dancar skrev:
I matkällaren hittade vi äkta hussvamp, därför har vi rivit golvet i köket för att säkerställa att det inte spridit sig.

Hoppas svaret underlättar för er...

Hoppas ni vet vad ni gör. Normalt klarar man inte själv av att sanera äkta hussvamp utan experthjälp. Bl.a. Anticimex kan utföra sådan sanering. Vill inte skrämma dig men även med experthjälp finns inga garantier mot att den försvinner. Saneringen kan dessutom vara väldigt kostsam. Ännu sämre vore om ni lade ner en massa tid och pengar på material som kanske måste rivas ut om svampen finns kvar.
 
Visst passar det fint med linoleumgolv, kanske ett lagt i rutor i köket?

Angående hussvamp och golv ser jag ingen motsättning i att lyfta på golven och kontrollera och att låta bli gjutning och golvvärme! Finns ingen hussvamp är det bara att lägga tillbaka golvet och på med linolium eller låta trägolvet vara synligt. Både snabbt, enkelt, billigt och utan risk att förvärra fuktproblemen som en gjuten platta skulle göra.

Sen får man ju fråga sig om man kan leva utan golvvärme eller inte, personligen har jag knappt stått på ett golv med golvvärme och trivs bra ändå. Vad som är lyx är ju sedan väldigt individuellt, själv tycker jag att det är lyxigt att värma mig vid vedspisen på morgonen medans kaffet puttrar medans andra föredrar golvvärme och induktionshäll. Ingetdera är ju fel, men ibland kanske man skall ransaka vad man eftersträvar och varför man nödvändigtvis skall bo i ett äldre hus om man tycker det är obekvämt att göra det på husets villkor. Aj, nu blev det visst en moralkaka av det hela;), och det var ingen direkt riktad kritik mot just detta fallet utan en mer allmän fundering i denna tid av i mina ögon lyxjakt.

Vill tillägga att jag tycker att fasspontpanel skulle kunna passa även i ett 30-tals kök. Ibland var man ju inte helt moderna i sitt byggande förr, jag har bott i ett hus från slutet på tjugotalet i en större stad där det var fasspont högt och lågt, och säkert förekom det även ett par år senare, speciellt på landsbyggden.
 
gogu skrev:
Varför ångest över golvvärme i badrumet? Vad är obyggnadsvårdsmässigt med golvvärme?

Jag var tyvärr tvungen att riva upp alla mina golv på övervåningen(lutade för mycket när man satt vid ett skrivbord vart man helt förstörd i ryggen) då passade jag på att slänga dit golvvärme. I ett badrum skulle jag inte vilja vara utan golvvärme.

Golvvärmen syns ju inte så den förstör ju knappast själen på ett hus tycker jag. En del element är grymt fula dock medans det finns andra som är ganska vackra.
Ja, det är inget obyggnadsvårdsmässigt med golvvärme i sig. Men det innebär ju faktiskt att isolera med frigolit och gjuta platta vilket brukar avrådas i byggnadsvårdssammanhang. Så det handlar inte om det estetiska utan det byggtekniska.
 
aof skrev:
Visst passar det fint med linoleumgolv, kanske ett lagt i rutor i köket?

Angående hussvamp och golv ser jag ingen motsättning i att lyfta på golven och kontrollera och att låta bli gjutning och golvvärme! Finns ingen hussvamp är det bara att lägga tillbaka golvet och på med linolium eller låta trägolvet vara synligt. Både snabbt, enkelt, billigt och utan risk att förvärra fuktproblemen som en gjuten platta skulle göra.

---

Vill tillägga att jag tycker att fasspontpanel skulle kunna passa även i ett 30-tals kök. Ibland var man ju inte helt moderna i sitt byggande förr, jag har bott i ett hus från slutet på tjugotalet i en större stad där det var fasspont högt och lågt, och säkert förekom det även ett par år senare, speciellt på landsbyggden.
Då beror det i och för sig på vilken grund man har. Linoleumgolv kan bli för tätt det också. :)
Och du har naturligtvis rätt i att fassponten förekom ganska länge - vi har det överallt i vår bagarstuga byggd -24 - men pärlsponten hade definitivt gått ur tiden.
 
"Då beror det i och för sig på vilken grund man har. Linoleumgolv kan bli för tätt det också.
Och du har naturligtvis rätt i att fassponten förekom ganska länge - vi har det överallt i vår bagarstuga byggd -24 - men pärlsponten hade definitivt gått ur tiden."

Jo, fast i ett hus från trettiotalet var det nog ovanligt att inte ha linolium på golvet så chansen är nog stor att det är kompatibelt. Fast i och med hussvampen skall man kanske vara på sin vakt tills man hittat orsaken!

