Går i funderingar på att byta ut värmekällan i huset - till bergvärme.

Förutsättningar:
- Hus på 263 kvm i två plän - i souterräng
- Vattenburen golvvärme i hela huset
- Nuvarande elpanna: Nibe Fighter 310P
- Elförbrukning: 30000-35000 kW/h totalt (inkl. hushållsel)
- Stockholmsområdet (norrort)
- Byggår: 1999
- 2 vuxna och 2 barn

Har nu varit i kontakt med två företag - en som säljer Nibe och en som säljer IVT.

Företaget som säljer Nibe föreslog en Nibe 1225 6 kWh. Det skulle gå på 135.000 kr inkl. borrning etc. Ser att vkg.se säljer samma för 104.900...

Företaget som säljer IVT föreslog en IVT X15 - eller dens "lillebror" X11 som kommer om några veckor. Tydligen ska ha samma funktionalitet men "bara" gå upp till 15 kWh. Nu har jag inte fått priser på detta än - och X11 är inte ens prissatt än - men den ska vara billigare (såklart) än X15.

Det som undrar mig lite är att de två apparater är RÄTT olika vad effekt och pris angår - det är helt olika råd. Personligen tycker jag att en Nibe 1225 verkar lite klen i sammanhanget - men det är kanske bara för att jag redan funderade på något kraftfullt ala IVT X15. Eller BORDE denna räcka ? Är IVT X15/X11 overkill i sammanhanget ?

Synpunkter på detta ? :)
 
Redigerat:
Tycker också att en Nibe 1225-6 låter klent. Nu har vi bara bott i vårat hus sen april, men vi blev rekommenderade Nibe 1235-8 till vara 250kvm också 2 plan med golvvärme i båda planen. Vi borrade 200m. Vi är 2 vuxna och 3 barn.
 
Med tanke på förbrukningen lät 6:an lite, Är 30-35000 kWh enbart värme/vv el är det totalt??
 
Tackar för svaren - det är väldigt intressant att få jämförelser som Johan&Ana.

Har nu uppdaterat beskrivningen lite - det är 30-35.000 kWh totalt - alltså inklusive hushållsel.
 
jag tror på en Nibe 1125-10kW + elpatron + växelvntil & till detta 200m borra VPA300/200
Vill du optimera så ska lämplig volymtank kopplas i serie (helt utan extre cirkulationspump) lämplig storlek är 200 liter

går säkert skapligt med en 8kW också, men en 6kW kommer inte att funka
 
Då kom offerten på X15: såklart blev den dyrare - det hade jag räknat med - men inte så farligt mycket dyrare. Offerten är på 173500:-, men då ingår ett 200 m borrhål samt en 300 L vvb - istället för 120 m som med den första offerten.

Allt är specificerat i IVT-offerten och räknar jag också bara på 120 m där blir kostnaden 148000:- jämfört med 132000 för Nibe 1225 6kW. När IVT X11 släpps 1. november lär den vara ett bättre alternativ - och till ett lägre pris. Prisskillnaden hamnar då på bara runt 10000. Helt klart intressant. Ska försöka ta in andra offerter också...

IVT X15 specificerat:
- IVT X15: 72000 inkl. moms
- VVB 300L: 14000 inkl. moms
- Borrning 200 m: 62500 inkl. moms
- Bortforsling etc: resten :)
= 173500

Verkar detta rimligt ?

CarMan: tack för förslaget. Tror inte heller på att 6kW räcker. Det är ett hus på 260+ kvm - med bubbelbadkar etc - så det känns lite snålt, helt klart.
 
Du har rätt ok förbrukning sett till storleken på huset, Sen att du har golvvärme över allt är kanon med VP så jag lägger en röst på en Nibe 1135 10 kW / Ivt Ht E11 i kombination med en extern beredare på 300 l (båda alt. med en 300/200 externberedare o volymförstorare på 200 l..

Men en Ivt X11 låter ju intressant :) men hör vad priset blir med HT E 11 oxå
 
Ska kolla upp det. Fick ett förslag på en IVT HT E9 idag - vilket verkar kunna bli ett intressant alternativ med tanke på pris etc. Sen finns det en gammal 300L VVB som installatören pratade om att ev. återanvända - för fylls den med vatten från pumpen kommer det jo inte kosta så mycket extra...

Han tyckte att X11 var overkill i sammanhanget - det skulle spara 600-1000 kr per år i el trodde han - men kostnaden skulle säkert bli 20-30.000 högre - men, men - vi får se...

Samma installatör - som än så länge verkar vara den vettigaste jag har varit i kontakt med - föreslog även en IVT 695 Twin - för som han sade skulle det bli det det billigaste av de alternativen jag har utvärderat - med tanke på att en VBX-anläggning (till 14-17.000:) kommer behövas i huset - om inte man väljer IVT 695...

2an skrev:
Du har rätt ok förbrukning sett till storleken på huset, Sen att du har golvvärme över allt är kanon med VP så jag lägger en röst på en Nibe 1135 10 kW / Ivt Ht E11 i kombination med en extern beredare på 300 l (båda alt. med en 300/200 externberedare o volymförstorare på 200 l..

Men en Ivt X11 låter ju intressant :) men hör vad priset blir med HT E 11 oxå
 
vist är 1000 :-/ år inte så mycke. men hur mycke kostar elen om 10-15 år? hur mycke hade du sparat då tror du?
 
Sant, sant - el lär inte bli billigare närmaste tiden i alla fall.

Sen är jag egentligen så av princip att jag vill ha det bästa/energisnålaste - så det känns fel att INTE välja en X11 om den nu gör jobbet mest effektivt - även om det kostar mer! Vi får se hur det blir - det beror såklart på hur mycket extra kalaset kommer kosta :)

CarMan skrev:
vist är 1000 :-/ år inte så mycke. men hur mycke kostar elen om 10-15 år? hur mycke hade du sparat då tror du?
 
sen så ska man kolla om oferten är räknad på dina uppgifter.
har du tilexempel 22 grader varmt inne, fast dom bara räknat på 20 gradet i offerten, så är det ju mer än de 1000kWh som dom räknat som blit elpatronsdrift
 
Bra poäng. Alla har räknat på 20 grader inne - och i verkligheten har vi väl 21-22 grader - så man ska nog poängtera detta.

CarMan skrev:
sen så ska man kolla om oferten är räknad på dina uppgifter.
har du tilexempel 22 grader varmt inne, fast dom bara räknat på 20 gradet i offerten, så är det ju mer än de 1000kWh som dom räknat som blit elpatronsdrift
 
Förbrukningen ökar med 5-6% /grad du höjer tempen..
 
OK, intressant. Det ändrar jo helt klart förutsättningarna om vi vill ha t.ex. 22 grader inne.

2an skrev:
Förbrukningen ökar med 5-6% /grad du höjer tempen..
 
Har nu fått ytterligare en offert:

Bosch EHP 9 LW/M (9kW)
Bosch EL 280 Frånluftsaggregat
160 m borrhål (extra meter = 250 kr. inkl. moms)
= 135.000 inkl. moms

Nu börjar det likna nåt!

Man kanske bör borra djupare när man ändå håller på - eller borde 160 meter räcka ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.