Snailman
Jo men sen får man ju ta i beaktande att det finns de med totalentreprenad där företaget inte sköter något av det som räknas upp, det finns ju några sådana husföretag nämnda på forumet...

Hos dessa brukar det ju dessutom vara poppis att låsa kunden ute, så denne inte kan se alla fel de gör
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Jo men sen får man ju ta i beaktande att det finns de med totalentreprenad där företaget inte sköter något av det som räknas upp, det finns ju några sådana husföretag nämnda på forumet...
Självklart finns det sådana också. Allt handlar om vem det är som i slutändan utför arbetet. Det finns alltid mer eller mindre duktigt folk. Men sannolikheten att ovan nämnda saker blir gjorda är mycket störren än om du har delad entreprand. Och om så inte sker har dessutom juridiken på din side vilket alltid är en fördel om du hamnar i en tvist.

Låsa ute folk gör de eftersom det är en arbetsplats som de har fullt ansvar för under byggnationen. Försäkringarna gäller inte dig som nyfiken byggare. Jag löste mina besök genom att åka tid när hantverkarna är på plats. Det behövs ju ändå miljarder småmöten med byggarna för att gå igenom de olika momenten. 2 luncher i veckan offrar jag gärna för att å´ka ut till bygget. En förutsättning är förstås att bo i närheten....
 
kungkokos skrev:
Utan vår totalentreprenad skulle vi fått ta rätt stora kostnader när markentreprenören strulade till det rejält när han gjorde fel. Som tur väl var grundläggaren anlitad av Götenehus och inte av oss (eftersom vi hade totalentreprenad) - nu fick vi istället kompensation av Götenehus för att de gjorde fel.
Var det verkligen totalentreprenaden som gjorde att du slapp extra kostnader? Hur vet du att det inte löst sig om du bara haft kontrakt med markentreprenören? Själv lyckades jag deala till mig ett fast pris med markentreprenören för en skräcktomt som krävde massor med extra fyll när vi byggde vårt första hus. Hade jag haft totalentreprenad hade man bara fått en summa pengar efteråt att betala och se glad ut.

Skulle vara kul att se statistik på tvister uppdelat på entreprenadformer.
Skall man vara helt säker så ska man bygga allt själv, då får man bara tvister med sig själv :D
 
Redigerat:
Jo, eftersom markentreprenörens fel som upptäcktes 2 dagar före gjutning försenade hela husleveransen med en månad. Cementbil, kranbil, stälnningar, hustransport, snickarlag, varuleveranser - allt behövde avbokas omedelbart och bokas om till senare tillfällen. Cementbilarna fick vända på platsen med färdig cement i lasten. För att sedan inte tala om alla övertidstimmar som snickarna behövde lägga för att jobbar in en månads försening. Alla dessa kostnader skulle jag ha fått ta själv om jag kontrakterat markentreprenören själv - eller tvista i rätten med marksnubben vilket jag är glad att jag slapp.

Eftersom vi nu hade totalentreprenad och Götenehus ansvarade för rubbet behövde jag bara förhandla med en part. Ansvarsfrågan var väldigt enkel.
 
Intressant tråd! För oss är nog inget annat än totalentreprenad att tänka på, vi resonerar att vi gör större nytta på våra två heltidsjobb än att lägga timtal på bygget varje dag - i synnerhet som vi har tre ungar också. Det tar i alla fall massor av tid att bygga hus, vet jag av erfarenhet.

Men förra gången vi byggde satt vi fast här i Stockholm och kunde bara HOPPAS att Team Boro (numera Borohus) skötte sitt jobb på västkusten. Och det gjorde de! Denna gång kommer vi att ha en kvarts bilresa till bygget och sannolikt spendera mycket mer tid där. Trist då att bara få kika in genom fönstren?! Men är det alltså okej att gå in i huset NÄR HANTVERKARE ÄR PÅ PLATS?

Det känns lite knäppt att de annars kan få bygga klart något felaktigt - som man inte kan få påpeka - och som man ser först vid slutbesiktningen. Dessutom är man väl förtvivlat nyfiken på hur bygget framskrider!
 
Svar till Lycke
Självklart är man såpass nyfiken så man kilar dit när snickarna är där. Vi har löst en massa bra saker på plats och fått till detaljer som vi vill ha det. Kan en sak göras på två sätt, spelar det ingen roll för snickaren men vi är nöjdare med det ena sättet så blir det så. Vilket håll ska parketten ligga t.ex. vi vill ha den skarvlös in i köket utan trösklar. Hade vi inte haft en dialog med snickaren hade det blivit som vanligt, med skarv. Snickarna vill ha en nöjd kund, det ger mindre onödigt extrajobb. Vi har även lagt en del inköp av badrumsutrustning utanför entreprenaden så det förutsätter dialog med rörläggare. Sedan ska det gås igenom ev. extra utrustning med el och spotlights (tog två timmar)plus en massa annnat som dyker upp. Så du behöver inte vara orolig, du kommer att vara delaktig ändå men förhoppningsvis bara med de roliga sakerna och inte en massa strul.
 
