Brukar sakna att få se bilder här på forumet så jag skall försöka föregå med gott exempel...

Här kommer två bilder på det pågående projektet, imorgon skall jag hämta resterande timmer så att väggen blir färdig. Har beställt profilstål till karmar och fönster som är färdigslipade om någon vecka sedan skall karmen kompletteras och fönstren komma på plats inför hösten!

Kakelugnen ifråga kom iallafall med på bilden och jag kommer sakna ljusinsläppet när väggen är på plats...
 
  • SNC12350.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SNC12346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
aof skrev:
...jag kommer sakna ljusinsläppet när väggen är på plats...
I stället får du ljuset från kakelugnen :)

Fina bilder och fin fin kakelugn
 
aof skrev:
SJälvklart skall kakelugnen provtryckas innan bruk, men först vill jag få den iordning så att jag åtminstånde kan hoppas på att få den godkänd! Vi har fyra murstockar med sammanlagt tretton eldstäder att få iordning på, så sotarbesöken blir ganska dyra iallafall. Numera gör jag så mycket som möjligt innan kontroll och försöker samla ihop ett par eldstäder åt gången för inspektion.
Å jädrans, det var många! Är det i samma hus?

Vad kan man göra innan som sänker kostnaden? Sota och så menar du? Vi har också en hel del eldstäder, dyrt... :(
 
ja, det är i samma hus! 6 kakelugnar varav en saknas (ligger utspridd i trädgården...) två vedspisar, en bakugn och tre rörspisar. Två av rörspisarna är också utslängda och ersatta med fotogenkaminer som vi bytt till gjutjärnskaminer
Det vi lyckats få i bruk hittills är vedspis, bakugn och en kamin. Ingen av eldstäderna verkar ha använts sedan 60-talet och som sagt inget nät över dem och en enorm rishög i trädgården så kajorna har stortrivts! Förutom kajbon verkar murstockarna ha klarat sig bra så det är bara att rensa på...

Ja, det jag syftade på angående kostnaden var mest att rensa kanalerna själv innan provtryckning och göra egna tester om det läcker någonstans. Onödigt att betala sotaren för att plocka pinnar ur murstocken och provtrycka kakelugnar som man själv kan se läcker som ett såll. Dessutom har jag för mig att man betalade någon kostnad just för besöket (resa m.m.) och en fast summa per eldstad så det borde bli billigare att ta några stycken åt gången.
 
Det kan vara en ide att ta dit en kakelugns-renoverare. Har kan se vilka som lättare går att få godkännda och vilka som man bör glömma i första hand.

Sen finns det nyare lagstiftning att man får sota själv om man gått en kurs. Ifall ni tycker det är roligt att klättre runt på taket. Sparar lite pengar där också. Jag gör det, fast jag har ju bara 2 ugnar.
 
Och beroende på hur eldstäderna används kan man få olika intervaller på sotningen - om man nu inte vill göra det själv men ändå dra ner på kostnaden.
 
Ah, bra tips av alla! Hur gör du för att få bort kaj-bona aof? Någon teknik att rekommendera?

Ja vi har ett gäng att ta hand om också, få se nu, 11 st i två stora murstockar. Sen är det, hm, 4 st där eldstaden är borttagen sedan tidigare. Allt är kakelugnar, förutom 3 st som är ombyggda till öppna eldstäder på 80-talet. :( Men de ligger kvar på vinden. :) Ingen rörspis, det hade varit mysigt! Kanske får bli någon nybyggntion av en rörspis där det nu är fulare öppna spisar. Man har ju inte direkt användning av alla nu när bergvärme är indraget...
 
