När nu halva ytterväggen är borttagen för timmerbyte passade jag på att provelda lite i kakelugnen, tänkte att det är lättvädrat om det ryker in.

Resultatet blev bättre än i de fem vi tidigare proveldat.
Så fort det tagit sig blir det skapligt drag, med luckorna stängda brinner det fint och jag kan inte se att det läcker någonstans. Jag har lyst med ficklampa bakom och inte heller där sett något tecken på rök. Stänger jag spjället rycker det ut genom luckan men jag kan inte se att det läcker någon annanstans.

När jag öppnar luckorna till eldstaden ryker det dock in en del i rummet, beror detta på för dåligt drag eller brukar kakelugnar ryka in med luckorna öppna?

Hur kommer man åt att få ut ev. skräp och sot på en kakelugn utan övre sotlucka? Avståndet mellan krönet och taket är bara ett par centimeter så det går inte att komma åt kanalerna uppifrån.

Ett alternativ jag övervägt är att slå hål på skorstenen på vinden och försöka komma åt det uppifrån, men det känns som en sista utväg.
 
Första frågan kan jag hjälpa dig med. När man öppnar kakelugn med en, till större del, stängt spjäll kommer det ryka in. Naturligt. Därför, öpnna spjället innan du öppnar luckorna... Så ja, det ryker in via luckorna om man skapat dåligt drag med spjället.
 
aj då, lite klumpigt formulerat kanske... jag har såklart öppnat spjället igen innan jag öppnar luckorna. Det ryker alltså in även med full öppning på spjället. Det är inte så jättemycket och eftersom man ändå inte öppnar luckorna när det väl brinner är det kanske inte ett så stort problem men kanske ett tecken på att dragit inte är fullgott?

Det verkar inte helt ovanligt med kakelugnar som saknar övre sotluckan så något knep borde ju finnas för att komma åt sotet....
 
Saknar en kakelugn övre sotlucka så beror det antagligen på att anslutningen mellan spis och murstock går lodrätt, eller åtminstone väldigt brant. Då behövs ingen sotlucka.
 
Det är väldigt svårt att se i vilken vinkel rökgången kommer in, men på en snarlik kakelugn i andra salen hade anslutningen ungefär samma vinkel som på våra runda kakelugnarna med sotlucka så problemet är kanske att anslutningen inte är tillräckligt brant. Vi har även haft pinnar efter kajbon i minst hälften av kanalerna i murstockarna så risken är nog att det ligger ett par här också, däremot är det ju inte heltäppt som det brukar....

Tände testbrasan strax innan två och eldade bara lite spill från bygget och kakelugnen är fortfarande så varm att man inte kan hålla kvar handen på den... Känns som om denna vinter kommer att bli betydligt varmare än föregående om vi får kakelugnen att fungera!
 
Nu kanske jag misuppfattad något, men har du 2 små luckor på sidorna av ugnen kommer du åt med kvasten till alla kanalar därifrån utom den stora mittkanal som man kommer åt från eldstäden. Öppna dom 2 sidoluckorna och dammsug där först, det mesta aska sammlas där.

Det bruker ryka in lite hos mig precis när jag öppnar ugnen även om spjället är helt öppet.
Det kann bli rök också om veden ligger för långt ut mot luckan.
 
Om du inte har luckor på sidorna (vilket jag förstod det som i första inlägget) så har du med stor säkerhet sotstenar i eldstaden. Knacka lite på dem så kan du ta bort dem och sota därifrån på samma sätt som peter s beskriver.
 
jo, de nedre sotluckorna finns, och jag har tömt kanalerna på allt sot jag kommit åt. Jag har också kört in huvudet i eldstadsöppningen och lyst upp med ficklampa och det ser rent och fint ut. Där jag misstänker att det kan ha samlats sot är just i själva anslutningen till murstocken. Vinkeln på anslutningen är förmodlingen anpassad för att sotet skall ramla tillbaka vid sotning, men här kanske det finns lite pinnar och annat skräp som gjort att det fastnat.

Funderar på om man kan tillverka något smart rensningsverktyg som kan slingra sig upp genom nedre sotluckan och vispa runt lite.

Kanske kan det vara så att det inte ryker in mer än vanligt, elden var faktiskt placerad ganska långt fram så det kanske var felet.

Nästa vecka är förhoppningsvis ytterväggen på plats igen så att jag kan göra en mer nogrann undersökning om det blir någon rökdoft i rummet, nu är det på tok för mycket korsdrag för att avgöra...

Lägger med en bild där jag markerat vart jag tror att det kan vara lite täppt.
 
  • kakelugn.jpg
Fin ritning.
Jo, det kan vara lite skräp från fåglar och annat som rammlat ner i skorstenen (har du nät över skorstenen så inte kajarna byggar bo där ?)
Svårt att säga hur geometrin är precis där överst i ugnen, men med tanker på att ugnen säkert stått där i 100 år och fungerat, då är det nog OK.
I ditt fall utan den övre sotluckan är det dock nog viktigt att vara extra försiktig att inga större ämnen rammlar ner från skorstenen under sotning, bruk, fågelbo, grenar etc. Annars bruker man ju stänga övre spjället under sotningen och plocka eventuellt bråta ur genom övre luckan så det inte fastnar i kanalarna.

Det finns trevliga sotarverktyg som passar utmärkt att köre upp i kanalarna från unnre luckorna.

Jag köpte denna från http://www.sotarverktyg.se/

HPIM4465.jpg

Annars har även Jula lite olika grejor.

Kom på att jag ville säga detta:
Glöm inte att få ugnen provtryckt och godkänd av sotarna, annars kan det bli dumt.
Dom bruker hissa ner en liten kamera när dom inspicerar skorstenen. då syns ju även löst bruk och annat som kan rammla och fastna i ugnen.
Passa på att han tittar i ugnens anslutning till skorstenspipan då.

Lycka till!
 
Redigerat:
Kunne inte låta bli rekommendera en koloxidlarm, nu när vi ändå pratar om rökutsläpp.
Denna finns på Jula till 399:-

441001_c.jpg

Hoppas det inte ble för mycket "offtopic"
 
Peter precis vad jag behöver, nämnde i en annan tråd om spisar att jag var rädd för koloxid, tack för tipset:)
 
Vassagod ;)
 
Tack för tipset, ska kolla efter passande sotarverktyg! Den på bilden såg ut att fungera perfekt. Ska försöka få klart kakelugnen innan det nya golvet och spännpappen på väggar och tak kommer på plats, det tenderar ju att skita ner ganska rejält!

Nej något nät har vi inte på just den skorstenen men det skall snart monteras så man slipper fler pinnar.

SJälvklart skall kakelugnen provtryckas innan bruk, men först vill jag få den iordning så att jag åtminstånde kan hoppas på att få den godkänd! Vi har fyra murstockar med sammanlagt tretton eldstäder att få iordning på, så sotarbesöken blir ganska dyra iallafall. Numera gör jag så mycket som möjligt innan kontroll och försöker samla ihop ett par eldstäder åt gången för inspektion.

koloxidlarm verkar klokt, får bli att önska sig i julklapp!
 
4 stockar och 13 eldstädar :eek:. Jag som trodde jag hade mycket med mitt hus.

Men vad underbart det blir när det är klart. Lycka till. :)
 
Som byggnadsvårdare kör man väl med gruvfågeln som koloxidvarnare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.