Själv spenderade jag massor timmar på bygget. Det var mycket som behövde diskuteras på plats. OCh eftersom jag ibland tog med backar med dricka, flak med starköl, fikabröd och smörgåstårta till snickarnavar jag alltid välkommen. Dessutom vore det absurtatt inte få komma in och titta på bygget eftersom du som byggherre är ytterst asvarig för hur bygget blir.

Som kommentar till dig Lycke - vi upptäckte mycket felaktigheter enbart för att vi var på plats. De byggen som går enklast är de där ingen kan vara på plats och kolla så att snickarna inte "fuskar".
 
kungkokos skrev:
Som kommentar till dig Lycke - vi upptäckte mycket felaktigheter enbart för att vi var på plats. De byggen som går enklast är de där ingen kan vara på plats och kolla så att snickarna inte "fuskar".
De byggen som går absolut bäst är de där man är delaktig i och har kontakt med respektive entreprenör, tror jag. Jag har valt alla entreprenörer själv och kan på så sätt styra kvaliteten i förväg. Ett exempel: just nu dras elen och datat i vårt nya hus. Elektrikern säger till när han är klar. Då vill han att vi kommer förbi och kollar att alla uttag sitter bra, annars flyttar de dem dit vi vill. Säger vi ok så dubblar snickarna. Enkelt och suveränt bra. Ditt egna hus blir inte bättre än du gör det!
 
bumpaberra skrev:
De byggen som går absolut bäst är de där man är delaktig i och har kontakt med respektive entreprenör, tror jag. Jag har valt alla entreprenörer själv och kan på så sätt styra kvaliteten i förväg. Ett exempel: just nu dras elen och datat i vårt nya hus. Elektrikern säger till när han är klar. Då vill han att vi kommer förbi och kollar att alla uttag sitter bra, annars flyttar de dem dit vi vill. Säger vi ok så dubblar snickarna. Enkelt och suveränt bra. Ditt egna hus blir inte bättre än du gör det!
Detta förutsätter att man har kunskap och framför allt tid. Troligtvis är det så i det flesta fall när ett hus byggs nödvändigt att jobba paralellt för huset ska ju betalas på något sätt. Hus är ju inte direkt billiga, så det är ju inte läge att minska på inkomsterna och vara ledig långa perioder. Samt att hantverkarna oftast är på plats dagtid samtidigt som man är på jobbet.:)
 
Varken min man eller jag är hantverkare och ingen enda av våra släktingar heller - så därför måste vi våga lita på att det är skickliga yrkesmän som vet bäst hur man ska göra. Jag lägger mig inte i HUR de löser saker och ting, däremot kan jag ju ha åsikter om hur jag vill att det ska fungera praktiskt eller hur det ska se ut estetiskt.

Bygget kommer att ligga såpass nära vårt hem, mitt jobb och barnens skola så vi kommer att få anledning att ta oss förbi var och varannan dag. Jag har inte tänkt klampa in och detaljstyra hur skickliga snickare, elektriker och golvläggare sköter sitt jobb - men vi har som sagt byggt förr och dessutom renoverat det hus vi bor i nu och jag har märkt att det lönar sig att lägga sig i och ifrågasätta på ett snyggt sätt (varför skär ni av kaklet där men inte här, varför skarvar du golvlisten just där, kommer man att kunna tända köksbelysningen härifrån? osv), för när man frågar på ett uppriktigt intresserat sätt och inte låter kritisk så är de flesta hyggliga och svarar uttömmande. Då får man också chansen att i god tid säga "men NEJ, så var det ju inte meningen!" och som Havsutsikt skriver så har vi fått våra ändringar INNAN det har varit försent.

Nej, vi kommer att ha totalentreprenad, för att återknyta till huvudfrågan, för att vi måste dra in pengar på våra ordinarie jobb om vi inte ska gå i personlig konkurs. Summan vi betalar till husföretaget är antagligen mindre än vad vi själva tjänar under samma tid - så vi kan inte sköta de stora och tunga frågorna med byggkillarna.
 
Jag är helt övertygad om att antingen så spenderar man själv mycket tid på bygget, typ 1 timme varje dag, eller så anlitar man en proffesionell byggkontrollant (alltså långt utöver vad man kan få från en KA) som får gå ca. 1 timme om dagen på bygget. Och även då finns det stor risk att det uppkommer lösningar som inte är vad du som beställare väntar dig.

Om man inte engarerar sig själv i byggprocessen så är det ren tur om man får ett hus som man vill ha det.

Det handlar inte bara om att upptäcka fusk. Det handlar om att upptäcka missförstånd, det handlar om att upptäcka omedvetet slarv.

Framförallt vid ombyggnad så finns det alltid kompromisser sóm skall beslutas om.
 