Har inga superknep ännu, men när jag väl är klart kommer jag vara grym på kajbon!:)

Till kanalerna för vedspis och bakugn tryckte vi på uppifrån med en lång pinne, tror att det var en läkt från takomläggningen. Samtidigt försökte vi komma åt nerifrån med ett böjbart plaströr vi hittade i huset, tror att det är till för att dra elkabel i. Satte ett par spikar i ändan av röret så att det skulle fungera som hullingen på en metkrok. Sen var det bara tålamod som gällde.. Fick ner ett par pinnar då och då och till sist var hela bakugnen full. Blev nog 4-5 hinkar skräp och tog nästan en hel dag, men det är det ju värt när bakugn och vedspis gick igenom utan anmärkning.

I en annan rökkanal har jag gett upp att lyckas dra ner allt, och kommer att öppna upp murstocken på vinden istället och plocka ut det därifrån. Har insett att det garanterat går snabbare.

Angående kakelugnarna är det två till som vi hoppas skall fungera efter ommurning av toppen. De andra tre på övervåningen har satt sig lite av husets rörelser och lutar från murstocken vilket gör att de läcker vid anslutningen. Dessa är dock små och tänkta som övningsobjekt i omsättning när lusten faller på.
 
Sen finns det ju de som häller ner lite bensin/fotogen och eldar bort kajbon.... kanske något för den äventyrssugne?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Ah, bra tips av alla! Hur gör du för att få bort kaj-bona aof? Någon teknik att rekommendera?
Jag använde ett armeringsjärn. Upplevde de som enklare att knäcka kvistarna med järnet än med en pinne (eftersom det är smalare), när man sen luckrat upp så kunde man trycka ner hela boet. Hade också en järnkula i sotarmodell på ett "snöre" som jag släppte ner, inget bra resultat om man inte bearbetat boet först med ovan metod.
Men som sagt tålamod är nog bästa vännen :)
 
Så man tar ut alla kvistar neråt, jag hade föreställt mig någon slags böjlig plasttråd med hullingar på som man drog upp skräpet med... Om jag fattar er rätt så ligger alltså boet högt upp, och kajorna har inte fyllt på uppåt efter hand som jag trodde. Då förstår jag hur man kan komma åt med en pinne från vardera håll. Så mycket kan jag om kajbon och murstockar. :)

Fotogen, det låter farligt...
 
Vet faktiskt inte riktigt på vilket djup de bygger sina bon. jag har inte kunnat se några bon uppifrån i våra murstockar, och de flesta kanalerna svänger lite på vinden vilket innebär att de översta metrarna iallafall har varit fria (där har bina hållit till istället). Men eftersom eldstäderna inte använts på cirka fyrtio år kan ju bona ha havererat och trillat ner med tiden?
En sak jag önskade mig när jag höll på sist var en sådan där arm med gripklo man skall fånga små tygbjörnar med på t.ex. liseberg. Bara att hissa ner och fånga....
 
Kan man inte konstruera om en stångsekatör som man har till träd?
Bara en tanke...
 
Jag tror att det bästa vore något roterande med pinnar på som hakar fast och vrider sönder boet. Sekatör varianten fungerar nog om murstocken är rak så man ser vad man gör.

Har inte kommit till skott ännu att ta hål på murstocken på vinden, men det känns som om det skulle gå ganska snabbt. Ett par timmar att krafsa bort bruket mellan stenarna och ett par timmar att mura igen hålet. Har man bara mätt på vilken höjd skräpet sitter så borde det vara riktigt enkelt att lyfta ut det. Samanlagt kanske det tar en dag, men det gjorde det för oss att få rent rökgångarna till bakugn och vedspis också och då är ju risken att du ändå inte fått rent efter en dags jobb.
 
Muraren som ordnade mina kakelugnar och skorstenar hade en lång roterande grej med 2 korta kedjor i änden som han körde ner i skorstenen uppifrån. Han använda en laddningsbar borrmaskin till den.
Men problemet kvarstår ju hur du får ut skräpet sen du petat allt ner till kakelugnen utan övre sotluckan.
Min murare plockade ner övre delen av kakelugnen också, då var det ju inget problem att få ut alla fossila kajungar och dyligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.