Här kommer en uträkning.
De går att ta ut 145 kWh per meter borrhål och år (enligt energimyndigheten). Mina 100 meter ger alltså 14500 kWh per år. Till det kommer elenergin som driver kompressorn = 4500 kWh. Jag klarar alltså uppvärmningen med god marginal.
Till Carman som gillar att kommentera mina inlägg: Visst, det är ett värmetillskott i form av all hushållsel vilket faktiskt ger ca 1 kW kontinuerligt även sommartid.
Jag har ingen FTX, min trasiga Nibe 310P klarar av ventilationen genom att blåsa ut värmen direkt.
Så var det med det. De som borrar för långt för skylla sig själva. Ta fram räknestickan eller papper och penna innan ni betalar för mycket pengar för era installationer.
Jo en sak till Carman. Jag har satt in kyla, pumpar kanske ner några 100 kWh i hålet på sommaren, det är dock inget som påverkar temperaturen nämnvärt. Nu då värmepumpen börjat gå är det ca 9 grader C i hålet.
 
  • Gilla
ringduvaren
  • Laddar…
det fram gick inte om du hade en pump saom gav 6kW vid 0/50 eller ej.
sen så får man ut olika mycke energi ur olika bergarter, så det går bara räkna på ett ungefär så som du gjorde.
 
gb79 skrev:
tack för ditt svar, men kan du inte motivera lite o hjälpa mig på traven med en liten uträkning eller nåt med de uppgifter jag gett ovan?

grejen är den att jag skrev även i ett annat forum och fick svar från en som mena det var självklart att ha den mindre pumpen 6 kw enligt hans uträkningar men jag vill verkligen höra din oxo.

imorrn kommer jag nämligen ha båda i garaget 6 och 8 kw och en ska tillbaka.

men det är ju inbyggd varmvatten beredare i båda och det kommer vi klara oss på förutom om vi ska fylla bubbelbadet ofta med varmt vatten, hur förbereder man för en varmvattenberedare så ja kan koppla in den sen? i serie med avstängare så ja kan välja om vattnet ska gå genom den eller inte?

mvh daniel
Är det golvvärme i hela huset??

Du bör nog välja 8 kW pumpen o bygga om som carman gjort med den interna beredaren som volymtank o köpa till en extern beredare på 300 l (300/200) då ni har bubbelbad..
 
2an skrev:
Är det golvvärme i hela huset??

Du bör nog välja 8 kW pumpen o bygga om som carman gjort med den interna beredaren som volymtank o köpa till en extern beredare på 300 l (300/200) då ni har bubbelbad..
det är golvvärme i hela huset men 45 m2 garage kan jag ju i princip sätta hur lågt ja vill i temp om värmen behövs bättre inne i bodelen.
nu är det 6an som står där iaf då beslutet var tvungen o tas, nibe sa jag absolut inte skulle ta 8an, våga inte de då...
rörmokaren är främmande för volymtank så de blir inte heller.

ja får återkomma efter vintern hur det vart.
 
Har du köpt 6:an som bar ger 5kW så ska du inte sätta in en volymtank, då denna riskerar att fröga ner systemet så att elpatronen tvingas igång, vid snabba omslag.
 
gb79 skrev:
det är golvvärme i hela huset men 45 m2 garage kan jag ju i princip sätta hur lågt ja vill i temp om värmen behövs bättre inne i bodelen.
nu är det 6an som står där iaf då beslutet var tvungen o tas, nibe sa jag absolut inte skulle ta 8an, våga inte de då...
rörmokaren är främmande för volymtank så de blir inte heller.

ja får återkomma efter vintern hur det vart.
Även fast du redan köppt pump, kan jag förklara hur det ser ut hoss mig, som lite svar till dom som undrar vad 2an pratar om.

jag köpte en 1215 o instalera, körde den ett år (eller var det 2?) då jag skulle renovera badrumet så kom jagfram till at jag ville ha friheten at kunna fylla bubbelbadet & basta samtidigt, utan att varmvattnet skulle riskera att taslut.
detta hop med at jag vile ha in en volymtank för maximal optimering av värmesystemet gjorde at jag kom fram till förljande lösning.

en 1215 som jag har, har exakt samma underdel & elektronik som en 1115, enda skilnaden är att man monterat en varmvatten beredare uppe på (motsvarar en VPA160/45)
denna inbygda beredare är inkopplad via en T-kopling på stigen till radiatorerna & andra änden går via en växelventil till returen, presis så som man enligt nibas siss kopplar in en VPA till en 1115 (den som kollat in en sådan skiss ser att man där har växelventilen på stigen & t-röret retuder, men det blir samma sak. stäng var du vill, så blir det inge flöde i kretsen)