Pärlspont var säkert ute på 30-talet, men kom ju igen senare... Jag tror inte det skulle se så fel ut ändå eftersom man är van att se det även i relativt moderna hus (iofs oftast omålad) - känns ganska tidlöst numera. Sen kanske ett pärlspontskök inte riktigt passar, men i en farstu eller trapp m.m fungerar det säkert även om fasspont känns ännu bättre.
 
aof: Kvinnan som senast bodde i vårt hus kom en dag och hälsade på. Hon var helt förtvivlad över att vi hade tagit bort masoniten som spikades på under fyrtiotalet. Det som var så slätt och fint och lätt att hålla rent tyckte hon! Samma sak i svärfars föräldrahem byggt i slutet av trettiotalet - bara masonit i väggarna.

Så jag skulle vilja säga att det där med pärlspont i mina ögon inte alls känns särskilt tidlöst, det beror helt på miljön... Vill man återskapa en trettiotalsmiljö är det defintivt fel. Och jag skulle slå bakut om man började spika upp pärlspont i ett funkishus. Var sak har sin plats. Som sagt; vill man ha det i alla fall så får man ju det. Men då återskapar man inte en miljö och det är ju det trådstartaren vill göra?
 
konichiwa girl skrev:
Sporer av äkta hussvamp och annan svamp finns överallt, så att ni tar bort golven gör varken till eller från för att förhindra tillväxt. Med andra ord kan vem som helst drabbas av hussvamp om förutsättningarna finns som nämndes tidigare i tråden. Det ni däremot måste göra är att se över varifrån fukten kommer ifrån och vad ni ska göra åt det. Att ni ens överväger att gjuta platta förvånar mig - risken finns att ni förvärrar det för er och förbättrar det för hussvampen.

Pärlspont var ur mode på trettiotalet liksom fassponten. Mer tidstypiskt är till exempel bröstningar av masonit, uppdelade i fält av lister, ibland ådringsmålade eller fernissade (med färgad fernissa). Träfiberskivor i överhuvudtaget användes en hel del (tritex, masonit). Släta väggar och tak, exempelvis pappspänt.
Svampen "bor" i matkällaren, det dåliga träet kommer tas bort och brännas, sedan finns det även en mur i köket (kalk) som kan vara risk, som jag förstått det iaf. Så det kollas oxå upp.
Jag vet att man inte kan gardera sig mot svamp och att det finns svamp mer eller mindre i alla hus.
Hussvampen håller för tillfället på att "dödas" en fläkt går nonstop.
 
Snurre skrev:
Hoppas ni vet vad ni gör. Normalt klarar man inte själv av att sanera äkta hussvamp utan experthjälp. Bl.a. Anticimex kan utföra sådan sanering. Vill inte skrämma dig men även med experthjälp finns inga garantier mot att den försvinner. Saneringen kan dessutom vara väldigt kostsam. Ännu sämre vore om ni lade ner en massa tid och pengar på material som kanske måste rivas ut om svampen finns kvar.
Sambon har varit i kontakt med "experter", så jag hoppas oxå vi vet vad vi gör... :)
 
Linoleum kan ni absolut ha om ni inte vill ha trä. Linoleum var dessutom mer funktionellt än trä om man ska vara hård:)

Vad gäller pärlspont så absolut NEJ om det är ett funkishus. Dessa var moderna vad gäller allt. Då gällde funktion. Ornamentik föll bort. Att sätta pärlspont går helt emot detta.
Släta målade väggar, släta skåp, rostfri diskbänk (ibland marmor), ljusa färger (gult, grönt, blått...) skiva på väggen, plåt eller kakel som stänkskydd.

Men visst kan man, om det inte är ett funkishus, ha spont.
Och är det funkis så kan man ha det ändå om man vill...men snudd på heltokigt, blir det...Jag skulle precis som konichiwa få slag! Lite som att sätta kök a´la vitt/helblankt/rostfritt/svart med liggande rektangulärt kakel 15*30 i ett torp från 1835...men det finns ju de som gör det också...

Är det däremot ett inte-funkishus så kan man ju tänka sig att det var en av de många som faktiskt inte anammade de nya funktionalistiska trenderna som byggde huset. Och då är det förmodligen helrätt att ha spont i det huset:)
Men då är det ju inte en 30-tals känsla man återskapar utan snarare en 30-tals bakåtsträvare;)
Den som byggde huset var sannolikt helt ute vad gäller inredning på 30-talet.
:)
 
nej visst kan det bli helt fel med pärlspånt, jag förutsatte dock att det inte var ett funkishus, då det var byggt av timmer men det kanske finns timmerfunkishus också. Det bästa är nog att rota lite i huset och kolla runt i liknande hus från samma trakt och tidsperiod om man vill återskapa rätt känsla åtminstånde.
 
