Hej alla glada!

Jag är intresserad av att samla så mycket information om KNX som möjligt.. på ett och samma ställe.

Så till er som installerat KNX i någon form: Skriv ner vad ni har installerat, hur mycket ni gjort själv och kanske ett ca pris på er investering. Fyll gärna på med era erfarenheter om systemet... Någon kanske kan göra en KNX-skolan? :rolleyes:

Och till alla andra som ännu inte har installerat eller funderar på att installera.. Ställ inte en massa frågor om IHC, Lex och andra liknande system. Undvik gärna jämförelser också. Jag vill att denna tråd handlar om KNX ;)

För er som inte har en susning om vad KNX är, kan läsa här (engelska/svenska)
http://www.knx.org/knx/what-is-knx/

eller här (svenska)

http://www.schneider-electric.se/knx/fordjupning/index.asp
 
Redigerat:
Kanon, äntligen en tråd om bara KNX. Hoppas lite fler kommer och skriver bara.
Har själv precis nyligen beställt hem prylar för min KNX anläggning.

Köpte själv enbart Merten prylar, kommer lägga upp lite mer info senare vilka saker det var.

Är det några fler som har KNX och kan berätta om sina anläggningar? Tips?
 
schotte skrev:
Kanon, äntligen en tråd om bara KNX. Hoppas lite fler kommer och skriver bara.
Har själv precis nyligen beställt hem prylar för min KNX anläggning.

Köpte själv enbart Merten prylar, kommer lägga upp lite mer info senare vilka saker det var.

Är det några fler som har KNX och kan berätta om sina anläggningar? Tips?
Var köpte du dina prylar? Jag har en lista på Merten prylar som bara ligger o väntar på att bli inhandlad. Men jag har ju ingen aning om vad det kostar, så jag vågar inte sätta igång installationen. :) Har skickat det till en leverantör för offert..
 
BesserBosse skrev:
Var köpte du dina prylar? Jag har en lista på Merten prylar som bara ligger o väntar på att bli inhandlad. Men jag har ju ingen aning om vad det kostar, så jag vågar inte sätta igång installationen. :) Har skickat det till en leverantör för offert..
Kan rekommendera eibmarkt.com. Billiga komponenter (har inte hittat billigare), snabb leverans och proffsig support.

Har själv en hempulad KXN/EIB installtion, med belysning och golvvärme över KNX. Senare hakas jalusier, ventilation och lite andra funktioner på.

Det är dock en funktion som jag har haft lite problem med, nämligen Scener. Är det nån som har lite matnyttig info om dessa, kanske med lite konfigurationsexempel vore jag tacksam.

//Henke
 
Redigerat:
En sak som jag lagt märke till är att jag har svårt för att bli riktigt färdig med min KNX-installation, det finns alltid någon ny funtion/produkt som jag bara måste ha.....:)

Man blir lite prylbög m.a.o.....

Kalsipper
 
Jo, men det är väl ok. Det är ju den initiala investeringen som tar emot.. För min del i alla fall.. Just nu kostar installationen runt 50-70'. Sen tillkommer all "traditionell" el + skåp och annat lull-lull... :)
 
BesserBosse skrev:
Var köpte du dina prylar? Jag har en lista på Merten prylar som bara ligger o väntar på att bli inhandlad. Men jag har ju ingen aning om vad det kostar, så jag vågar inte sätta igång installationen. :) Har skickat det till en leverantör för offert..
Jag hade dessvärre möjlighet att köpa direkt från Schneider, men annars så hade jag nog köpt från Ahlsell eller från Tyskland. Fick hem alla min prylar igår. Känns dock lite konstigt att betala så mycket för så LITE. En liten plastbit med en krets i kostar lika mycket som en normal dator.

Nu tror jag dock att Merten har lite dyrare komponenter än övriga tillverkare, ser iallafall ut som det om man kollar på dom tyska sidorna. Fördelen är dock att det finns svensk support på KNX och Merten, bara ringa Schneider direkt.

Om du vill så kan du PM:a listan till mig så kan jag kolla lite ca priser samt se vilka komponenter du valt.
 
Redigerat:
BesserBosse skrev:
Vilka märken har du använt? Kan du rekommendera något annat än Merten?

Kan någon förklara funktionen på denna? Om jag förstått det rätt så är det 6 olika "kanaler" + 2 extra. Hur fungerar det? Ge mig ett exempel på användningsområde?

[länk]
Det verkar ju vara en vanlig brytaktor, 8-kanalig, varav 6st är för 16Amp och 2st för 8Amp.
Kan du ju använda för att tända/släcka lampor, bryta strömmen till uttag osv.
 
Men hur löser man det med säkringar? Normalt har man ju 10 Ampers säkringar. 8 A finns väl inte och det känns lite underligt att frångå standard.
 
Finns väl 6amp säkringar om jag inte minns fel. men det känns ju lite underligt.
Merten hade ju antingen 10a eller 16a brytaktorer, 16a var dubbel så lång som en 10a så den tar ju lite plats i skåpet.
 
Mmm.. 10:an var en kompakt variant. Där skulle man tydligen ha tungan rätt i mun när man kopplar in. Inte lika självklar som 16a..

Har PM:at..
 
schotte skrev:
Finns väl 6amp säkringar om jag inte minns fel. men det känns ju lite underligt.
Merten hade ju antingen 10a eller 16a brytaktorer, 16a var dubbel så lång som en 10a så den tar ju lite plats i skåpet.
Lite irriterande om frugan pluggar in dammsugaren i "fel" kontakt och säkringen löser ut hela tiden.. 6a är ju inte mer än 1400 watt. Lutar åt Merten om ingen annan har en bra anledning till att välja EIBmarkts egna..
 
schotte skrev:
Det verkar ju vara en vanlig brytaktor, 8-kanalig, varav 6st är för 16Amp och 2st för 8Amp.
Kan du ju använda för att tända/släcka lampor, bryta strömmen till uttag osv.
Enligt spec skall den klara 10A belastningsklass AC1, dvs fördelning, radiatorer etc, på alla utgångar även A7 och A8. Så det är ju bara att låta bli att styra asynkronmotorer med med A7 och A8.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.