Ialla fall. det jag gjorde var att, låta t-röret fortfarande var inkoplat, då det siter dolt på baksidan av värmepumpen. På så sätt är det fortfarande vatten i dubbelmanteln. Men nere vid växelventilen så koppla jag bort röret & plugga det. Istället drog jag att nytt rör till en VPA 300/200 som står bredvid värmepumpen. på stigen ovanför värmepumpen satte jag en t-kopling o anslöt till VPA:n
Den nya VPA:n är altså inkopplad på samma sät som den gammla interna (med undantag att jag har satt en kran mellan t-kopplingen på stigan & vpa:n så jag kan strypa flödet o på så sett optimera varmvaten laddningen bätter, men det tar vi inte här)

inner manteln som är där man förvarar "färskvattnet" andvänder jag som volymförstorare.
uppe på värmepumpen stter stig o retur för radiatorerna. här lät jag stigen göra en 180 grades böj o gå ner i den "gammla" varmvattenberedaren, då kmmer den sedan upp igen i det rör som normalt varmvatnet komer ur o deta rör koppla jag in mot stigen på radiatorerna. Min gammla varmvatten beredare sitter alltså i serie med radiatore kretsen. mellan värmepump & radiatorerna.

Dden här kopplinga gör att jag har värmepump & volymförstoraren i en enhet / ett skop.
 
CarMan skrev:
Även fast du redan köppt pump, kan jag förklara hur det ser ut hoss mig, som lite svar till dom som undrar vad 2an pratar om.

jag köpte en 1215 o instalera, körde den ett år (eller var det 2?) då jag skulle renovera badrumet så kom jagfram till at jag ville ha friheten at kunna fylla bubbelbadet & basta samtidigt, utan att varmvattnet skulle riskera att taslut.
detta hop med at jag vile ha in en volymtank för maximal optimering av värmesystemet gjorde at jag kom fram till förljande lösning.

en 1215 som jag har, har exakt samma underdel & elektronik som en 1115, enda skilnaden är att man monterat en varmvatten beredare uppe på (motsvarar en VPA160/45)
denna inbygda beredare är inkopplad via en T-kopling på stigen till radiatorerna & andra änden går via en växelventil till returen, presis så som man enligt nibas siss kopplar in en VPA till en 1115 (den som kollat in en sådan skiss ser att man där har växelventilen på stigen & t-röret retuder, men det blir samma sak. stäng var du vill, så blir det inge flöde i kretsen)

Ialla fall. det jag gjorde var att, låta t-röret fortfarande var inkoplat, då det siter dolt på baksidan av värmepumpen. På så sätt är det fortfarande vatten i dubbelmanteln. Men nere vid växelventilen så koppla jag bort röret & plugga det. Istället drog jag att nytt rör till en VPA 300/200 som står bredvid värmepumpen. på stigen ovanför värmepumpen satte jag en t-kopling o anslöt till VPA:n
Den nya VPA:n är altså inkopplad på samma sät som den gammla interna (med undantag att jag har satt en kran mellan t-kopplingen på stigan & vpa:n så jag kan strypa flödet o på så sett optimera varmvaten laddningen bätter, men det tar vi inte här)

inner manteln som är där man förvarar "färskvattnet" andvänder jag som volymförstorare.
uppe på värmepumpen stter stig o retur för radiatorerna. här lät jag stigen göra en 180 grades böj o gå ner i den "gammla" varmvattenberedaren, då kmmer den sedan upp igen i det rör som normalt varmvatnet komer ur o deta rör koppla jag in mot stigen på radiatorerna. Min gammla varmvatten beredare sitter alltså i serie med radiatore kretsen. mellan värmepump & radiatorerna.

Dden här kopplinga gör att jag har värmepump & volymförstoraren i en enhet / ett skop.
jag är faktiskt lite nyfiken på det här fortfarande med att ändra pump med inbyggd beredare till volymtank.
jag har ju nu kört med min nibe 6kw några månader och jag tror inte den är underdimensionerad iaf, så där ångrar jag mig inte, var ju iaf -15 några dagar och det verkar funka fint utan eltillskott (fast jag hade den bortkopplad så ja vet inte om den hade gått in)

men däremot varmvatten kommer inte funka i framtiden med fler i hushållet. duschar är lugnt men badkaret är för stort, trots att jag har 100 liters elberedare efter så är det svårt att hålla igång bra. så däreför kanske volymtank i pumpen vore bättre med vpa 300/200 ??

bara lite platsbrist men det får lösa sig senare :)
 
CarMan skrev:
Du ska inte ha en mindre pump, det kommer du ångra.
(din 1225-8 ger ca 7kW !!!)

hej igen, det har inte vart så värst kallt i vinter än men ett antal dagar med minus 15 i följd iaf.

vad jag undrar är varför du säger att den ger exempelvis 7 kw som i exemplet ovan?
den 1225 8 ger väl 8 kw vid 0/35 och 7kw då vid 0/50?

men ett golvärme system i ett nytt hus måste man väl kunna räkna på de 8kw vid 0/35?

hursomhelst så blev det en 1225 6kw inkopplad hos oss, och jag skulle nog kunna våga gå ner en storlek till 1225 5kw nu efter att man sett att den ändå troligtvis hade klarat mycket mer kyla. 1225 5kw hade ju dragit mindre ström så det hade ju vart positivt.
mvh daniel
 
Vad menar du med <5kw hade ju dragit mindre ström så det hade ju vart positivt.>

Den har en lägre effekt som belastar huvudsäkringen mindre men energiförbrukningen är i stor sett densamma. En mindre pump får gå längre tid och kommer att förbruka samma mängd energi.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad menar du med <5kw hade ju dragit mindre ström så det hade ju vart positivt.>

Den har en lägre effekt som belastar huvudsäkringen mindre men energiförbrukningen är i stor sett densamma. En mindre pump får gå längre tid och kommer att förbruka samma mängd energi.