aof skrev:
nej visst kan det bli helt fel med pärlspånt, jag förutsatte dock att det inte var ett funkishus, då det var byggt av timmer men det kanske finns timmerfunkishus också. Det bästa är nog att rota lite i huset och kolla runt i liknande hus från samma trakt och tidsperiod om man vill återskapa rätt känsla åtminstånde.
Det är nog väldigt få hus byggda på trettiotalet som har just pärlspont i alla fall. Däremot är det ju fullt tänkbart med fasspont som är en ganska typisk tjugotalspanel. Dock får man ju inte glömma att masoniten var en revolution när den började tillverkas 1929 - bönehuset i vår by som byggdes i mitten av trettiotalet består nästan helt av masonit; allt ifrån dekorationer till fasaden (rätt häftig byggnad faktiskt). Och man kommer betydligt närmare det tidstypiska om man har en bröstning av spännpapp eller masonit som björkådrats eller fernissats (vilket förekommer ymnigt i tjugotalsbebyggelse) än en pärlspont.
 
konichiwa girl skrev:
Ja, det är inget obyggnadsvårdsmässigt med golvvärme i sig. Men det innebär ju faktiskt att isolera med frigolit och gjuta platta vilket brukar avrådas i byggnadsvårdssammanhang. Så det handlar inte om det estetiska utan det byggtekniska.
Tja inte om man bor i ett 30-tals hus med källare som jag, isolerade inget extra under min golvvärme fyllde på med lite mera sågspån bara så det fyllde upp ordentligt.

Man måste ju inte gjuta platta för att ha golvvärme. Borde inte golvvärme hjälpa till att värma och hålla grunden torrare i en torpargrund? Skulle ju dock aldrig komma på tanken att riva upp ett golv bara för att lägga golvvärme men om man nu ändå gör det så.....

Sen tycker jag mig höra en hel del byggnadsvårdare som faktiskt just gjuter platta å lägger i golvvärme ser inget fel i det om det är det alternativ som funkar bäst i just det fallet. Gäller väl att hitta det alternativ som man tror fungerar bäst för just det huset.
 
dancar skrev:
Sambon har varit i kontakt med "experter", så jag hoppas oxå vi vet vad vi gör... :)
Snälla dancar! Strunta i alla välmenande råd i detta forum om att om du inte hittar svamp i uppbrutna golv och att tryggt fortsätta renoveringen! TA EXPERTHJÄLP OCH LYSSNA PÅ DENNA!

Svampen är inte intelligent men den kan krypa upp inuti väggar och dyka upp när du minst anar det. Finns exempel på hur den i hyreshus tagit sig upp flera våningar. Finns också skräckexempel på att enda lösningen har varit att bränna ner huset till grunden.

Vill med dessa allvarsamma ord inte skrämma livet ur dig utan endast i all välmening råda dig till att endast och jag menar endast lyssna till vad experter har att säga om din/er specifika situation.
 
Snurre: Ja, det finns faktiskt olika skolor på hur man ska bete sig vid hussvampangrepp. Vissa menar att man ska ta bort allt virke medan andra säger att det räcker med att ta bort allt angripet virke med säkerhetszon och att ta bort orsaken till svamptillväxten. Självklart ska trådstartaren inte bara låte det vara och "tryggt fortsätta renoveringen", men att slänga ut golven är en väldigt drastisk åtgärd som med största sannolikhet inte är nödvändig. Liksom att bränna upp huset...

Här finns en utmärkt artikel om hussvamp:
http://www.byggnadsvard.se/?mcf=bk_...&-session=nestor:505863111625411A9FxYm15826CC
 
"Snälla dancar! Strunta i alla välmenande råd i detta forum om att om du inte hittar svamp i uppbrutna golv och att tryggt fortsätta renoveringen! TA EXPERTHJÄLP OCH LYSSNA PÅ DENNA!"

Det var väl precis vad de gjort?

"Sambon har varit i kontakt med "experter", så jag hoppas oxå vi vet vad vi gör..."


Angående masoniten, tror jag att fyllnadsdörrar med masonit som fyllnad skulle passa fint i ett tidigt 30-talskök. Köksskåpen med skjutluckor tidigare i tråden tycker jag mer känns som 40-tal även om de säkert förekom tidigare. Även här beror det såklart på i vilken stil huset är ritat.

Björkådring skulle passa perfekt, vi har även hittat snarlik ådring fast i grönt på en del luckor och dörrrar i huset som verkar samtida med de i björkådring. Vet inte exakt när dessa monterades i huset, men det är inte de ursprungliga och eftersom huset byggdes 1916 verkar det lite väl tidigt att byta köksinredning åtminstånde i början av 20-talet, så sent 20-tal eller tidigt 30-tal är en gissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.