Då jag kommer att spika takstolarna själv till mitt garage (har gott om virke och tid...) så väcks en fråga. Måste man använda spikplåtar i skarvarna på en takstol eller kan man låta de olika delarna sitta omlott och limma + spika rejält? Se bilden. Kan man säga att alternativ 2 på bilden skulle vara bättre ur hållfasthetssynpunkt? Går man på alternativ 1 så blir det ju krångligare att isolera etc men just nu är jag intresserad av hållfastheten.

ojniemin
 
  • Takstolar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte alls använda spikplåtar.

Spikplåtar används för att det är ett starkt och fort sätt att bygga takstolar.

Du kan göra som du har föreslagit. Jag har sett takstolar där de har använt plywoodskivor i skarvarna, det blir mycket starkt. Melodin när du gör det själv är att överdimensionera.
 
  • Gilla
Håkan Axelsson2 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Självklart behöver man inte använda spikplåtar.
Men däremot blir det alltid en massa tvärkrafter på spikförbanden som ska tas upp, så jag är inte helt säker på att det alltid räcker med att spika på den yta som är gemensam för två bräder som ligger på varandra.
Med spikplåt sprider man ut belastningen på större yta, dvs trät splittras inte lika lätt. Att bara banga i med en massa spik samlat på en mindre yta förvärrar nog det hela istället. För då tror jag inte det är brott på spiken som är den svaga punkten längre.

Men om krafterna behöver spridas ut lite så fungerar det säkert lika bra med konstruktionsplywood. Tittar man på gamla takstolar så laskas det rätt ofta även med några extra brädbitar.

Spiken ska väl idag inte vara vanlig trådspik, utan någon spik med kam, t.ex. ankarspik.

Om t.ex. imported byggaren ser din fråga och orkar skriva ihop ettt svar så får du nog mer och framförallt mer riktig information, än vad du får av mig. :surprised:

Men ett är säkert, personligen skulle jag inte våga sätta ihop takstolar, reglarna bara på varann ihopspikat, utan att först tagit reda 100% säkert att det håller.
 
Jag kan inte se varför ytan skulle bli mindre om man skippar spikplåtarna. Snarare tvärtom tycker jag...

Jag hoppas fler kan ge sina synpunkter...
 
Det måste ju gå utan spikplåt om man vill. Våra takstolar från 1938 har inga spikplåtar. Där har de sågat ur de plankor som är stöd till hälften och lagt taket på.

På den här bilden ser du hur det ser ut bakom han som skruvar.
Att det finns spikplåtar också på bilden beror på att vi bytte ut förband av trä mot spikplåtar för att det kommer att synas i framtiden och vi ville ha förbanden tunnare.

2007-07-30_Balk1.JPG
 
Mikael_L
Om du ser dessa två bilder...
Vilken av dessa vinklar tror du är tål mest belastning.
Och även om du sätter i 10 spik i bild 1, så blir den nog inte så mycket starkare, med så många spik ansamlade så nära ändträt så kanske det tom blir lättare att slita itu eller böja ihop delarna. Sätter du 10 st spik utspridda på den större ytan i enligt bild 2 så ökar det nog styrkan.

Men jag erkänner att jag är en ren amatör vad det gäller sånt här, så jag uppmanar också andra att ha synpunkter ... :surprised:
 
  • knut.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • knut_lask.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
The Tor och 2 till
  • Laddar…
Håller med Mikael_L.
Såga ut spikbeslag enl bild 2 i plywood, om du nu inte vill köpa färdiga. Det blir en mycket bra lösning.
Mikael , utanför ämnet, men måste säga att jag är grymt inpad av dina bilder och ritningar.
 
Redigerat:
Med plywood får man förstås större yta men jag tänkte på spikplåt som på pinebars bild. Plywood är helt klart ett alternativ, tack för tipset! Är dock tacksam om någon med erfarenhet av konstruktionsarbete kan ge sina synpunkter på min ursprungliga lösning.

En liten följfråga. Om man vill gå upp i dimension men har inga större plankor att tillgå så frågan är om man kan limma och spika fast en 45*45 på sidan av 45*225 tex? Jag antar att hållfastheten blir som i en 45*270...

Jag håller också på att rita upp mitt garage i Sketchup. Hur roligt som helst men tar mycket tid. Det gäller att stiga upp på morgonen innan den övriga familjen vaknar...

ojniemin
 
När jag byggde mitt garage gjorde jag en FEM beräkning i datorn från en CAD-fil Det enda stället som det egentligen var någon belastning att tala om var nere vid takfoten. Där rekomenderar jag en Plywood på varje sida. MEN det blir faktiskt billigare att köpa spikbleck. Resten av takstolen kan du mickal på som du vill.
Vill man göra det riktigt starkt ska man dra en gängstång genom Plywooden och använda stora brickor. Det är inte bulten som ska bära utan det är friktionsförbandet mellan träregeln och skivan. Bulten kan/bör man också efterdra efter ett tag.

Mats
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
mats757 skrev:
När jag byggde mitt garage gjorde jag en FEM beräkning i datorn från en CAD-fil Det enda stället som det egentligen var någon belastning att tala om var nere vid takfoten. Där rekomenderar jag en Plywood på varje sida. MEN det blir faktiskt billigare att köpa spikbleck. Resten av takstolen kan du mickal på som du vill.
Vad för sorts takstol simulerade du då?
Kan väl vara intressant att veta.
 
Stora spikplåtar som används vid takfoten (typ 30*30 enligt takstolsboken) är rätt så dyra och i det fallet blir plywood betydligt billigare. K-plywood verkar inte vara så speciellt dyrt, billigare än formplywood. Vet ni förresten om Byggmax plywood (den billigare av dras två alternativ) är k-plywood?

ojniemin
 
Jag köpte spikpistol och spikade fast monster-många spik i takstolarna på båda sidorna se bild

IMG_0085.jpg
 
Det blir nog något sånt där jag kommer också att göra efter alla efterforskningar. Möjligen lim också fast det kanske är överkurs.

ojniemin
 
Väcker tråden. Plywood kommer jag att använda till mina takstolar. Har vissa frågor. Behöver man limma? Skall man sätta en bit på vardera sida?. Mikaels bild visar en väldigt fin illustration hur man skall göra "nedtill" men hur stora bör bitarna vara? Samma storlek som en spikplåt (te x 30x30) ? Tjocklek på plywood? Några frågor som kan vara bra att ha huvudet när man skall börja. Tackar för svar /Alex
 
  • Gilla
46194 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.