Protte
ja jag förstår mig antagligen inte på det här men snälla förklara för mig då?

nu när min pump går idag tillexempel så är det ju så här.
1. den räknar upp de gradminutrarna tills den gått till minus 120. vet inte exakt hur lång tid detta är men uppskattningsvis 30-40 min i mitt fall.
2. pumpen startar och går tills gradminutrarna är nollade. temperaturer i det här fallet är följande: 25 i retur och 33 grader ut. 8 grader i diffskillnad. pumpen går i ca 30-40 minuter.


i vilket av följande här hade den större pumpen betett sig annorlunda??
1. gradminutrar den räknar till blir väl samma?
2. pumpen startar o går tills de är nere igen. och eftersom alla experter säger man ska ha 7-8 grader i temp diff så hade väl knappast den större pumpen gjort mer skillnad i temp där även om den skulle klara det? då räknar den ner samma oxo?

rätta mig? jag vill bara veta hur det funkar så har jag helt fel så är ja bara glad o förstå mig på detta.
mvh daniel
 
D
Gradminutrarna räknas inte på tempdiffen fram/retur. De räknas på diffen mellan fram och börvärdet för framledningen. En större pump skulle med bibehållen tempdiff snabbare komma upp i (och över) börvärdet och alltså snabbare räkna ner gradminutrarna och då gå kortare tid än en mindre pump.
 
ridax skrev:
Gradminutrarna räknas inte på tempdiffen fram/retur. De räknas på diffen mellan fram och börvärdet för framledningen. En större pump skulle med bibehållen tempdiff snabbare komma upp i (och över) börvärdet och alltså snabbare räkna ner gradminutrarna och då gå kortare tid än en mindre pump.
ah förlåt jag glömde skriva börvärdet i förra.

när pumpen inte går så går det runt 25 grader i slingan, börvärdet är 29 grader
när den går i gång så är det 33 grader.

allså går det runt 4 grader lägre temp än börvärdet när den inte går och 4 grader högre när den går.

jag har den inomhustemp jag vill ha, så då frågar jag igen vad skulle vart annorlunda här med dessa grader då med en större pump?
mvh daniel
 
Låter fint att du verkar klara all värme utan tillskottsel, Ni lär väl inte så ofta ha kallare än ni haft nu med -15° eller??

Det som skiljer en större o mindre pump är som nämnts driftstiden för att tillverka samma mängd energi, En större pump drar mer men går mindre tid så dom drar ganska exakt lika mycket el..

Gick pumpen nästan hela tiden för att klara värmebehovet vid -15°??
 
2an skrev:
Låter fint att du verkar klara all värme utan tillskottsel, Ni lär väl inte så ofta ha kallare än ni haft nu med -15° eller??

Det som skiljer en större o mindre pump är som nämnts driftstiden för att tillverka samma mängd energi, En större pump drar mer men går mindre tid så dom drar ganska exakt lika mycket el..

Gick pumpen nästan hela tiden för att klara värmebehovet vid -15°??

nej ja tycker oxo det verkar toppen att klara det utan el om det nu funkar när det blir som kallast.

när det var minus 15 så kanske den gick 18-20 timmar nåt dygn som mest tror ja.
men då var det mycket bubbelbad i stort badkar, 330 liter med 39 graders vatten i.
så jag antar några timmar är varmvatten. sen har jag oxo ändrat gradminuter till 140 och el 500 fast då när det var så kallt hade jag tryckt knappen så el inte kunde gå in visserligen.
men 21-23 grader hade vi inne iaf.

ja tack för svaren iaf, vet ja frågar mycket ja inte behöver bry mig om men tycker de är kul att veta.

fast jag har fortfarande svårt att smälta att den större pumpen hade gått mindre tid idag men dagens temperatur. för den hade bara räknat ner gradminutrarna snabbare om framledningstemp vart högre o då hade temodiffen vart större o ja tror att jag läst man strävar efter 7-8 grader.

kommer dock alldeles snart skriva nån följdfråga vad gäller cirkulationspumparna :)

mvh daniel
 
Redigerat:
Går inte pumpen dygnet runt o klarar behovet ändå vid -15° så kommer du nog inte att behöva tillskottselen, Du hade ju 4-6 tim marginal kvar... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.