Någon som kan hjälpa mig i valet av såg? har tittat på DW718 och GCM12SD.
Har bara kollat i butik och inte kunnat köra i verkligheten, så åsikter för och emot emottages
tacksamt.:confused: Jag har hört att boschen väsnas mycket, stämmer detta?
 
Jag gillar blåa verktyg bättre än gula. Vad många inte vet är att DeWalt ägs av Black&Decker sedan många år tillbaka. Dock inget de skylltar med på DeWalts hemsida men man kan hitta det på B&D hemsida.

Lägger med länken:

http://www.bdk.com/dewalt_info.htm
 
Redigerat:
Och rörande kap/ger, bordsågar och radialarmsågar så anser jag att DW överträffar Bosch med råge.
Väsnas gör de allihopa, vänta tills du hör en DW 744 bordssåg *S*

/Kent
 
Och rörande kap/ger, bordsågar och radialarmsågar så anser jag att DW överträffar Bosch med råge.
Väsnas gör de allihopa, vänta tills du hör en DW 744 bordssåg *S*
Jag har en DW 701 som går som en dröm trots många snitt på mätaren. Det som lockade med en blå
var att inställningarna görs framifrån + att efter ha läst många inlägg här så har jag börjat oroa mig för
att dra på mig något som kan liknas vid ACMEs symptom fast med stetsonhatt, boots och tuggummi. :)
En hel del gula grejor dräller här som jag är nöjd med, med ett undantag DW323:( (men det beror kanske
på att vi två inte kommer överens)
 
anis16 skrev:
Jag gillar blåa verktyg bättre än gula. Vad många inte vet är att DeWalt ägs av Black&Decker sedan många år tillbaka. Dock inget de skylltar med på DeWalts hemsida men man kan hitta det på B&D hemsida.

Lägger med länken:

[länk]
Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra? Ferrari ägs av Fiat, men är väl ändå en bil många inte skulle tacka nej till? :rolleyes:
 
Jag gillar Bosch GCM10SD skarpt, inte väsnas den heller, plus att alla inställningan görs från framsidan-genomtänkt.
Har ingen erfarenhet av 12:an, men den kan väl inte va sämre.
Dewaltsågen 718 har jag iofs inte kört, o den ser ju ut att ha ungefär samma prestanda, dock saknar den det förlängningsbara bordet som boschen har och ett par hundra watt..........:)





(Men handen på hjärtat.....visst sjutton har väl en del av Dewalts grejer blivit rackligare sedan Glapp o Läcker köpte dom.......)
 
Jan-L skrev:
...(Men handen på hjärtat.....visst sjutton har väl en del av Dewalts grejer blivit rackligare sedan Glapp o Läcker köpte dom.......)
Kan ju bero på att lyxiga Elu blev DeWalt och sattes i samma rackliga division som amerikanska DeWalt av B&D. Elu-prylar som blivit gula istf grå är fortfarande högsta klass. Svårt för en konsument att veta. Radialarmssågarna som DeWalt var kända för, såldes till en annan tillverkare vad jag har förstått.
 
Jan-L skrev:
(Men handen på hjärtat.....visst sjutton har väl en del av Dewalts grejer blivit rackligare sedan Glapp o Läcker köpte dom.......)
Det var lite dit jag ville komma: När K-rauta säljer DeWalt skruvdragare för 1295:- så misstänker jag att det är exakt samma drive i den som de har de oranga verktygen. Självklart en ny modell...
 
Handen på hjärtat - Visst är det så att vi gärna köper flådigare saker än vi egentligen behöver till altanbygget eller badrumsrenoveringen. För en hantverkare som sliter med sina verktyg dagligen finns det naturligtvis en vits med att ha superduperkvalitet på grejerna, men en hemmafixare menar jag klarar sig ypperligt med lite billigare saker. MEN, detta gäller så klart bara om verktygen är likvärdiga i funktionalitet.

För att ta den omtalade DeWalt-dragaren som K-rauta och vissa andra brukar kränga för mellan 1100-1300. Med de de större ackarna är det en maskin som står sig mycket väl i konkurrens med andra dragare. Kan man ta att den bara har 10 mm chuck så är den tillräcklig för de flesta hemmapulare.

Jag har använt min för att skruva golvbjälklag, väggreglar, golvspån, gipsskruv i mängd, borrat med hålsåg i gips, OSB och golvspån. Den tuffar och går, har aldrig krånglat och inte en enda gång har jag saknat kraft. Helt klart en prisvärd dragare med rätt ackar.
 
Ja min ferm skruvis fungerar fortfarande utmärkt, det är bara det att jag har bara ett batteri som tar tre timmar att ladda och att jag fick tag på en begagnad hitachi skruvis till ett bra pris, annars hade kanske jag köpt en DW, B&D eller en AEG. (Ok sist nämda är kanske i ett högre segment, men affärer brukar har bra priser på dem)

Fermen har jag som utlånings maskin nu mera (batteriet håller rätt bra för att var vilande/ urladdat rätt länge mellenåt)
 
DeWalt 12 månaders garanti, blå Bosch 36 månader.
Om inte tillverkaren har förtroende för sina produkter så är det svårt för mig att ha det.

Har en gul skruvdragare som extramaskin. När den gick sönder för andra gången (samma fel) gick inte reparationen på garantin, den var 18 månader.

Bosse
 
Och reparationen tog 5 veckor.

B
 
Har en gul skruvdragare som extramaskin. När den gick sönder för andra gången (samma fel) gick inte reparationen på garantin, den var 18 månader.
Jag har ingen gul maskin som svikit mig, det har däremot den gula personalen som inte har lust att vara
lite serviceinriktade och svara på mail. Men det hade inte heller polisen,men dom är kanske ute och fångar
bovar.:)
Jag tar tacksamt emot mer åsikter om maskinerna
 
Vill bara säga att jag var på rean på Beijer idag och kunde inte motstå frestelsen
50% på Bosch. Tyvärr fanns ingen 12SD så det blev en 10SD + GTA3700.
Tack för råd och åsikter.
 
Grattis till ett bra köp, beställde själv samma såg o bord just idag!

(Fast inte på Beijer dock, så var snäll o berätta inte vad du fick betala..............)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.