Hej,

Vi köpte vår tomt i Täby området 2003 (våra planer var att starta byggprojektet 2008-2009). För oss är det BARA Stenhus som gäller och inget annat! Under de senaste 5-6 åren har vi letat efter en bra och pålitlig leverantör som kan bygga vårt stenhus. Vi har sökt på nätet, haft kontakt med flera leverantörer, läst massor med inlägg i detta och även andra forum. Efter dessa år kan vi dock konstatera att vi inte kunnat finna en enda husleverantör som folk inte varit missnöjda med!! De flesta (alla?) företag som bygger stenhus som vi läst om fått kritik på ett eller annat sätt! En del företag gått i konkurs, andra fått massiv kritik för att vara oseriösa, många har hamnat i rättstvist när de byggt med dessa leverantörerer....... Jag har sett massor med inlägg där folk frågar efter en bra och pålitlig stenhusleverantör men jag har aldrig sett ett bra svar på denna fråga, ja ett enda företag som flera andra inte haft dålig erfarenhet av och som man inte varnas för att använda! Snart ger vi nog upp och bygger ett "leksakshus" (kataloghus i trä!)

Det förvånnar mig att det inte finns en enda seriös stenhusleverantör i detta land! Slutsatsen är väl att man antingen ska bygga trähus (kataloghus) eller välja den stenhusleverantör som minst är dålig och oseriös!

mvh EllaK
 
Hej Ella.
Som sakt så ska jag träffa en stenhusföretag på tisdag som har sitt huvudkontor i norge, och ett kontor i Göteborg, Har kollat upp det företaget, Dom har byggt 4 hus i Norge, Och dom har sålt 3-4 hus i Svergie. Och är seriösa med bra referenser..
Vet ochså att dom börjar bygga i Täby i höst..
 
Hej,

Skulle jag kunna be dig om att du talar om vad det fantastiska norska företaget heter?!
Vi har givit upp hoppet att hitta ett bra företag i Sverige, då får vi kanske prova lyckan i Norge istället!

mvh EllaK
 
Usch, vad trist det verkar.
Nu bygger vi iofs vårt hus sten för sten och med gjytning av bjälklag på plats, så jag har ingen erfarenhet av egna leveranser från stenhusföretag. Dock hade vi kontakt med några innan vi bestämde oss för att bygga som vi gör nu. Ett företag som vi fick mycket bra bemötande ifrån heter Örementhus, de verkar seriösa och kvadratmeterpriserna är helt ok. Risken finns dock att de bara rör sig här nere i Skåne.
En annan leverantör som verkar bra och som dessutom numera också äger Örementhus är Haaks Stenhus.

Hittills är vi mycket nöjda (huset är dock inte klart!) med den leverantör som vi har valt. De är kvalitetsmedvetna, kundorienterade, problemlösande och har skapliga priser.

Kolla gärna på http://www.coolhouse.se


Lycka till!
 
EllaK,
vi är en av dessa stenhusbyggare som sitter väldigt missnöjda i dag. Inför vårt bygglov hade vi projekterat ett hus murat i LECA-block, men fagert tal om fördelarna med Hedas Excellentväggar fick oss att välja deras stomme.

Med fördelen av att veta vad vi vet idag - borde vi hållit fast vid att låta "lösvirkes"-mura huset som vi planerade från början. Nackdelarna med detta är exakt desamma som fördelarna. Du/ni måste ta fram alla dokument och ritningar och kontrollera noggrant att arbetet blir utfört enligt beskrivningarna. Vilket innebär mer jobb, eftersom man tar på sig mer själv, å andra sidan har man samtidigt full kontroll. Köper man ett koncept löper man alltid risken att viktiga egenskaper i slutänden skiljer mot vad du som kund hade anledning att anta och då blir det antingen till att acceptera detta, eller vara beredd att dra ärendet ända till domstol om så krävs. Med andra ord - lämna så få frihetsgrader öppna för entreprenören att arbeta efter eget huvud.

Med detta sagt, tror jag faktiskt att det skall gå att bygga ett stenhus utan allt för mycket problem - om man bara styr upp bygget rejält. Jag tror t.ex. att det skulle löna sig att gå ned på halvtid på sitt vanliga jobb och använda den andra halvan till att projektleda.

Titta gärna in på vår hemsida http://www.hedareds.se där vi beskriver vårt bygge och vilka problem vi råkat ut för.


Hoppas ni kommer till skott - och lycka till

/per
 
Hej Ellak, Det "fantastiska stenhusföretag heter boviaoss, Har ochså varit i kontakt med dom andra ovannämda stenhusföretagen.. Haak och örementhus, Fick ett bra bemötade men dom ville helst bygga i Skåne, Var inte alls sugna på komma upp till stockholm och bygga, Då hittade vi Boviaoss, Ringde dom , Jätte trevliga, Verkar kunna lösa det mesta, Men
det jag fasnade för var Chefens kompitens, Ock säljarens humor..Sen det avgörade var ju deras hus, Vi vill ju bygga modernt, inte dom hus Haak eller Örementhus har. Så även om haak eller Örementhus hade velat bygga i Stockholm så hade vi valt Boviaoss ändå..Kolla på deras hemsida www.boviaoss.se. Lovar att dom svarar omgående / Lycka till
 
Woah! Najs hus som de har som demo på sin webb.

