Det går att GÖRA ett hål i baksidan på arbetsbrytaren som sätts över rörutloppet och då går det att dra FK direkt.
Accumulatorn står ju i samma brandcell så någon brandvägg är det väl inte, vatten är inte så eldfängt.
Förr stoppade man alltid i ett rör sedan kabel genom men då var det mycke sågspånsväggar, Idag rinner inte isoleringen ut om man måste byta en kabel.

Protte
 
Nja... blir verkligen accumulatortanken i samma brandcel? I mitt lilla huvud så är bara pannrummet brandcell... tex taket över tankarna är av trä ligger en massa isolering i mellen men ändå....
Tanken har slagit mig oxå att man kan göra ett hål eller två i baksidan på arbetsbrytaren men jag var inte säker på att man får göra det... (många frågor blir det ) TACK FÖR ALLA SVAR :)
 
Låter som hempul, men en elektriker löser alla dina problem.
Är inte isoleringen brandhämmande.

Protte
 
Låter som hempul, men en elektriker löser alla dina problem.
Hemmapul eller inte hör inte till saken... Frågan var om FÅR göra hål i en arbetsbrytare eller inte samt om hur brandcellen påverkas vid kabelgenomförning i vägg.
 
Brinner det i en villa så brinner troligen hela huset upp om man inte bor granne med kåren.

Är inte platsen för acc-tank en del av pannrummet.

Protte
 
acctankarna ska stå i ett eget rum eller box som ska fyllas med lösull med en vägg angränsande till pannrummet.
 
Hur mycket sparar du på att fylla med lösull? Är inte dagens acc-tankar redan väldigt välisolerade?
 
mina acc-tankar är oisolerade... 2st på 2kubik var...
 
elmont skrev:
för 6 kw klarar du dig med 10A och lämpligtvis en 5x1,5 ekk + termostat + arbetsbrytare
Vilken termostat klarar att bryta 6kW? Bör det inte vara en kontaktor med i bilden också?
 
sitter in liten "styrning" i kopplingslådan till elpatronen över temp, termostat m,m
 
Brandmässig tätning
Om man drar installationer genom brandklassade konstruktioner skall genomföringarna brandtätas. Oftast gör man detta i väggar, men också där installationerna dras genom brandklassade innertak och våningsplan måste man täta. Tätningen görs med lämplig brandtätmassa eller t ex Gypsum gipsbruk För rör och kanalgenomföringar räcker det inte att enbart täta hålet runt genomföringen. Man måste också brandisolera själva röret eller kanalen en bit ut från varje sida av konstruktionen.
 
Det finns speciella termostater avsedda för tex. elpannor som ledigt klarar 6 kW. Både dom som kopplar in hela lasten på en gång och dom som "stegar" in lasten i flera steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.