Jag skaffade en antenn till tv:n igår och även en antennförstärkare modell TRIAX, exakt modellbeteckning kommer jag inte ihåg...och inte kommer jag heller ihåg hur säljaren sa att jag skulle koppla in denna. Förstärkaren har fyra in/utgångar, samt en transformator som matar men mitt problem är att jag är osäker på vad som är in och ut, eller rättare sagt, vad som menas med ut! Två utgångar är markerade med "OUT1" resp. "OUT2" på förstärkaren, skall en av dessa kopplas till antennen, eller är det de som skall ner till transformatorn och boxen? Hoppas bifogad skiss säger nånting, de två små "duttarna" över "UHF" är skruvar för att öka förstärkningen...

Alltså, vad kopplas var???
 
  • ant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en liknande förstärkare på vinden.

Out1 och Out2 kopplas till de antennslingor som går till tv-antenn-uttagen i dina rum i huset. Har du ett stort och/eller någorlunda nytt hus, har du säkert två olika slingor. I vårt hus har vi en antennslinga som går till kök och vardagsrummets två uttag. Den andra slingan servar alla tre sovrummen.

UHF är inkommande, dvs från din tv-antenn till förstärkaren. Även VHF är inkommande från tv-antenn. På min förstärkare är VHF och UHF i en och samma ingång. UHF är tydligen det enda som det digitala marknätet sänder på (enligt uppgift).

Glöm inte heller att du ska ha olika varianter av antenntuttag om du har flera i serie på en slinga. Det sitter ett motstånd i uttaget, och ett slutmotstånd ska sitta i det sista på slingan. Kan göra skillnad! Jag kan inte teorin bakom just det, men min tv-antenn-handlare hjälpte mig att plocka ihop alla uttag så att det blev rätt. Och inte var det särskilt dyrt heller.

Så... Från TV-antenn till UHF-uttaget. Från Out1 och ev. Out2 till husets antennkabelslinga.
Hoppas det hjälper.


Lycka till!
 
Tack, kanonbra!
 
bonnier skrev:
Tack, kanonbra!

Vad är transformatorn till, ska du använda samma till boxer och antenn förstärkaren?

Behöver du förstärkare?

Har du provat att koppla in boxer´n direkt på antenn, alltså skippa förstärkaren?

FÖrstärkaren förstärker även brus , störningar, mm...

/Lycka till
 
el_richard skrev:
Vad är transformatorn till, ska du använda samma till boxer och antenn förstärkaren?

Behöver du förstärkare?

Har du provat att koppla in boxer´n direkt på antenn, alltså skippa förstärkaren?

FÖrstärkaren förstärker även brus , störningar, mm...

/Lycka till
Ärligt talat så vet jag inte om förstärkaren behövs eller inte (som transformatorn är till), utan det är rekommendation av antennsäljaren, jag installerade antenn och förstärkare igår kväll och fick en väldigt bra bild. Provade inte alternativet att dra ur strömmingssladden till transformatorn för att se om bilden fortfarande var bra, får göra det ikväll, det kan ju hända att antennsäljaren bara ville bli av med prylar...
 
el_richard skrev:
Vad är transformatorn till, ska du använda samma till boxer och antenn förstärkaren?

Behöver du förstärkare?

Har du provat att koppla in boxer´n direkt på antenn, alltså skippa förstärkaren?

FÖrstärkaren förstärker även brus , störningar, mm...

/Lycka till
Transformatorn driver förstärkaren. Av ritningen att döma så är det en förstärkare av den typen som spänningsmatas via antennkabeln så man slipper göra en elinstallation på antennmasten eller dra en extra kabel. Transformatorn innehåller sedan ett filter som ser till att ingen spänning kommer ut på kabeln som kopplas till mottgarna. Drar man ur trafon så kommer det förmodligen inte att fungera speciellt bra utan man måste även koppla förbi förstärkaren uppe på antennen.

Det är riktigt att förstärkaren även förstärker brus etc. Därför skall en antennförstärkare alltid placeras så nära signalkällan som möjligt där signal/brusförhållandet är som bäst. Det viktiga är att öka signal/brus förhållandet så om bruset också ökar lite gör inte så mycket. Det huvudsakliga skälet att ha en förstärkare är dock oftast att antennen själv inte orkar driva tillräckligt många mottagare och kabellängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.