Jag blir sååååå trött!

Inte nog med att vi är mitt uppe i att sälja vårat gamla hus med allt vad det innebär i styling reparationer mm.
Vi bygger samtidigt nytt också!
Och nu denna konflikt med nya grannen som precis är under uppsegling.....

Både vi och vår granne har precis köpt fastigheterna, så ingen av oss har järnkoll på tomtgränserna. Jag har bara lyckats hitta en stople i marken.
Han köpte stamfastigheten och vi köpte en tomt som är avstyckad från stamfastigheten.

I somras när vi var bortresta passade grannen på att sätta upp ett plank mot vår tomt.
Jag hade gett honom tillstånd att sätta upp ett 1,6m högt plank, det blev 2m !
Efter div diskusioner så vek vi oss och accepterade höjden, man vill ju inte börja bråka det första man gör med en ny granne. Så här i efterhand så är planket rätt ok vad avser höjden.

Nu när vi gjutit grunden och jag hade en utstaknings firma på plats för att göra läges kontroll så bad jag dem också mäta upp ena hörnet på tomten.
Jag har haft på känn att staketet kommit lite väl nära husgrunden (6m) men det har inte varit läge att ta tag i problemet förrän nu.

Och mycket riktigt så besannades mina farhågor jag hade hoppats att det bara skulle vara någon decimeter eller så, då hade vi kunnat släppa till den lilla remsan.
Men 0,9 m är rätt så mycket när vi bara har en tomtstorlek på 700m2 (effektiv tomtarea).

Så jag ringde på hos grannen och visade på stolpen som nu satt 0,9 m in på "hans tomt".
Tyvärr så vägrar han ge med sig och hävdar att utsättningen är fel!
Han har minsann med andra grannars hjälp mätt från en gamal staketstolpe (som jag misstänker sitter fel)
Jag förstår honom eftersom han lagt ut ca 15' på planket och det är grävt plintar och fastgjutet i mark. Och nu skall han dessutom bli av med 13m2 mark i sitt bästa söderläge.
Han vägrar att ta dit utstakningsfirma/lantmätare etc om det skall ske så får jag göra det, och det är väl isig ingen jättekostnad.

Jag vet ju att jag har rätten på min sida men vad skall jag göra?
Det här kan ju leda till en fullständig katastrof angående grannsämjan.

Kan man på nåt sätt lyfta upp plintarna och stoppa ner dem i nya hål bredvid de gamla eller kommer det bara att bli ank-skit kvar av planket?
 
J
Du kan inte skriva ett hyresavtal med grannen?
 
Absolut inte!
Tomten är trång som den är, och vi behöver varenda meter vi kan få!
staket.jpg
 
Jag tycker nog att du måste sätta emot. Först lägger han på några decimeter på planket och sen tullar han lite på tomtgränsen, jag tycker att det låter som den sorten som utökar sitt revir undan för undan. Det är bäst att markera direkt att ni inte är den konflikträdda sorten som viker undan för att slippa bråk, annars kommer det säkert mera. Men försök göra det på ett vänligt sätt. Du kan ju förklara för grannen att du tror att planket står fel och tänker ta dit en lantmätare och om du har fel så är det skönt att veta att allt är i sin ordning, men om du har rätt så räknar du med att han står för kostnaden och flyttar sitt plank.
 
Ja, det enda rätta är väl att ta dit en lantmätare från kommunen som får knacka ner rör i mark.
Är inte konflikträdd, kommer ändå inte att umgås med speciellt mycket med min granne, men man försöker ju ändå hålla en god grannsämja.

Jag hade själv slagit ner en pinne som satt på ett ungefär rätt men den försvann ju när planket byggdes.
 
Redigerat:
Bigfoot skrev:
Jag tycker nog att du måste sätta emot. Först lägger han på några decimeter på planket och sen tullar han lite på tomtgränsen, jag tycker att det låter som den sorten som utökar sitt revir undan för undan. Det är bäst att markera direkt att ni inte är den konflikträdda sorten som viker undan för att slippa bråk, annars kommer det säkert mera. Men försök göra det på ett vänligt sätt. Du kan ju förklara för grannen att du tror att planket står fel och tänker ta dit en lantmätare och om du har fel så är det skönt att veta att allt är i sin ordning, men om du har rätt så räknar du med att han står för kostnaden och flyttar sitt plank.

Mycket bra inlägg.
 
A
Jag skulle ha knackat på hos min granne och sagt att eftersom vi verkar ha olika åsikter om var tomtgränsen går så måste vi ta dit lantmätaren och få det klargjort. Oavsett vad han säger skulle jag sedan ta dit lantmätaren. Sen skulle jag peka ut lantmätarens utsättningar och be honom vänligt men bestämt flytta planket in på sin tomt och se till att tydligt tala om ett datum då jag senast förväntar mig att planket ska vara flyttat. Om det inte är gjort vid datumet så skulle tveklöst anmäla grannen.

Det är inte den granne som påpekar eller anmäler när någon annan granne gjort medvetet fel som skapar grannosämja, det är den granne som gör felet som skapar osämjan.
 
Jag har rensat i den här tråden. Etnisk tillhörighet är ovidkommande i den här frågan.
 
Ok bra!
Då kan vi fortsätta .......:)
 
Är det inte så att plank över en viss höjd dessutom är bygglovspliktiga?
 
En lantmätare är inte gratis. Be om pris INNAN du ber honom komma dit.
10-20 tusen kan det lätt kosta.

Mats
 
mats757 skrev:
En lantmätare är inte gratis. Be om pris INNAN du ber honom komma dit.
10-20 tusen kan det lätt kosta. Mats
4500:- tar lantmätaren för att slå ner två rör i marken.

Marive skrev:
Är det inte så att plank över en viss höjd dessutom är bygglovspliktiga?
Jo i vår kommun är det max 110 cm höjd som gäller utan bygglov!
Jag påpekade att han måste söka bygglovs innan arbetet startade.
Men han vill inte lyssna på det örat!
 
J
gbak skrev:
4500:- tar lantmätaren för att slå ner två rör i marken.


Jo i vår kommun är det max 110 cm höjd som gäller utan bygglov!
Jag påpekade att han måste söka bygglovs innan arbetet startade.
Men han vill inte lyssna på det örat!
Men vad väntar du på då?

Anmäl honom så blir du av med problemet innan nästa sommar.
 
Höjden kan jag leva med, det blir ju ett bra plank att odla buskar rosor mm mot.
Skall dock försöka övertala honom att flytta planket till tomtgränsen utan att ta till stora släggan nu i början.
Sedan får vi se hur det utvecklas.
 
Lider med dig ,låter jobbigt med såntdär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.