Hittade på mybbmax att det heter:
LUCKY FLOOR EK LAMINAT
Är det någon mer som vet lite till om detta golv? Skyftar på slitytan samt förmågan att golvet håller tätt från vatten?
 
David skrev:
En fråga angående klinkers. Vi kommer att ha svarta, starkt strukturerade klinkers på hela undervåningen inklusive kök, hall och badrum.
Blir det svårt att hålla detta rent? Kommer all skit att fastna i höjdskillnaderna? Finns det något sätt att skydda sig mot detta?

mvh
David
Svart? Jag tror att du får jaga dammråttor jämt...de syns allt för väl på ett mörkt golv. Men det är ju otroligt snyggt, så det kanske är värt besväret för dej.

/Ulle
 
Jag får väl låta sambon Lisa städa.

mvh
David (som hoppas att hon inte läser detta inlägg)
 
Laminat är kanon!

Vi har ett limmat Pergogolv (körsbär) i vårt kök sedan cirkus 8 år, två vilda smågrabbar har huserat med klossar och bilar under tiden, trots det är det enda slitage som syns att det har blivit lite matt i lacken under matbordet där man drar stolar ut och in, (hade nog kunnat undvikas med tassar på stolarna).

Vi la även in en ekparkett laminat, (klickgolv) i hallen för två år sedan, efter att har pratat med en färghandel som direkt avrådde från laminat i hallen, gick vi vidare till nästa, där sa de att det bara blir skador med resningar i skarvar om man typ, ställer ett par blöta stövlar direkt på golvet, o låter dem stå där i några timmar!

OBS! Vi har groventré till stövlarna!!

 
Vi har valt klinker i köket för att få en maximalt slittålig yta. Det blir samma klinker som i hallen, som ligger bredvid.

I vår lägenhet idag har vi laminatgolv (klick), och man kan se att skarvarna reser sig något i hallen och precis framför diskbänken, där det blir lite blött då och då.



 
MathiasS skrev:
Klinkergolv!

Den främsta nackdelen som jag ser det är väl att allt som eventuella framtida snorungar kommer tappa i golvet kommer gå i tusen småbitar.....
Även de små snorungarnas små huvuden kan gå i tusen bitar mot ett stengolv. Trä är mycket mjukare att ramla på....
 
Ingen som har vinyl, hartskork eller gummi? Erfarenheter?

(Finns ju väldigt mycket fräckt nu...)
 
Lollo skrev:
Appropå klinkers och porslin i tusen bitar........

Det kan ju vara bra att tänka på att det inte är bara glas och porslin som går sönder om man tappar det i klinkersgolvet!!  Även småbarn går lätt "sönder"!
Antalet skallskador på små barn har ökat dramatiskt i takt med klinkersens ökade popularitet!
Något att tänka på kanske...... :-X

/ Lollo
Är du allvarlig nu?! Tappas småbarn i golvet så ofta och så hårt att den del av befolkningen som lagt klinkers på golvet faktiskt syns i statistiken? Och vem i hela friden korrelerar fel på ungar till antalet kvadratmeter lagt klinker golv? Fast det är ju kul att det finns statistik på allt.

Det skulle ju också kunna vara så att 70talisterna är lite oförsiktiga med sina barn....
 
Tjenare!
Det här var inte lätt...
Håller på att planera ett hus och har funderat en hel del på golvet i köket...Vi har två små barn och det kommer att bli en hel del slitage på både golv och köksluckor under åren.
Den här tråden var det ju ett tag sen nån skrev i men vi kan kanske få igång den igen..
Vilket golv ska man ha i köket. Vilket golv är mest stryktåligt...tänker inte lyssna på försäljarna för deras golv tål allt...

Fler erfarenheter tack!


// Erik
 
Mitt korkoplastgolv, 25 år gammalt, har överlevt 2 ungar från deras 4-årsålder upp till vuxen ålder, ett antal jyckar från valptid & uppåt samt katter. Väns okastrerade hankatt kissade på golvet - tog många år innan lukten försvann vid varje golvtvätt ... :-X. Vältande vattenskålar, valpkiss etc ... och några småskador är resultatet idag. Vid olyckor har väta naturligtvis torkats upp på direkten.

Golvet skall bytas ut.

Korkoplasten skall vara av bättre kvalitet idag avseende tätare skarvar. Det är mjukt, varmt och behagligt att gå på & golvvärme är onödigt. Det är ytterligt lätt att hålla rent och behöver ingen annan skötsel än svabbning med milt diskmedel. Hund/katthår lägger sig i snygga högar längs golvlisterna ... :D

Jag kan varmt rekommendera detta golv. Men vid byte kommer jag att se till att jag har ett par plattor liggandes i reserv. Det finns många färgkonstellationer idag men det klassiskt diskreta bruna anser jag personligen är snyggast.
 
Efter att ha läst allas goda råd kostaterar jag att det nog blir...klinker..ovanpå det linoleum...ovanpå det korkmatta...ovanpå det laminat, limmat...ovanpå det ekparkett...ovanpå det...undrar när jag slår i taket... ;D
 
Lägg linoleum överst så kan du sen slå klackarna i taket .. :)
 
kanske bäst att ha klinker i taket oxå då ;D
 
Vi har klinkers och golvvärme, jätte skönt ;D
 
Hmmm....

Vi har klinkers i köket UTAN golvvärme.
Funkar hur bra som helst!
Inte alls så kallt som man kan tro!
Jag rekommenderar dock inte att lägga klinkers om man har platta på mark UTAN golvvärme. Misstänker att golvet då kan kännas väldigt kallt....
Vi har torpargrund, klinkern känns inte kall...
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.