Att det är dåligt med materia tjockleken är ju enkelt att se men hur upplever du i ditt kök hemma hos dig att dina Ikea hoar har fungerat och hur ser dom ut efter ett eller flera år?

Jag önskar svar från er som har egna erfarenheter av detta.

:)
 
Jag grunnar på samma sak och kommer därför prova en ho som måttmässigt går att ersätta med en Intra-dito. Även IKEAs kranar snackas det mycket om.
 
Tydligen har de sista året förbättrat sina hoar, så ni kan inte få svar på flerårig användning.
 
Ikeas kranar har 10 år garanti så dem borde ju vara ett säker köp. Fast dem är ju inte speciellt mycket billigare än "märkes" kranar.
 
Jag har en Ikea ho i sommarstugan, och den har jag haft i ca 15år, inga problem med den. Men det säger ju inget om hur hoarna är idag.... Lite "catch 22" att veta hur hoarna håller i längden.
 
Off topic: Problemet med IKEAs blandare är väl att de är "slit och släng" och inget man lagar när de börjar krångla, eller man kanske lagar men frågan är vem som lagar. Ingen rörfirma jag vet lagar IKEAs blandare.
 
Reservdelar till alla IKEAs kranar finns på varuhusen. En smart rörmokare borde se till att ha dem i sin reservdelslåda. ;)
 
pope70 skrev:
Reservdelar till alla IKEAs kranar finns på varuhusen. En smart rörmokare borde se till att ha dem i sin reservdelslåda. ;)
En smart kund borde aldrig sätta sig i sitsen att ha en IKEA-blandare;)
Det fanns en tråd här tidigare om valet av blandare... kan inte hitta den nu men jag upprepar: http://www.cl-strand.com/pages/badrum/blandare/main.html !
Detta är framtiden!
 
Vi köpte en IKEA dubbelho till förra huset vi renoverade i Sthlm... Min erfarenhet av denna är, förrutom att det är så tunn plåt i dom, att dom måste vara felkonstruerade på nåt sätt. Fallet i hon är så dåligt att det är mycket svårt att skölja ur hoarna, det är näst intill bakfall i dom... och hur man kan konstruera dom så är för mig en gåta. det borde vara lika enkelt att göra mer fall i hoarna och då skulle dom vara helt ok!
Har även hört fler som upplever samma sak, så det var inte just på mina hoar som det var detta problemet med.
Hoarna köpte vi våren 2006, och det är ju så att det kan ha skett förändringar på dom, men om man tittar på dom som finns på IKEA idag så ser dom ju precis likadan ut idag som då!
 
Vi köpte en IKEA dubbelho med upvikt bakkant 2003 och har levt med den sedan dess. Tycker att pris/prestandan har varit bra. Visst är det tunnare material än en annan diskbänk, slag- och reptåligheten är inte direkt lysande men den har fungerat mycket bra. Särskilt förtjust i den uppvikta bakkanten som gör att vi slipper oroa oss för läckage där.
 
Strit skrev:
En smart kund borde aldrig sätta sig i sitsen att ha en IKEA-blandare;)
Det fanns en tråd här tidigare om valet av blandare... kan inte hitta den nu men jag upprepar: [länk] !
Detta är framtiden!
Njaaee...
Håller jag inte alls med om. Hade IKEA-blandare i flera år i vår senaste lägenhet utan problem; snackade med en rörkille som sa att man i branschen hade bättre avance på att sälja en "märkesblandare" till kund än om kunden själv köpte en på IKEA. Alltså sågar man deras blandare konsekvent. Att en och annan kanske haft problem med blandare från IKEA är ju inte så konstigt när man tänker på vilka volymer de tillverkar och säljer worldwide. Jag vet inte vad de har för felmarginal i sin produktion men det är ju självklart att ett och annat måndagsex slipper ut.

Din länk sedan...
"Blandare och Duschar i massivt rostfritt stål!
Rostfritt stål är mer än dubbelt så hårt som mässing, vilket vanliga blandare och duschar är tillverkade av."

Vad är fördelen med att min kran i rostfritt stål är mer än dubbelt så hård som om den vore av mässing? Jag har aldrig sett en bruten kran i vare sig ett kök eller ett badrum.

"Blandare tillverkade i rostfritt stål innehåller inget bly till skillnad från en konventionell blandare i förkromad mässing som innehåller ca 2 % bly. Detta är bra för dig, för din familj och bra för miljön."

OK, de påstår att kranar i mässing innehåller ca 2% bly... Jag har ingen aning men om vi antar att det är sant – hur mycket bly fälls då ut i vattnet som vi duschar i och borstar tänderna med? Antagligen inte så där värst mycket eftersom kranar av mässing fortfarande får säljas...

"Detta är bra för dig, för din familj och bra för miljön."

