-Primus- skrev:
Ja? Ska man det? Boschen har också dammsugarutblås.

Bosch GEX 150 Turbo: 2900:- ( Lika bra? För stor?)
Festool 125: 4100:- (Perfekt?)
Festool 150: 5100:- (För stor?)

Man lär väl få en hel del Festool slippapper för 1200:-?

Det känns ändå som det är någon av dessa det står emellan. Jag blundar för Makita och DeWalt.
Vet att geschwint kör festool-slippapper till sin makita, så visst går det att göra så. Jag har en rotex 150, tycker att det är toppen, men jag har ju oxo en DTS400eq som backup på små ställen. Hade jag köpt ny slip idag hade det blivit en rotex 150. Därmed inte sagt att jag inte breddar mig i framtiden och köper en 125 oxo:)....men först en ets150/3 för finslipning på stora ytor. Det är trevligt för den tar samma papper som rotex 150. Kör man på rotex 125 så finns ju dock ets 125/2 för finslipning, som då tar samma papper.

mycket festool-slipapper för 1200...njae...sådär...Se till att få rätt papper. Rubin är tex inget bra alls till färg.


läs gärna mer här: http://www.festoolusa.com/Web_files/Getting_the_most_from_Festool_sanders.pdf Observera dock att herren som skrivit, Jerry Works skrivit artikeln åt festool. Icke desto mindre verkar han veta vad han talar om.

Mina rekommendationer: Cristal för grovt arbete, säg upp till korn 80 eller så. Rubin upp till 150 eller kanske 180. Brilliant/brilliant 2 därifrån. Platin om du behöver extremt fint. Rubin 24 kan ett 5 pack vara roligt att ha. I rotex-mode försvinner mycket trä:)

Saphir ska vara riktigt heavy-duty, inget jag har behövt hitills. Rubin har fungerat bra. Brilliant är betydligt tunnare och ömtåligare.
 
Har en fråga som berör både Festool maskiner och Bosch GEX 150.
Har maskinerna kedja som driver? De enklare och billigare maskinerna använder gummiremmar vad jag förstått och det är väl därför de kan slira vilket inte kedjemaskiner gör. Detta vore ju fint att ha tex vid grovslipning.

/Mattias
 
Matix skrev:
Har en fråga som berör både Festool maskiner och Bosch GEX 150.
Har maskinerna kedja som driver? De enklare och billigare maskinerna använder gummiremmar vad jag förstått och det är väl därför de kan slira vilket inte kedjemaskiner gör. Detta vore ju fint att ha tex vid grovslipning.

/Mattias
Festools rotex 150e är uppbyggd som en vinkelslip, med någon form av vinkelväxel, dvs vare sig kedja eller rem. Den slirar inte.
 
Intressant! Hur är Boschen?
 
Matix skrev:
Intressant! Hur är Boschen?
vet ej:) men misstänker starkt att det är samma konstruktion.
 
Angående Festoolen som inte har kedja. Hur genereras excenterfunktionaliteten?
Har läst i GDS att de finare maskinerna har kedjefunktion därav min fråga rörande detta.

/Mattias
 
Matix skrev:
Angående Festoolen som inte har kedja. Hur genereras excenterfunktionaliteten?
Har läst i GDS att de finare maskinerna har kedjefunktion därav min fråga rörande detta.

/Mattias
återigen vet jag inte. Här finns en sprängskiss: http://ekat.festool.de/EKAT/jsp/mai...4B5B6D218B23B77F873B20DD66873DAB307117DFCA8EB och där är såvitt jag kan se varken kedja eller rem, men däremot en "eccentric disc", vet ej hur den fungerar dock.
 
Kan det inte vara så att kugghjulet nertill, som är kopplat mot disken är lätt ovalt eller ickecirkulärt?
 
Nej, på Boschsprängskissen finns då ingen kedja :D
Festool servern kommer jag inte åt blir felmeddelanden.
Det var ett tag sedan jag läste detta i GDS, får kolla om jag hittar denna text igen.
Min PEX400 stannar om man trycker för hårt men man får trycka ganska hårt oxå ;)

/Mattias
 
Kan bara rekommendera att köpa Rotex 125, värd sin vikt i guld. Klarar i stort sett allt med bravur. Festos papper är väldans slitstarkt och håller så pass bra att det motiverar det höga priset.

Jag använder Festos 150 papper till min Makita 150 excenter då alla hålen passar, även centerhålet. Så Festos papper på makitan gör att det blir absolut dammfritt med en bra dammsugare.

Däremot passar inte Festos 125 papper till min makita 125 mm excenter, annat hålmönster, fast nu då jag har rotexen så för makitan en tynande tillvaro. Fast till försvar för makitan, Rotexen för ett herrans liv... hörselskydd är ett måste. Makitan kan man köra utan problem utan skydd i lägre hastigheter, den susar bara, speciellt 150 modellen. Har aldrig hört en så tyst excenter som makitas 150 mm.
 
Mitt råd : Köp Festool rotex 125mm

Att använda Festools slippapper är kanske inte det bästa med tanke på att det använder 9-hålspapper.

Jocke
 
Hej du kan inte jämföra boshen med festools rotex
Är det bara excenterslip du söker så glöm rotexen den har ju en funktion till som gör att den blir mycket dyrare. Kolla hur stora cirkelrörelse boschen gör. Jämför sen med festools excenterslipar. Nu vet jag inte om bosch pof 400 är en ren excenterslip eller som rotexen en kombo maskin.

Mvh Pär H
 
phl skrev:
Det var som fan, hade jag varken en aning om eller ens kunnat gissa! Det är just med finare papper på plana ytor oregerligheten uppkommer.

Här har vi faktiskt en generell Festool-brist -- har de inte råd med vettiga manualer!?

Det måste jag testa på den nybyggda vindsluckekarmen som står på arbetsbordet i källaren ;)
Hur gick det med testandet phl? Fick du bort skakandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.