Hej

Jag har ett 200 kvm hus i två plan (ingen källare) i Stockholm där jag kommer installera en bergvärme pump, IVT Greenline C11 borrad till 200 meter. Leverantören förordar att jag även installerar en volymtank och en yttre cirkulationspump om totalt 6500 kr extra. Dessa skall bidra till jämnare temp i radiatorer (mindre knäpp om det skulle uppstå) och mindre start och stopp av pumpen.

Utöver detta funderar jag på en extra varmvatten beredare. Mitt problem är att det blir ganska många "skåp" och rör och jag väger mellan yta, "snygghet" och komfort och behöver lite råd om vad som blir bäst.

Pumpen är 60x60, varmvatten beredare är antingen 60x60 (200 liter) alt. 60x70 (300) liter och volymtanken är 40 cm i diameter. Cirkulationspumpen monteras ovanpå pumpen.

Tycker ni som leverantören att jag skall köra med volymtank och cirkpump och tycker ni att jag bör köra varmvatenn beredare med? Kort och gott skall jag köra ett skåp, två skåp eller tre "skåp".

Tacksam för råd.
 
IVT kommer under september/oktober att lansera sin nya kombiberedare där alla dessa skåp är integrerade i samma. Då kommer man att "seriekoppla" denna med den vanliga pumpen med inbyggd vattentank. Resultatet blir då 2 skåp total 120 cm x 60 cm. Vi kommer att köra på denna.'' Total vattenvolym blir över 300 liter vilket räcker rätt långt.
 
Låter suveränt. Skall höra med installatören. Tack
 
hoppas att det är en värmepump utan intern beredare du tittar på & sen en extärn beredare till detta !
Du ska inte ha både intern beredare & extärn beredare !!!

att köra med volymtank är bra, på så sett kan du också gå upp ett steg i storlek på värmepumpen o slippa en del tilskotts el, men jag ser ingen somhelst anlsdning till att sätta in en extra cirkulationspump (tror den intärna är tillräcklig för att klara cirkulationen)(spar dom kronorna på både cirkpump & drivt av den samma)


Man kan köra som jag gjorde också. jag har en värmepump med intern vvb på 160 liter, denna koppla jag bort o kopla in en extärn beredare istället, den intärna beredaren kör jag nu som volymförstorare, jag har alltså bara 2 enheter o ignen extra cirkpump.
 
tjenare

jag undrar oxo lite om detta med volymtank, är det en bra ide eller inte?
jag har tyvärr inte fått någon vidare uträkning på mitt nybyggda hus utan egentligen bara gått o beställt borrhål för bergvärme och en värmepump för sig, dumma mig.

en snabbis om huset, 230 m2 gjuten platta, enplanshus i isoleca.
invändigt, 155 m2 boyta 45 m2 uppvärmt garage.
ftx vent heru 75
65 cm lösull i tak

borrat 170 m , bara nån meter till vattennivån. berget 16 meter
nibe värmepump 1225 8 kw, ouppackad än så länge ifall jag gjort bort mig o måste byta till mindre storlek.

såå, ska jag ha denna 8 kw som den är inkopplad? eller ska jag sätta in en volymtank till den, eller sista alternativet ska jag byta till en 5 eller 6 kw panna istället??

hoppas på bra svar snabbt då rörmokaren behöver börja installera om nån dag.

mvh daniel
 
CarMan skrev:
hoppas att det är en värmepump utan intern beredare du tittar på & sen en extärn beredare till detta !
Du ska inte ha både intern beredare & extärn beredare !!!
Varför då? Jag har just installerat frånluftspump och behållit min gamla 300 liter-beredare. Pumpen värmer vattnet till 50-55 grader och beredaren sitter efteråt och toppar upp till 65. Jag valde denna lösning eftersom vi är 5 i familjen och dessutom har bubbelbad så vi behöver massor av varmvatten.
 
gb79 skrev:
tjenare

jag undrar oxo lite om detta med volymtank, är det en bra ide eller inte?
jag har tyvärr inte fått någon vidare uträkning på mitt nybyggda hus utan egentligen bara gått o beställt borrhål för bergvärme och en värmepump för sig, dumma mig.

en snabbis om huset, 230 m2 gjuten platta, enplanshus i isoleca.
invändigt, 155 m2 boyta 45 m2 uppvärmt garage.
ftx vent heru 75
65 cm lösull i tak

borrat 170 m , bara nån meter till vattennivån. berget 16 meter
nibe värmepump 1225 8 kw, ouppackad än så länge ifall jag gjort bort mig o måste byta till mindre storlek.

såå, ska jag ha denna 8 kw som den är inkopplad? eller ska jag sätta in en volymtank till den, eller sista alternativet ska jag byta till en 5 eller 6 kw panna istället??

hoppas på bra svar snabbt då rörmokaren behöver börja installera om nån dag.

mvh daniel

Du ska inte ha en mindre pump, det kommer du ångra.
(din 1225-8 ger ca 7kW !!!)
 
torke1 skrev:
Varför då? Jag har just installerat frånluftspump och behållit min gamla 300 liter-beredare. Pumpen värmer vattnet till 50-55 grader och beredaren sitter efteråt och toppar upp till 65. Jag valde denna lösning eftersom vi är 5 i familjen och dessutom har bubbelbad så vi behöver massor av varmvatten.