Vid ombyggnad som hempularen skriver är det helt klart viktigare att vara mer närvarande, vid nyproduktion har man ju valt ett hus i den stil man gillar. Då har man ju också "köpt läget" att det kommer att se ut på ett visst sätt. Gillar man inte lösningarna som ingår i en frabrikants stil så ska man ju inte köpa detta hus. Allt sådant med kosmetiska detaljer som brytare, antal lampor i rum, extra vattenutkast på utsidan etc. är ju klart eller uppgjort med elektrikern innan eller under resan. Det är ju inte läge att ändra för mycket från ursprungsritningen om man inte vill ha en saftig räkning på tilläggskostnader efteråt. Att ha en "kontrollant" en timma om dagen som kollar av är både dyrt och som hantverkare hade jag blivit förbannad. Att ha någon hängande över axeln i 18 veckor är inte roligt. Att huset blir som man vill ha det är ju en grundläggande förutsättning, man har ju köpt ett hus eller modell som man vill ha, självklart ska inte husfirman bygga något annat än det man har köpt. Det är inte en fråga om tur. Det är ju inte tur om man beställer en bil med viss utrustning och den finns med, det är självklart.
 
Bara för att göra klart. Den absolut största skillnaden mellan delad, general eller totalentreprenad är den juridiska biten. Iaf enligt mig.

Min generalentreprenad, dvs ett kontrakt på materialet från Sävsjö och ett kontrakt på monteringen (allt inkl grund och mark) med entreprenören, har hittills varit bra för mig rent juridiskt. Samordningen skötes bra av generalentreprenören men jag var ändå på plats då och då på bygget på dagtid för att träffa och föra en dialog med de olika hantverkarna. I princip alla inblandade ringde mig och ville ha ett avstämningsmöte för att veta mer exakt hur vi vill ha det. Funkade fint även om det inte alltid blev precis som vi sagt. Det sista gällde främst elen men det berodde nog mest att den som projekterat inte hade tid när det väl var dax att installera.

Juridiskt har jag haft tur eftersom det i slutskedet på bygget, två arbetsveckor innan slutbesiktning, regnade det så mycket och brister i isolering och dränering av grundmuren visade sig vilket ledde till vatteninträngning i soutterrängvåningen. Nu blev det generalens huvudbry att lösa allting. Jag behövde inte bevisa att det var grundentreprenörens jobb som brusit. Jag kunde rent juridiskt och ansvarsmässigt stå och titta på. Dock var jag ytterst inblandad och är fortfarande för framtidens överraskningar då vi, generalentreprenören, grundentreprenören, Isodrän, fuktmätningsexpert, besiktningsman och min KA kommit till beslut hur vi skulle och ska hantera problemen.

Oavsett entreprenadform måste man som kund vara delaktig. Det är ett hantverk att bygga ett hus och dokumentationen som hantverkarna får är inte alltid de bästa. Dessutom kan du inte garantera att de läser det som kommer heller. Alla använder vi vår erfarenhet inom våra yrken, så även hantverkare. Har man byggt hus i 40 år så har man lärt sig ett mönster. Det kanske inte är precis vad jag som kund vill ha.
 
Jag närvarade 2 luncher i veckan och arbetade fortfarande heltid. Det var fullt tillräckligt för att man skulle hinna gå igenom alla frågor. Hade dock en del komptid som jag kunde ta ut ibland när man behövde vara där ute lite längre.

Visst är det mycket slarv - framförallt när det är bråttom. Men i vårt bygge var det också slarv på grund av okunskap och ignorans. Som t.ex:
" Vadå skyddsrör kring inkommande vattenservis? Den håller ju i 50 år och innan det är dags att byta ut den har ju du flyttat. Vi brukar aldrig sätta en sådan trots att det står så på ritningen."

Eller kommentaren från Götenehus när jag upptäckte att de satt kartongbeklädd gips i badrummet trots överrenskommelse om att vi inte skulle ha det i vårt hus. "Vår standard är kartongbeklädd gips i badrum. Och du behöver inte bry dig eftersom förbudet först börjar gälla 1 Juli. Ditt hus är ju färdigt tilss dess...."

Tipset om extern byggkonsult (utöver KA som inte fyller någon större funktion) skulle varit guld, men det kostar ju också!
 
Gulp! Om om MAN INTE VET att man borde vilja ha skyddrör kring vattenservisen eller något annat (vad?!) än gipsklädd kartong - eller vad du sa - vad gör man då? Vi lusläste ritningarna till vårt förra nybygge, ifrågasatte så mycket vi kunde (läs: jag spelade dum och sa "vad innebär det här?" om allt från väggkonstruktioner till mattläggning). Vi tycker att allt ser bra ut, men kanske göms fasansfulla fel under och inuti huset. Vad vet jag? Att hyra in en extern byggkonsult kommer vi inte att ha råd med. Jag och maken får göra vårt bästa och däremellan ta in kunniga släktingar som kanske kan komma någon enstaka gång för att kolla och kommentera. Känns olustigt att man måste KUNNA så mycket, även vid totalentreprenad och detaljerat skrivna kontrakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.