Har nu i somras byggt en altan men har inte hunnit med att olja den, bygghandlarn som sålde trallen sa att jag skulle olja så fort det gick men nu har det ju rengnat hela tiden i ett par veckor.

Frågor.

1. Ska/måste olja första året? Eller om det inte blir bra väder kan man hoppa över det och ta det i vår!

2. Om man vill göra det i år hur pass länge måste det torka för att kunna olja och hur länge bör det stå och torka innan det ev regnar igen? Svårt att få långa torra perioder av torka nu i höst!.
 
Du bör nog vänta till våren innan du oljar altanen första gången. Virket bör torka ut först, dvs impregneringen, innan du oljar den första gången. Sen tycker jag det är lite si och så med att olja, ofta blir altanerna så mörka då smuts sugs in i oljan. Jag tänker behandla min altan som jag byggde i våras först till nästa år men då köra med antingen vanlig såpa eller Sioo (www.sioo.se) den är dock ganska dyr.....
 
Om det nu är tryckt trall som reineboy har lagt. Låter ju lite underligt att bygghandlarn skulle rekommendera snabb inoljning på tryckt virke.

T.ex. Lunadeck bör oljas redan första året. Antar att även andra trallsorter utan impregnering mår bäst av tidig inoljning.

Till frågan om inoljning under torra perioder. Ett problem i Sverige är ju att torrt väder är det bara under högsommarperioder. Då är det å andra sidan oftast närmare 30 grader varmt och solgass, inte heller något idealiskt väder för inoljning. Jag tror på att försöka hitta en lucka i vädret på ett par dagars regnfritt. Ungefär som vid utomhusmålning.
 
Jag kanske var lite snabb där...jag tog för givet att det var tryckimpregnerat. Om det är det så bör du vänta. Gällande andra träslag och inoljning så är jag inte så hemma på det så det överlåter jag till andra att svara på.
 
Även jag har byggt altan i sommar och fått lite olika råd och tips. Någon pratade om "kinesisk träolja" som han menade att man skulle lägga på om ett par år när det börjar torka ut. Samma person varnade för linolje-baserade produkter pga att det blir ett evigt tvättande om man inte vill att det skall bli svart. Finns det någon här som vet vad som avses med "kinesisk träolja" och som har erfarenhet av det?

Är det någon som använt produkten från Sioo som tipsas om ovan?
 
Olja in det direkt annars spricker det!

Låt det torka ut några dagar innan du olja det.
 
Till våran altan som vi byggde i somras använde vi en vanlig träolja med pigment i.
"såpagrå" kallades den.

Vi har inte använt tryckat virke som trallgolv utan vi tog vanlig trären trall. Vi resonerade som så, att eftersom det ligger luftigt så klarar det sig lika länge som ett tryckat virke håller sig något sånär snyggt. Sen åker man ju på att byta i alla fall.

I framkant har vi lagt granitsten istället för att sätta träsarg. Det blev lite annorlunda. Vi har även lagt en rad med plattor framför. Ingen bild på det än.

Nu är det bara gräsmattan kvar som ska rama in huset. :)

//M
 
  • Bygget 332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygget 345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde altan för tre sommrar sedan. Har bara använt vanlig grönsåpa, altanen ser fortfarande ny ut!

På våren: 1. skurborste och hink med såpa blandat med vatten, skrubba lite försiktigt. Även om det ser förjävligt ut med hårig trall så slits det snart bort.
2. Spruta på såpa med lite vatten i med kompressorn och oljespruta.

Två gånger på sommaren, samma behandling som 2 ovan. Jag har 45m2 och det går på 30-40 min att behandla hela altanen.
 
Hej Madelene H

Vilken fin nyans på altanen!

Vilket märke, och vart har du köpt den färgen?

Häls / Gunilla
 
Tack, vi är nöjda med resultatet som va lite av en chansning.

Är inte helt säker på fabrikatet på oljan med jag tror det är Alcros vanliga träolja. Ska kolla upp det.

Brytningen kallas för "såpagrå" och är köpt på Bro Bygghandel. Dom vet exakt vad det är för färg. Det är tydligen någon kund som uppfunnit färgen och sen har den spridit sig. :)


kalinka skrev:
Hej Madelene H

Vilken fin nyans på altanen!

Vilket märke, och vart har du köpt den färgen?

Häls / Gunilla
 
en färgkod på den skulle inte sitta fel...
 
Hej! Jag har också byggt ny allan i sommar trycktrall och har tänkt olja in den men nu blir jag nyfiken på såpa som du PappaG beskriver, blir ytan ungefär som olja alltså när det regnar så blir det som vattenpärlor typ nyvaxad bil
Är det för sent att göra det nu jag bor i norra delen av landet
 
MadeleneH skrev:
Tack, vi är nöjda med resultatet som va lite av en chansning.

Är inte helt säker på fabrikatet på oljan med jag tror det är Alcros vanliga träolja. Ska kolla upp det.

Brytningen kallas för "såpagrå" och är köpt på Bro Bygghandel. Dom vet exakt vad det är för färg. Det är tydligen någon kund som uppfunnit färgen och sen har den spridit sig. :)

Hej igen,

Tack för svaret. jag mailade Bro Bygghandel och fick detta svar.

> Hej Gunilla . Oljan är Alcros träolja, kulören heter mycket riktigt
> Såpgrå och den tog jag fram efter önskemål av en kund 2003. Priset är
> 199:- för 3 liter och går endast att köpa på Bro Bygghandel . Om du
> har fler frågor går det bra att maila eller ringa. MVH Magnus.



Synd att det ligger lite långt borta för mej. Man skulle ha receptet.



Gunilla
 
J
reineboy skrev:
Har nu i somras byggt en altan men har inte hunnit med att olja den, bygghandlarn som sålde trallen sa att jag skulle olja så fort det gick men nu har det ju rengnat hela tiden i ett par veckor.

Frågor.

1. Ska/måste olja första året? Eller om det inte blir bra väder kan man hoppa över det och ta det i vår!

2. Om man vill göra det i år hur pass länge måste det torka för att kunna olja och hur länge bör det stå och torka innan det ev regnar igen? Svårt att få långa torra perioder av torka nu i höst!.
Vart bor du?

Går knappast att svara på om man inte vet det.

Själv oljar jag ALLT efter några månader annars så spricker det på vintern.

http://www.skansen.se/pages/?ID=790 fungerar alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.