Flytspacklade in värmeslingor i hallen för några dagar sen. I ett hörn blev spacklet ca en halv centimeter för högt, vilket jag inte upptäckte förren det stelnat ordentligt. Eftersom jag ska lägga klinkers vill jag gärna ha så jämnt som möjligt.

Hur får jag bort denna halva centimeter? ABS-slip? Någon typ av fräs? Något annat? Det är en ganska liten yta, kanske 0,5m^2.
 
Det där kanske inte var en så dum idé. Man sätter den alltså på en vinkelslip, men olikt när man kapar någonting så lägger man den plant nedåt? Är det bra "riv" i den då? Golvspackel är ju ganska glatt.

Ger några andra chansen att svara också innan jag skrider till verket. Det kanske finns något roligt specialverktyg man kan hyra?
 
Dom funkar ju bra på betong så den borde väl funka på flytspackel också.

Du lägger den inte plan mot golvet utan du får luta upp den lite så den går mer på framkanten istället. Annars går det nog för tungt och den vill nog fara omkring också.
 
Kan säga så mycket som att det tar för j-a bra med en diamantslipkopp. Passa så att du inte tar i för mycket bara.

Men det dammar nåt djävulskt, så se till att ha mask och glasögon. Helst skulle du försöka sätta upp någon plast också, om du inte vill få damm överallt. Om det inte är för länge sedan så kan det kanske nästan vara värt att se hurpass bra ett riktigt grovt sandpapper tar, i och med att det är en såpass liten yta.
 
Tack för alla svar!

Var på Jula idag och köpte diamantslipskivan som LLLVäxjö länkade till. Jag köpte även en vinkelslip, men till min besvikelse passade inte diamantslipskivan 22mm på spindelfästet som tydligen är på 22,23mm. Hur gör jag nu? Finns det adaptrar att köpa?
 
Redigerat:
Hade man kunnat ta bort guldringen hade den inte passat ändå Funderar på att behålla skivan och byta vinkelslipen istället. Dom flesta vinkelslipar och skivor verkar nämligen vara på 22mm om jag fattat det rätt. 22,2mm verkar komma från 7/8'', alltså ett amerikanskt mått, kanske därför dom reade ut dom för 50%? Power Craft heter den, har aldrig hört talas om det tidigare. Blir nog till att köpa en Co-Tech på Classe imorrn istället.

EDIT: På ClasOhlson säljer dom en vinkelslip där det följer med skivor som har både 22mm och 22,2mm centrumhål. Detta borde väl betyda att det måste finnas en adapter som jag kan köpa istället för att köpa en ny vinkelslip?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38880930
 
Redigerat:
Jag hade nog funderat på att ta det med en slipmaskin med grovt papper. Du kan inte föreställa dig hur mycket det dammar med diamantskivorna...
 
Maskin med ganska grovt papper (korn 40) har jag testat, men det fungerade inte. Jo, mkt damm blir det, ca 2,5kg. Men jag har plastat in hallen, hjälper väl litegrann hoppas jag även om mycket kommer att smita igenom... Får väl kanske bygga en sån där saneringsfräs :p
 
Efter en tur till Jula visade det sig att hålet inte hade diametern 22mm som det står på förpackningen, utan endast 20mm av någon anledning. Med en hel del våld gick det att få bort "guldringen" och då passade den perfekt!
 
Gött , nu vill vi bara höra att skivan biter ordentligt också.


Om du inte har skadat ringen så mycket så kan du kanske återanvända den till............. Nej förresten, gör INTE det ;);)
 
Helt sjuuuuuuuuuukt vad det dammade! :eek: Kunde slipa typ 10 sekunder i taget sen kunde jag inte se någonting för allt damm, sedan vänta ett par minuter för att slipa igen. Som tur var hade jag plastat för alla angränsande öppningar. Bara badrummet som fick in en massa damm pga frånluft, men badrummet är ju ganska tacksamt att skölja av. Effektiv arbetstid var nog inte mer än 5-10 min, så nog var det riktigt bra riv i den allt :)

Stor tack för alla tips!

LLLVäxjö: Låter farligt det där :D
 
jonitz skrev:
Helt sjuuuuuuuuuukt vad det dammade! :eek:
Vad var det jag sa ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.