Vi ska till att börja fixa upp en 30-tals kåk, den är ordentligt genomgången på slutet av 70-talet- då man rätat väggar rivit ner allt ändå till timmringen, bytt ut elkablar och dyl...
Vi skulle vilja fixa till kåken i 30-tals anda! :)
Vi kommer riva upp alla golven och lägga golvvärme , fodra med frigolit och betongplatta på.
Det som kommer vara intakt är köket, ca 30 kvadrat.
Men är det ngt spec man bör tänka på med planeringen annars tycker ni? Vad är typiskt för denna epok?
Tacksam för hjälp!
Det är i första hand köket som vi tänker på.
 
Hade de verkligen golvvärme på 30-talet ;)
Skämt åsido - är golven och grunden så dålig att man måste göra allt du skriver? Jag tycker det låter ganska drastiskt och inte att restaurera huset i 30-tals anda.

Beskriv gärna hustypen mer ingående så är det enklare och säga om man kan hjälpa till.
 
Om golven är original och ni river dem så tappar ni ju mycket av känslan redan där.

Som frolsson säger så blir det också lättare att hjälpa till om ni beskriver huset lite bättre.
30-tals kåkar är kul!

...men är det ett funkishus så är köket bara en plats för matlagning, ej till samvaro. Då är 30kvm mycket väl tilltaget:D
 
Hej!
Försöker svara på era frågor...

Hustyp: timmerkåk med liggande panel på, 2 våningar varav övervåningen inte är inredd förutom ett litet sovloft direkt man kommer upp för trappen.
I matkällaren hittade vi äkta hussvamp, därför har vi rivit golvet i köket för att säkerställa att det inte spridit sig.

Hoppas svaret underlättar för er...
 
tillägg... ytterst tveksam till om de hade golvvärme på 30 talet! men de hade nog inte innetoa heller...
Kan tyckas som en extrem jämförelse men vi kommer ha både innetoa och golvvärme , vad gäller golvet har vi varit inne och snuddat lite på linoleum matta. Kanske inte 30 tal? Vi vill samtidigt inte låsa oss vid att ALLT ska vara just 30 tal men hyfsat tidstypiskt vil man försöka hålla.
 
Jag tycker att jämförelsen är lite haltande, faktiskt. Många använder argumentet att de inte hade elektricitet eller toa för att göra vad de vill. Vill man ha ett fungerande året runt-boende är det omöjligt utan vissa bekvämligheter, som värme, vatten, sanitet och elektricitet och ett väl fungerande kök. Det går att göra på ett sätt som minimerar riskerna för huset och som relativt skonsamma ingrepp. Golvvärme, infällda spottar, klinker i parti och minut får nog räknas till onödiga bekvämligheter - "lyxbekvämligheter" som man ibland bör undvika för att byggnadsvårda. Och WC fanns med i typritningarna för egnahemsbebyggelsen redan under tidigt 20-tal...

Det här är ett ganska tidstypiskt kök, huset är byggt i mitten av trettiotalet.
 
Redigerat:
Hoppsan... Det blev lite stort.
kok.jpg
 
Vårt hus hade mycket original från 1938 när vi köpte det. Eterniten är ditsatt på 50-talet. Under fanns lockläktpanel i trä (ljusgul).
Kolla på de första bilderna på 5-årsplanen. Där finns många detaljer från 30-talet. Dörrar inklusive målning, handtag, fönster, fönsterbrädor, lister, lysknappar, ja de flesta detaljerna var original. http://www.pinebar.com/
 
Hej!
Jag menade inte att trampa nån på
tårna, inlägget hade ett visst mått av ironi i sig, syftar då på jämförelsen om toan....
:)
Vårt kök hade inredning fr 70 talet skulle jag tippa. De åkte ut. Gula släta luckor med bruna plastknoppar(eller var de vita..) hursomhelsat så är det borta nu!
Eftersom det inte finns tvättstuga och det måste sättas nytt avlopp i toan, huset har varit kallt i 20 år.
Kommer vi ändra lite på planlösnignen, öppna upp lite och så..
Kan lägga in bilder efter helgen så får ni kanske en bättre bild av hur det ser ut.
Tro mig det gör ont att ta ut alla fina golven de är verkligen i bra skick och så men när vi ska flytta väggar och framför allt pga hussvampen vi hittade så vill man inte chansa.
 
Man skall vara försiktig med hussvamp - helt klart. Samtidigt finns det en del saker att göra så den "självdör". Hussvampen måste ha fukt, kalk och värme för att klara sig - utan en av de tre så växer den inte (dock har den en förmåga att "skaffa" vatten/fukt som andra svampar inte har - därför som den anses farligare). Hussvampsporer finns lite överallt så det behöver man inte fundera en massa på att begränsa - dem har vi nog alla i våra hus. Givetvis skall angripna partier plus närliggande trä avlägsnas och helst brännas.
Vill man kan man sen om man vill spara detaljer, exempelvis träplank, värma upp dem till 70 celsius så tar man kål på svampen. Det kan man göra genom att plasta in dem och låta dem sola ett par dagar på sommaren. Det finns en massa sägner om hussvampen men om man bara begränsar de tre faktorerna så skall man slippa den.

Men jag förstår om man vill vara säker på att den är väck - speciellt om man vill baka in konstruktionen i cement ;)

PS. Jag lyckades rädda just ett sånt kök från 70-talet som nu ligger på vår vind. Det blir också eftertraktat en dag. Så lätt har jag att slänga saker...

EDIT: se inte ovan som experttips - jag har inte sanerat själv men läst en del om det då jag höll på att få snörpan förra året då vi upptäckte en brun svamp i källaren.
 
Du trampade inte mig på tårna om du nu var rädd för det, jag säger bara hur jag resonerar.
 
Ursäkta om det blir lite debattinternt...

konichiwa girl skrev:
Jag tycker att jämförelsen är lite haltande, faktiskt. Många använder argumentet att de inte hade elektricitet eller toa för att göra vad de vill.
Detta är exakt mitt i prick på vad jag i ett annat inlägg försökte föra fram som dubbelmoral bland "byggnadsvårdare"!
 
lirkar in en bild på en del av mitt funktionalistiska kök som sitter i en äldre kåk...
 
  • P2270133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja... vem avgör egentligen var gränsen går?
Jag tycker det är jättesvårt att avgöra i mitt torp vad som "är rätt och fel" byggnadsvårdsmässigt. Det som är rätt i mina ögon är fel i någon annans.
 
Kanske Göran Gudmundsson ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.