pefo skrev:
Enligt spec skall den klara 10A belastningsklass AC1, dvs fördelning, radiatorer etc, på alla utgångar även A7 och A8. Så det är ju bara att låta bli att styra asynkronmotorer med med A7 och A8.
Pefo: Kan du förtydliga för en idiot? :)
 
BesserBosse skrev:
Pefo: Kan du förtydliga för en idiot? :)
Inte alltid så lätt med el. Kontaktorers belastningsförmåga är indelad i olika klasser där AC1 och AC3 är de vanligaste. AC1 är den 'snällaste' klassen och innebär normal belastning tex lampor, infravärmare, uttag i bostäder etc. AC3 är lite elakare då den innefattar exvis motorer med höga startströmmar som momentant belastar kontaktorn mycket hårt. Därav den lägre strömstyrkeklassningen. I vanliga bostäder kanske man har några få laster av typen AC3, exvis kompressor till värmepump. Man lägger då dessa på 'rätt' kontakt.
 
pefo skrev:
Inte alltid så lätt med el. Kontaktorers belastningsförmåga är indelad i olika klasser där AC1 och AC3 är de vanligaste. AC1 är den 'snällaste' klassen och innebär normal belastning tex lampor, infravärmare, uttag i bostäder etc. AC3 är lite elakare då den innefattar exvis motorer med höga startströmmar som momentant belastar kontaktorn mycket hårt. Därav den lägre strömstyrkeklassningen. I vanliga bostäder kanske man har några få laster av typen AC3, exvis kompressor till värmepump. Man lägger då dessa på 'rätt' kontakt.
Klockren förklaring :) Tack!
 
Ni som installerat, kan ni lägga upp några bilder på hur era normskåp ser ut, gärna med en spec på vilka funktioner och prylar ni installerat och hur omfattande styrningen av huset är. Försöker bilda mig en uppfattning av hur mycket kapslingar som krävs samtidigt är jag lite nyfiken på hur ni gjort med kabeldragning osv. Har ni en normcentral för säkringar & JFB och KNX-delarna ett eget skåp?

Någon som använder timerfunktioner?
Där är jag lite vilse, som jag tolkar det hela så kan man köpa en timermodul med x antal kanaler.
Hur används dessa kanaler (exempelvis 4 st i en viss timermodul), kopplar man 4 uttag direkt till timermodulen och blir då låst till att ha timerstyrningen till just dessa 4 uttag eller pratar timermodulen med en kontaktor eller dimmer så att man kan tidsstyra valfria uttag vid varje tillfälle (dock inte fler än 4 tidsstyrda uttag samtidigt)?
 
Redigerat:
Min elektriker ville ha allt i samma skåp då han tyckte det skulle bli krångligt att dra imellan.
Jag köpte ett MG Pragma F skåp 144 moduler, borde räcka ett tag, i värsta fall så får jag sätta dit ännu ett skåp senare.
 
I mitt hus så har jag en central med säkringar, jfb och strömförsörjning för KNX. Sen har jag 3 mindre kapslingar gömda i klk och förråd med brytaktorer och dimmrar. Allt för att jag skall få så lite kablar till centralen som möjligt. Mellan kapslingarna har jag separat avsäkrat i centralen med egna säkringar.
 
Någon som använder timerfunktioner?....

Vilken typ av timer funktion vill du ha.
Installera ett KNX ur (oftast 4-kanaler) sen ansluter du dina uttag till brytaktor utgång en till var eller flera på en utgång. Och så bestämmer man när och hur man vill att dom skall slå till och från i programmeringen.
Ett exempel
Du har lampor i fönster som skall tända vid en viss tid om det är mörkt.
Detta löser du med brytaktor, ur och ett ljusrelä utom hus allt KNX anslutet.
 
PÅS skrev:
Någon som använder timerfunktioner?....

Vilken typ av timer funktion vill du ha.
Installera ett KNX ur (oftast 4-kanaler) sen ansluter du dina uttag till brytaktor utgång en till var eller flera på en utgång. Och så bestämmer man när och hur man vill att dom skall slå till och från i programmeringen.
Ett exempel
Du har lampor i fönster som skall tända vid en viss tid om det är mörkt.
Detta löser du med brytaktor, ur och ett ljusrelä utom hus allt KNX anslutet.
Aha, så vilka brytaktorutgångar som skall timerstyras defineras dynamiskt i programmeringen? Dvs det det går att styra samtliga brytaktorer i anläggningen med timermodulen?
Hur utnyttjas de fyra kanalerna, det är en kanal per brytaktorutgång, eller?
 
I ett KNX 4-kanals ur så finns det 4 tidutgångar som man i programmet ställer vad som skall hända vid till och frånslag.
Själva tids inställningen sker på uret direkt.
Sen väljer du vilka och hur många brytaktor utgångar som skall styras av respektive tid utgång.
 
Kanontråd!

Jag har hållt på att vela med KNX i ett bra tag nu, så det här är helt rätt.

Hur är det med konfigurationsmjukvaran, måste man köpa den, eller finns några alternativ om man vill komma undan lite billigare? Har för mig att den kostade runt 8tkr?

Timerfråga; vad behövs för att göra en kaffebryggartimer? Dvs trycka på en knapp för att få en 30 minuter till uttaget?
 
Du behöver en tryckknapp och en brytaktor. Tiden och funktionen ställer du i programmet. Uttaget läger du på egen utgång i brytaktorn.
 
OK, precis så smart som jag hade hoppats!

Någon som provat Thebens aktorer och dimmrar? Tycker att deras modullösning verkar ganska kostnadseffektiv, med upp till 12 brytaktorer på ett "modulkluster".
 
Någon som har tips på mer KNX kompatibla saker, t.ex ljudsystem eller liknande?
Såg i någon artikel att det fanns kylskåp som man kunde koppla till KNX, hittar den dock inte igen.
 
Det finns komplement till ljussystem som gör att du kan välja källa och höga, sänka ljud med via dina vanliga tryckknappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.