Ja, en fråga till då... Friskrivningsklasul har jag läst om och många varningens tecken finns ju kring detta. Det jag undrar över är följande:
En fastighet skall säljas, billig sådan, med visst renoveringsbehov. Tidigare ägare har renoverat halva huset ungefär och resten är beboeligt men inte klart.Problemet nu är att det är mannen i hushållet som renoverat och fixat, men han har gått bort. Damen i hushållet dvs säljaren i detta fall har ingen aning om hur han snickrat och vad exakt som gjorts så de vill ha en friskrivningsklausul för ev. fel på fastigheten eftersom ingen finns tillhanda att fråga om renoveringen eller det arbete som utförts. Självfallet besiktigar jag innan ev. köp för att veta vad som krävs där. Jag kan en hel del själv efter ett antal år i byggsvängen men ändå...
Det som är gjort verkar riktigt bra gjort me bra kvalitet och bra utförande så inget att klaga på där inte....

Vad ska jag tänkapå specifikt gälland detta? Huset är som sagt redan väldig billigt pga det arbete som återstår men för mig ( händig f.d. byggnadsaretare) så är de tinga stora saker direkt och vi har tid på oss då huset blir ett fritidshus i 1-2 år till i alla fall innan vi flyttar in permanent.
 
Hemmakatten
Underbart att vara händig. :) Det som behöver kollas av en besiktningsman (tycker absolut att du skall kosta på er en sådan) är ev. fuktproblem, källare,badrum, tak, dräneringsbehov, sättningar mm. Även gamla VA-rör och kondition på elarbeten kan behöva kollas, men det ingår normalt inte i en vanlig besiktning. Skorstenen kan behöva kollas och provtryckas. Hur gammalt är värmesystemet.
 
Men tillåt mig fråga varför DU ska ha en besikningsman? Om du varit i byggsvängen som byggnadsarbetare så tror jag din egen kompetens överstiger besiktningsmannens?

Är det inte bättre att spara den pengen och köpa byggmaterial för istället? De besiktningspapper jag läst ( och det är ett antal...) är ju allt som oftast rent trams och alltid luddigt formulerat med ord som "riskkonstruktion", "fuktutfällning" " Ej besiktningsbart pga trångt utrymme" osv. Dessutom har jag sett en besiktning där besiktningsmannen fr Anticimex skrev att pga ljusförhållandena ute gick det ej att på ett säkert sätt avgöra takets kvalité....men suck.

Sånt där skit ska man inte betala för om man inte är totalt utrustad med fyra tummar mitt i händerna.
Besiktningsmannnen kan inte se om tätskikt finns i badrum, han kan inte se hur golven är uppbyggda osv och ägarinnan vet inget hon heller så där finns inget att hämta...alltså får du lita till dina egna kunskaper och ditt förstånd.

Besiktningsmannen är där ett par timmar och ska på den tiden hinna hitta fel som du inte kan hitta på låt säga en dags letande själv och som gammal byggare borde du kunna det? Att anlita en besiktningsman som hittar helt uppenbara fel är ju ganska meningslöst eller hur?

I ditt fall med en friskrivningsklausul som tar bort rätt till dolda fel så kommer du i vilket fall som helst att ha svårt att kräva något av någon utan du får chansa lite och lita till ditt förnuft.

Vi köpte vår gård för ett år sen, med friskrivning och obesiktat. Många runt omkring oss undrade om vi inte var kloka i huvudet men vi resonerar som så här att köper vi en gård med en massa gamla hus så drar vi självklart på oss problem. Men jag är händig och klarar allt utom el o rör så där är inget problem. Vad gället skicket på gården anser jag mig kunnig att avgöra det själv och har dessutom husen stått i flera hundra år så överlever de mina kommande sista 40 åren och sen är det arvingarnas problem.

Lycka till med köpet!
 
Jag tror att friskrivningsklausulen är ganska lite värd i det läget. Om huset är under ombyggnad och det som är gjort är gjort av en amatör, så skulle ni troligen inte kunna få ersättning för dolda fel ialla fall. Dvs. det är få fel som ni inte borde misstänka i huset.

Så jag ser ingen risk med klausulen, därmeot kanske huset är riskabelt att köpa (just därför som friskrivningsklusulen inte är så mycket värd).
 
min tanke var densamma som Cheesus...
Tog med min svåger som varit i byggbranschen med, har renoverat och byggt om sitt hus samt ett till. Tillsammans har vi nog tillräckligt bra öga för att kontrollera det som går att kontrollera.
Nu när vi varit på visning och gått igenom allt så ser jag inga problem direkt med huset utan det som är är att det är en hel del jobb kvar att göra.Saker i renoveringen är inte klara eftersom mannen i hushållet drog efter en del bråk inom familjen. Det som gjorts hitills gälland renoveringen såg dock mycket bra ut.