Lite "off topic", men ändå aktuellt för det nämnda företaget ovan:
Jag undrar hur de klarar "tillgänglighetskravet" med det huset, eller möjligen är det bara vår kommun som håller på med det. När vi lämnade in ritningar så fick vi veta att vi inte kunde göra som vi hade tänkt oss eftersom huset måste vara handikappanpassat redan från start (ramper duger tydligen inte). Enligt deras krav så var vi tvungna att i samma plan (utan etage) ha följande funktioner; sovrum, rum för samvaro, kök, toalett (som man ska kunna snurra runt en rullstol i).
Vi fick efter det ändra vårt planerade badrum i anslutning till det stora sovrummet till att bli ett dressing room och flytta badrummet till en annan plats. Resten av kraven klarade vi i alla fall pga att huset är så stort.

Jag kan inte riktigt se att demohuset hos BoViaOss skulle kunna klara kraven sammantaget, men som sagt, det kanske bara är vår kommun som har dessa krav för att de inte ska kunna påtvingas handikappanpassning den dag det ev. blir aktuellt. En sak är säker. Vi flyttar direkt om vi blir handikappade! Ingen rullstolsbunden blir glad av ett hus som vårt. :)


PS. Både Haaks och Örementhus bygger antingen deras egna hus eller enligt kundens ritning. Vi hade aldrig stått ut med ett nytt hus med allmoge- med spröjs-stil.
 
Uppfinnaren:

Du måste ange en korrekt personprofil under inställningar om du skall ge referenser. Just Boviaoss har tidigare gjort falska inlägg här på forumet (Hur seriöst är ett sådant bolag?).

/Hempularen
moderator
 
Gillar att uppfinnaren har postat 9 inlägg totalt, där alla upplyser om att det finns ett fantastiskt stenhusföretag... :D
 
Intressant ämne. Misstänker att det finns mycket skojare i stenhusbranschen tack vare att det är "ganska lätt" att bygga ett stenhus jämfört med ett trähus och att det går bra att få tag på billigt material och billig arbetskraft. Kombinerat med att stenhus har en stämpel av exklusitivitet i Sverige gör att det finns stora möjligheter att tjäna pengar.

Vi gick också igenom de flesta stenhusbyggarna inför vårt husbygge, men bestämde oss till slut för att hålla i projektet själva. Bristen på seriositet hos "byggfirmorna" var en av de avgörande faktorerna.

Under vår "byggprocess" kom vi kontakt med många stenhusbyggare (de flesta inom en tio mil från Stockholm, men även på västkusten) och de flesta byggde med små "halvskakiga" firmor och resten i egen regi.

Nästa intressanta fråga är väl om "stenhuskunder" är mer kräsna än andra kunder eller förväntar sig mer från leverantörerna? Kanske har leverantören sålt in sig som en "kvalitetsleverantör" eller att dom "inte är som andra". När man se'n upptäcker att dom faktiskt är som alla andra blir man besviken.

Enda tipset jag kan ge är väl att en del mindre byggfirmor kan åta sig att bygga i sten, så det kan löna sig att fråga. Är man villig att lägga ned ganska mycket egen tid, kan man nog även få en del tips från "materialleverantörerna" - åtminstone för att få hjälp med "stomresningen". Sista utvägen är att hålla i allt själv, men då måste man vara beredd på att lägga ned väldigt mycket tid.

När stommen väl är på plats blir ju ett stenhusbygge betydligt mer likt ett trähusbygge.
 
R
Vad är det som är så lätt med att bygga ett stenhus jämfört med ett trähus.
 
lätt eller inte ... så länge det är snickare som försöker bygga i sten så blir kvalitet därefter :). Svårt att hitta riktiga murare som är lediga ...?
 
R
Ja det kan jag hålla med om.
 
Jag har byggt två hus i lättbetong utan att vara murare, dock har jag gedigen teknisk utbildning bakom mig. Har haft murare på bygget och sparkat dem. Ordet murare gör sig nog bättre ihop med klassisk tegel och traditionell murbruk, samt putsarbeten (inte ens det är säkert). På en lokal bygghandel har man sagt att det förekommer ganska ofta, hör och häpna, att sk "proffs" köper vanligt bruk när de ska mura LB-block (ej tilläggsisolerad vägg). Murare som inte begriper vad tunnfog handlar om.
De murare som jag sparkade ville t ex kompensera ojämnheter i höjdled med tunnfogslim, med resultat att fogen i ett skift blev dryga 5mm.

Kontentan - Jag kanske råkade ut för klåpare. Kanske inte alla murare använder vanligt murbruk när de murar LB. Alldeles säkert är dock att ordet murare är vida överskattat.

Trots allt anser jag att ett bygge i sten är lättare eftersom man inte behöver oroa sig för nederbörd och inbyggd fukt.
 
Vatten på min kvarn.....

Lita inte på någon. Kolla ALLT! Bind upp entreprenörerna/leverantörerna med vattentäta kontrakt, som kostar pengar att bryta.

Är det ingen som vill bygga/leverera under dessa villkor - vänta då tills byggkonjukturen viker.

Min erfarenhet är denna - antingen lägger du ned tiden och energin innan och under bygget (skrivningar i kontrakt och kontroll av arbetet) eller så får du lägga ned minst samma mängd arbete efter - med skilnaden att du då står med ett husbygge som har olika fel.

Tyvärr känner jag inte till ett enda bygge där byggherren haft rätt i att lita på sina entreprenörer/husleverantörer. Men däremot ett 20-tal där det gått åt pepparn i varierande grad - vårt eget bygge inräknat.

Bygga själv, kanske?

må väl

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.