Han som fråga hade inga sakre alls. då ser jag set som självlart att köpa en stor beredare, iställer för att köpa 2 små, som fördyrar uppvärmning & inkoppling
 
extra volymtank, köper jag, men vad ska ni ha den extra cirkulationspumpen till?

en volymtank ska vara ca 200 liter & ska bara vara i seria med systemet. efter värmepumpen, innan raditorerna.

det finns en del som vill koppla tanken som en värmeväxlare, o det kräver en extre cirkulationspump, men detta är onödigt/ dumt, då vi tappar lite verkningskrad på systemet + att vi ökar strömåtgången & fördyrar instalationkostnaden
 
Du ska givetvis inte ha intern varmvatten-beredare om du även köper en extern varmvattenberedare. Det blir bara högre kostnad, fler saker som kan gå sönder, och dyrare.
Jag har ingen volymtank alls, 6 kW, 100 m borrhål 208 m2 hus. Det behövs inget tillskott ner till -15 grader C.
Om jag hade haft bubbelbad hade jag dock borrat lite längre och satt in en 500 liter dubbelmantlad varmvattenberedare.
Systemet har gått problemfritt många år nu.
 
CarMan skrev:
en volymtank ska vara ca 200 liter & ska bara vara i seria med systemet. efter värmepumpen, innan raditorerna.
Vad finns det för nackdel med att sätta volymtanken på andra sidan värmepumpen?

Det blir ju lägre temperatur i tanken, det kanske ger lägre värmeförlust?

Dessutom kanske framledningstemperaturen från värmepumpen blir något lägre,
eftersom man slipper omvägen via volymtanken.

/Hasse
 
CarMan skrev:
Du ska inte ha en mindre pump, det kommer du ångra.
(din 1225-8 ger ca 7kW !!!)
tack för ditt svar, men kan du inte motivera lite o hjälpa mig på traven med en liten uträkning eller nåt med de uppgifter jag gett ovan?

grejen är den att jag skrev även i ett annat forum och fick svar från en som mena det var självklart att ha den mindre pumpen 6 kw enligt hans uträkningar men jag vill verkligen höra din oxo.

imorrn kommer jag nämligen ha båda i garaget 6 och 8 kw och en ska tillbaka.

men det är ju inbyggd varmvatten beredare i båda och det kommer vi klara oss på förutom om vi ska fylla bubbelbadet ofta med varmt vatten, hur förbereder man för en varmvattenberedare så ja kan koppla in den sen? i serie med avstängare så ja kan välja om vattnet ska gå genom den eller inte?

mvh daniel
 
BAS skrev:
Du ska givetvis inte ha intern varmvatten-beredare om du även köper en extern varmvattenberedare. Det blir bara högre kostnad, fler saker som kan gå sönder, och dyrare.
Jag har ingen volymtank alls, 6 kW, 100 m borrhål 208 m2 hus. Det behövs inget tillskott ner till -15 grader C.
Om jag hade haft bubbelbad hade jag dock borrat lite längre och satt in en 500 liter dubbelmantlad varmvattenberedare.
Systemet har gått problemfritt många år nu.

Har du en Nibe 1225-6 (den ger bara 5 KW) eller har du en pump som verkligen ger 6kW vid 0/50 ?

hur många minusgrader en anlöggning klarar beror på många saker, så det är inte så lätt som att bara kW styr det.

om man nu klarar att värma ett hus på 200 m2 med endast 6kW så hävdar jag starkt att man har annan energi man inte redovisar, typ ett FTX agrigat eller braskamin
 
b_hasse skrev:
Vad finns det för nackdel med att sätta volymtanken på andra sidan värmepumpen?

Det blir ju lägre temperatur i tanken, det kanske ger lägre värmeförlust?

Dessutom kanske framledningstemperaturen från värmepumpen blir något lägre,
eftersom man slipper omvägen via volymtanken.

/Hasse

sätter du tanken på andra sidan så tar den inte bort knäppningar.
sen tror jag det blir +-0 med övertempen man produserar.
 
Jag har ingen uträknign att redovisa.
men så här är det.
du kan stoppa i hur stor pump som helst igentligen, nakdelen är den att en för stor pump, arbeter upp tempraturen fort & deta göra att systemet komer att starta o stanna väldigt många gånger i onödan, du får också en något högre framledningstempratur som sänker cop.

genom att justera lite i reglesystemet så har man löst detta i dom flästa fall, i övriga fall löser man det med en volymtank.

sätter du in en volymtank ti en förklen pu, så tar det förlång tid att värma hela vatten volymen o pumpen kommer att starta elpatronen, o det är ju inte bra!

---------------------------------
själv har jag ett hus på 170 m2 boyta & 35 m2 värmt garage.
ventilationen är självdrag
jag har en pump motsvarande Nibe 1125-10
värme varmvatten ligger på 5000 - 5500 kWh/år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.