej vi tänkte bygga det som en äldre glasveranda med gamla fönster vi har hittat och gammal pardörr...det kommer att synas at det är en tillbyggnad men den kommer inte att skära sig mot resten av huset... :)
Visst är det en svår balansgång, men jag tror att man ska fatta ett beslut i vad man gör och köra på det. Jag vet inte om den enda moderna lösningen på ett uterum är det man kan köpa i alla byggvaruhandlar, det finns ju möjlighet att få arkitektritat om man inte kan själv, men priset blir givetvis högre.

Det är den där mellanzonen jag kan tycka är lite trist, alltså om man inte väljer något av det utan att det bara blir halvlikt man vet egentligen inte vad det var som var likt. Lite så är det med tillbyggnaden på huset vi köpt. Men jag kan förstå att det var svårt att få till en tillbyggnad på ett hus som inte hade någon karaktär kvar att ta upp i tillbyggnaden. Lyckligtvis så är det bra kvalitet på bygget :), och det var ju bra att det var det som blev rätt så huset är friskt, trist hade det varit om huset var sagolikt vackert men sjukt.
/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.