Gjorde en miss när jag byggde om på övervåning och vind, drog ned antennsladden direkt till övervåningen utan att tänka på att jag även ville ha ett antennuttag på vinden. Så, antingen får jag dra sladd utanpå väggen och borra upp emot vindsgolvet...eller så funderade jag på om man kan på något sätt transportera signalen trådlöst från övervåning till vind, finns det sändare/mottagare för detta??
 
Vart sitter antennen då? Kan du inte bygga stjärnnät och splitta signalen nära antennen? Det finns billiga sändare som skickar trådburen RF-signal i med monoljud, dyrare varianter finns också för stereoljud och även trådlöst , men en sån sändare som du pratar om säljs mig veterligen inte på den öppna marknaden.
 
Vid närmare eftertanke...jag kan ju "kapa" antennsladden på vinden, flytta upp förstärkardelen dit, och eftersom det finns 2 utgångar på förstärkaren så använder jag den ena till vinden, och den andra förbinder jag med den del som går ner till övervåning och blev kapad...
 
bonnier skrev:
Vid närmare eftertanke...jag kan ju "kapa" antennsladden på vinden, flytta upp förstärkardelen dit, och eftersom det finns 2 utgångar på förstärkaren så använder jag den ena till vinden, och den andra förbinder jag med den del som går ner till övervåning och blev kapad...
Ja, det går, men passa signalnivåerna om du får kort kabel från förstärkaren och få utrustningar att driva. Du kan ev behöva dämpa den signalen innan mottagaren. (När jag kör förstärkare på mitt stjärnnät så måste jag dämpa *insignalen* eftersom den överstyr förstärkaren innan, men det är ett kabelnät och en antenn orkar inte av att driva förstärkaringången så hårt).
 
Och om inte utgångarna på förstärkaren är individuellt inställbara så kan du sätta uttag med högre uttagsdämpning och på så vis justera signalen.
 
Ja, det är ju det smartaste sättet att dämpa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.