Källare finns ingen så fukt där är nog ingen fara *S*
Värmesystemet ( golvvärme) är helt nytt+ luft/luft pump 4 år gammal. Radiatorer bör bytas dock, desom är el fortfarande-en del är vatten.
Avloppet samt 3kammarbrunn är helt nytt
Vatten ( kommunalt) drogs in i år= helt nytt
Nyrenoverad rökgång i skorsten men ej besiktigad.
Badrum: ett skall göra klart, plattan är gjord men ingen beklädnad ännu. Kan ej vara fukt där då det är helt nygjort ( utbyggnad) platta med golvvärme inbyggd. Det andra badrummet är bara att riva ut i alla fall och göra om eftesom det är gryyyyyyymt fula mattor och tapeter där så det skall rivas vilket som, och jag har räknat med att gör aom bägge badrummen hur som helst,

Så kontentan blir att vi bjuder på det eftersom det är så billigt och att det som är kvar att göra kan jag göra själv. Man måste chansa ibland med för att hitta rätta läget för huset. Huset går alltid att fixa, fixa läget är svårare ;-)
 
Redigerat:
ja så är affären över....Vi köpte huset och det gick inte upp mer än 20 000:- i pris så det blev en alldeles lagom summa till slut.

210kvm+60kvm biyta , 6000kvm tomt, gästhus 25kvm med liten bastu. Nedgrävd betong/mosaikpool på tomten (men ett läckage måste fixas innan den bli användbar), garage med stort förråd tillbyggt....315 000:- slutpris.
Rätt bra pris för en sommarstuga till att börja med men sedan blir det ett permanentboende :)

Så nu lär jag bli mer aktiv här på forumet, på gott och ont men det är så det lär bli när man nu skall börja fixa och dona med allt där på huset :)
 
Hemmakatten
Grattis!
 
tack tack :)
Skall upp och fixa till en del småsaker så som brädfodring under fönster( de har bytt storlek på fönstren pga den nya köksinredningen) byta en skadad takplåt med mera..Inga stora greejjer men ändå:)
 
....Sen upptäcker du att under brädfodringen är det en fuktskada...den skadade takplåten har gjort undertaket murket så du brakar igenom taket och faller rakt över den gamla vattenberedaren som givetvis går sönder och sprutar ut 20 kubik vatten innan du får stopp på vattnet eftersom huvudkranen rostat sönder. Du blir tvungen att såga av inkommande vattenrör men det gör inget tycker du eftersom du har golvbrunn i samma rum...efter en halvtimme så går vattnet baklänges ifrån avloppstammen eftersom Pilträdet utanför har rotsprängt betongrören. Vattnet stiger då i källaren, når upp till de gamla elkontakterna och åsamkar en total urflippning i proppskåpet. Det har mörknat ute så du ser inte ett skit vad du gör och när du desperat med våta fingrar försöker fiska upp din nya fina mobil ur fickan för att ringa jourhavande elektriker och röris så tappar du den i vattnet. Du får springa över till grannen, klockan 22 och gubben har gått och lagt sig, blir skitsur på nya grannen som stör så där rök grannsämjan.....

Men för allt i världen, ett stort lycka till och grattis till huset samt välkommen in i den bistra verkligheten ( fast underbara med ) som husägare!
 
*asgarv* den var fin du....känner mig onekligen varmt välkommen i skaran av kärleksfulla, harmoniska, underbara och absolut inte bittra villaägare här*hehehe*
 
Det var det roligaste jag läst. Så hände i vårt hus fast med en elkabel vi började pilla på en kväll. Eller nu i juli när vi la golv inne och det slutade med att vi fick riva ner eternitfasaden ....
 
Ehh, hur fasen kan ett golvbyte leda till ett fasadbyte??
 
torparnorpan skrev:
ja så är affären över....
210kvm+60kvm biyta , 6000kvm tomt, gästhus 25kvm med liten bastu. Nedgrävd betong/mosaikpool på tomten (men ett läckage måste fixas innan den bli användbar), garage med stort förråd tillbyggt....315 000:- slutpris.
Det var ett bra pris... får man fråga var nånstans i landet? I civiliserade trakter eller 10 mil ut i skogen från Pilkalampinoppi... Tänkte bara på alla de som köper småhus för flera många miljoner...
 
BobbyEwing skrev:
Ehh, hur fasen kan ett golvbyte leda till ett fasadbyte??
Det vill jag också veta! :p
 
huset ligger i mellansverige...ca 3,5 mil utanför (2mil söder 1,5 mil inåt)Örnsköldsvik. Tar ca 25 min max till centrum eftersm 2mil drygt är motorväg så det är inte så farligt och precis som vi vill ha det.
Finns ett fint strandställe 1mil därifrån, mycket skog och mark runt omkring osv... Vi är uppvuxna så och vill bo så själva.

Alltså inget 10mil från ilpilombino eller vad du skrev*skrattar*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.