Jaha. Jag är kanske korkad när jag tänker som såhär: om rostfritt stål är mer än dubbelt så hårt som mässing måste det gå åt en hel del mer energi i tillverkningsprocessen för rostfria kranar än för mässingsdito, eller?
Rätta mig om jag har fel som Hasse Alfredsson sa.

"Rostfritt stål är det perfekta materialet tillsammans med livsmedel."

Jag kan definitivt hålla med om att rostfritt stål är ett v ä l d i g t bra material i kombination med livsmedel, tar inte upp ämnen och avger inga ämnen, lätt att rengöra. Lik förbannat förvarar vi inte våra korvar, vår mjölk, våra grönsaker o s v i behållare av rostfritt stål! Kanske för att det är så hårt och därmed så energikrävande att tillverka dylika behållare att ingen vill köpa dem.
Nix, jag tror inte att rostfria kranar är framtiden. Däremot kan jag, när det gäller den, tänka mig att satsa en krona på hybridbilar. Dessvärre lär de inte vara rostfria.

MVH
Ronnie
 
pope70 skrev:
Reservdelar till alla IKEAs kranar finns på varuhusen. En smart rörmokare borde se till att ha dem i sin reservdelslåda. ;)
De rörmokare jag känner och som kan anses vara smarta har nog aldrig skruvat in en IKEA-blandare hos en kund. Det är skillnad på en masstilverkad kines(?) och en serietillverkad tysk, svensk, finsk etc. Tyvärr.

Jag förstår alla som handlar på IKEA för prislappen är lockande men samtidigt så får man det man betalar för och även om IKEAs köksgrejer är mkt bättre nu än tidigare så går det inte riktigt att jämföra känsla och kvalité med kökssnickerier, diskbänkar/vaskar, blandare, bänkskivor, vitvaror etc från "bättre" leverantörer. Ett resonemang som jag dock köpt från fler kunder till mig är "Vi skall bara bo här något år så vi köper IKEAs stommar+luckor och sedan lägger vi pengarna vi sparat på snickerierna på dyrare bänkskivor i trä eller sten (inte från IKEA) och bättre maskiner."

Nu halkade jag bort från ämnet igen ;) För att återgå till vaskarna, lägg den extra pengen på att få en bättre vask, det är så tråkigt om ni skall vara besvikna på ert nya kök. Sikta även på att underlimma eller planlimma om det är vaskar och inte diskbänk ni tittar på.
 
Pysslarn skrev:
Din länk sedan...
"Blandare och Duschar i massivt rostfritt stål!
Rostfritt stål är mer än dubbelt så hårt som mässing, vilket vanliga blandare och duschar är tillverkade av."

Vad är fördelen med att min kran i rostfritt stål är mer än dubbelt så hård som om den vore av mässing? Jag har aldrig sett en bruten kran i vare sig ett kök eller ett badrum.
Vi flyttade in i vårt nuvarande hus för ca 1 år sedan. Efter 6 månader gick vår blandare av där själva kranen går ut från delen som sitter i bänkskivan. det var en fm mattson...alltså inte en billig av dålig kvalité...

nu tror jag ändå inte att det finns nån vits med kranar i rostfritt stål av precis de anledningar som du skirver. Det känns helt överflödigt...vår blandare gick sönder eftersom den var ca 20 år och under hela den tiden blivit utsatt för vattnet från brunnen orenat. vilket innehöll nåt som bröt ner kranen innifrån...samt att där var påmonterat en sån där som gör att man kan välja mellan stråle eller dusch. Varje gång man skulle ändra läge vilket ju är flera gånger om dagen...drog man antingen neråt i kranen eller tryckte den uppåt...till slut klarade den inte fler omgångar utan gick av...

vi bytte till den billigaste kran vi kunde hitta...ett riktigt lågprismärke från byggmax...men det beror enbart på att vi ska byta hela köket om ca 1 år och så länge kommer den att hålla. Vi vet inte idag vilken kran vi vill ha sedan och därför tog vi en billig så länge. Svärfar är rörmokare med 45 år i yrket och han vill inte gärna sätta in kranar som inte är av de kändare märkena som mora eller fm. Anledningen säger han är kvalitén...och att det ofta är svårt att hitta reservdelar när de billigare kranarna går sönder.
 
Hemmakatten
För att återgå till ämnet..
Har bott med flear av Ikeas diskhoar, de är bara skit, plåten är jättetunn, det blir bucklor, den sviktar, den är ranglig, och den går itne att polera. Aldrig någonsin att jag köper en sådan.

Har nu en (dyr) rostfri diksbänk med he från decosteel, men värd vartenda öre.

Hellre diskar jag faktiskt i en plastbalja än köper Ikeas hoar.
 
Hemmakatten skrev:
För att återgå till ämnet..

Hellre diskar jag faktiskt i en plastbalja än köper Ikeas hoar.


*Fniss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.