Tomtebo skrev:
Menar du att hela sockeln suger eller menar du att du har ett slanguttag i sockeln?  ???
Fredrik menar en sockelsugdosa:

sockelsugdosa.jpg
 
Vi monterade Electrolux Etage med HEPA filter och uttag på båda våningarna för några månader sedan och är mycket nöjda med maskinen men handtaget är plastigt och känns inte så bra. 12 m slang funkar bra men munstycket är en tung klump som vi bytte ut direkt.
Det smidiga med Etage modellen med bakstycke/väggfäste som har inbyggt HEPA filter är att man slipper dra något rör för utblås genom väggen så placeringen blir också enklare eftersom den inte behöver sitta så nära en yttervägg. Man får också ett extra uttag vid dammsugaren. Det blir heller inget undertryck i huset.
Läs mer på
http://www.electrolux.se/node35.asp?ProdID=13792
 
ok så då försvann den saken att luften går ut utanför huset direkt som enligt de flesta är en fördel?
Inte bor jag i ett flygplan eller så så undertryck tror jag inte blir ett problem
 
Immobil skrev:
Fredrik menar en sockelsugdosa:

[bild]
Japp.
Eller frisörlucka, som det också kallas.

Och att det skulle vara problem med underttryck i ett hus pga centraldammsugare har jag aldrig hört talas om.
De flesta nyare hus har väl konstant undertryck pga den vanliga frånluftsventilationen ???

/Fredrik
 
Benno. skrev:
Många som skulle ju platsa som dammsugarförsäljare här :)

Mitt svar är att man MÅSTE inte ha centraldammsugare.
Följ din egen övertygelse. Det finns både för och nackdelar som synes här ovan.
ja alla verkar tycka att man ska ha dammsugare, det har du rätt i, dvs ingen som bara rekommenderar sopkvast...konstigt eller? :p
 
Det var ngn som sade att ett test i R&R visat att en CD in är tystare, men det blir den säkert om man placerar den rätt. Vi har vår i källaren och den hörs definitivt inte upp..
 
Tycker CD är ett självklart val när man bygger nytt.
Vi bor just nu ett gammalt kråkslott, men har en CD installerad.

Perfekt!
Bara en slang, ingen dammsugare som "slår emot" hörn eller ryter en i nacken.

Har bytt påse 2 ggr sedan 2002, och dammsuger nästan dagligen hemma.
Har själva apparaten i källaren så det hörs knappt nåt när man dammsuger.

Det enda jag saknar är en sån där lucka för smulorna i köket... :)
Men det får jag skaffa till mitt nya hus.
 
För att få en partikelfri miljö utan flygande damm är enda sättet att jonisera luften så att partiklarna slutar virvla runt. Sen suger man upp partiklarna med valfri damsugare.
 
Är det ingen som tagit upp det faktum att det är smidigare att sätta in en stor CD med jättebra effekt än att kånka runt på en sådan maskin? Det tycker i alla fall jag (förutom alla de övriga argumenten som tagits upp). Vi har en lite större variant som kanske inte är för vanliga hushåll. Kanon när man håller på och bygger för fullt. Då får den fungera som spånsug till maskinerna :) Byggandet tar väl slut någon gång (hoppas inte!) och då skulle jag nog överleva med en vanlig dammsugare. Vi har inte speciellt lång slang (ca 7-8m) men jag tycker det är tillräckligt. Ganska lätt att välta saker bara för att man inte orkar peta till slangen. Det blir lätt så att man bara drar i den :)
 
10 meter slang motsvarar 1 meter installationsrör vad gäller effektförlust. sätt in fler uttag och kör med kortare slangar.
till garaget finns en slang som är teleskopisk, 1.5 meter ihopdragen. kommer inte ihåg hur lång den blir utdragen.
sockeldosan till köket är kanonbra.
 
styrman1 skrev:
10 meter slang motsvarar 1 meter installationsrör vad gäller effektförlust.
Eller var det tvärtom? ::) ???

Såg inte riktigt logiken med att ha fler uttag annars.....
 
Sorry...
tjockolja mellan öronen
 
fast det kan inte stämma heller. En 11meter slang skulle motsvara 110meter vita rör. Det är ju faktiskt inte rimligt.

När det gäller dimensioneringen så är det ju lättast att vända sig till någon som säljer flera märken och faktiskt har koll - så får man det som passar bäst i huset.
 
Det stämmer faktiskt att sugeffekten sjunker drastiskt mycket mera i slangen än i rören. Jag mätte på en 6 meter lång slang och skillnaden var mer än 35 procent i försämrad sugeffekt jämfört med effekten i uttaget. Skillnaden i sugeffekt mätt direkt på dammsugaren jämfört med i ett (av två) uttag och tio meter rör med flera krökar var nästan försumbar.

Jag blev också förvånad hur lite effekt som försvann i de uttag som inte användes (håll gummipackningarna friska!). Så var inte rädda för att bygga in fler rör och uttag i väggarna om du kan korta längden på slangen i gengäld.

Men som med allting annat kan det gå till överdrift - munstyckena arbetar ju optimalt vid vissa sugeffekter och att öka effekten ger inte alltid högre dammupptagning. Högre sugeffekt gör ju också att munstycket blir trögare att dra på mattor. Men det kanske finns centraldammsugare med variabel motorreglering?
 
Det är en i allra högsta grad berättigad fråga! Ber om ursäkt att jag är otydlig… Sugeffekt är produkten mellan vakuum (i kPa) och flöde (i l/s). När man mäter en dammsugare börjar man med fullt flöde och stryper långsamt flödet till dess man uppnår maximalt vakuum. Sedan är det bara att börja räkna. Vid ungefär halva flödet och halva vakuumet får man den maximala sugeffekten som för vanliga dammsugare ligger kring 200-250 watt mätt i röret innan munstycket. Centraldammsugare är betydigt starkare och ligger kring 400-500 watt vid uttaget (om inte mer). En centraldammsugare har ungefär samma sugeffekt vid munstycket som en vanlig dammsugare beroende på att munstycken dimensioneras efter vissa sugeffekter och tillverkarna därför gärna vill hålla sig till dessa effekter (och använda samma munstycken till de olika dammsugartyperna).

Om mitt minne eventuellt sviker mig kan du kolla med facit i europanormen IEC/DIN 60312 som reglerar hur man mäter dammsugares sugeffekt och övriga prestanda (med mera).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.