När man skall välja brytaktorer så måste man titta på vad man vill kunna göra med dom. Dom som är billigast klara kanske inte alla dina funktioner som du vill ha.
 
vespaman skrev:
Kanontråd!

Jag har hållt på att vela med KNX i ett bra tag nu, så det här är helt rätt.

Hur är det med konfigurationsmjukvaran, måste man köpa den, eller finns några alternativ om man vill komma undan lite billigare? Har för mig att den kostade runt 8tkr?
Har du fått klarhet i det med mjukvaran? Kan man använda den på fler installationer? Man kanske kan gå ihop med någon och på så sätt halvera kostnaden?
 
PÅS skrev:
När man skall välja brytaktorer så måste man titta på vad man vill kunna göra med dom. Dom som är billigast klara kanske inte alla dina funktioner som du vill ha.
Jag har sett att några kan jobba som vaniljaktorer, men även funka för jalusiaktorer. Finns det mer skillnader (Bortsett från last osv)?

I princip tänker jag mig mitt framtida system såhär; (huset är endast 2*89m2, 30-tals funkis, inte så många uttag)
50 stycken kanaler för vanliga brytaktorer (4*12 kanalers)
12 Dimmeraktorer för taklampor (2*6kanaler)
2 Jalusiaktorer (1*2 kanaler)
Något slags interface, helst ett som är kompatibelt med ETS3 och det öppna projektet som annonserats tidigare i tråden. Vet inte om det går att kombinera i ett och samma.

Med ovanstående borde jag ha täckt in alla uttag och lampor. Om jag har räknat rätt. :)
 
BesserBosse skrev:
Har du fått klarhet i det med mjukvaran? Kan man använda den på fler installationer? Man kanske kan gå ihop med någon och på så sätt halvera kostnaden?
Nix, jag har inte fått koll på mjukvaran, jag är i "försöker förstå" stadiet. Men det går framåt! :)
 
vespaman skrev:
Nix, jag har inte fått koll på mjukvaran, jag är i "försöker förstå" stadiet. Men det går framåt! :)
Mjukvaran beroende på version knuten till en dator alternativ till ett hårdvarolås.
Man kan bygga hur många projekt som helst i programmet.
 
vespaman skrev:
Jag har sett att några kan jobba som vaniljaktorer, men även funka för jalusiaktorer. Finns det mer skillnader (Bortsett från last osv)?


:)
Några saker som kan skilja:
- Anslutning av matning till brytaktor. En matning till 12 utgångar eller om man vill ha 12 säkringar som matar 12 utgångar.

- Handmanövrering eller inte

- Till och frånslagsfördröjning

- Logik om man vi ha logiska funktioner som t.ex. när det är mörkt och klockan är så mycket så skall lampan tändas.
 
Är det någon här som har radio KNX (eller om det finns någon benämning som är mer korrekt) och i så fall vad för produkter?
Har uponors golvvärme där jag läst mig till att termostaterna skickar via radio KNX och det hade ju varit intressant att fånga in denna informationen och eventuellt använda den på något sätt.
 
Uponor använder protokollet KNX mellan sina produkter sist jag kollade så kunde man inte komma åt det via mjukvara eller hårdvara från andra leverantörer.
 
Är det någon som vet något bra forum där KNX och liknande system behandlas. Eller nånstans där folk med riktigt erfarenhet av KNX skriver. Antar att det är utrikiska som gäller för sån info.
Tycker det är svårt att hitta detalj-information om vissa saker. Typ information som att Merten's dimmer-modul är mycket bättre än ABB's eller så.
Sån kunskap man får av erfarenhet och som är svår att läsa sig till av leverantörernas marknadsföring.

Jag håller på och bygger hus och funderar på att installera KNX men eftersom elektrikern inte har gjort det förut så behöver jag designa lite själv. Då vill man helst inte gå på alla minor själv.
 
Är det ingen som har några ETS3 projekt att dela med sig av?
Vore kul att se hur andra har lagt upp och programmerat.
 
Känns som den här tråden dog lite så jag bumpar upp den.

Ni som har KNX installerat får gärna bidra med lite info.

Hur mycket styr ni?
Har ni integrerat markiser/mörkläggning, värmesystem m.m. i KNX eller kör ni det separat?
 
Någon som fått fram någon mer info om KNX och Uponor? Jag pratade med dem på Hem & Villa-mässan, men de som stog i montern kunde knappt stava till KNX, än mindre bidra med någon info.

/Jonas
 
Nu har jag börjat dra tråd för min installation. Har satt upp en kopplingsdosa i respektive rum och dragit 7 trådar direkt från centralen. På detta sätt hoppas jag att det blir enkelt att ändra om i framtiden om jag t ex vill ändra på styrda uttag. Vitvaror och andra större maskiner drar jag direkt till central. Första etappen blir att få bra kontroll på belysning och uttag.. Sen kanske det blir larm, tempkontroll och fjärruppkoppling.
 
Intressant! 7 Trådar 230V? Vad drar du? Jord och 3x Nolla & fas?

Bygger du nytt, eller anpassar bef. hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.