Jag målar på furulimträ - helt enkelt hyllplan från IKEA med Ottossons linoljefärg. Det är både ljust och lite mörkare. Det är Vetegrått, Grågrönt och Pärlgrått. Kanske jag målar lite väl tunt?
Jag har varit och strukit dem en fjärde gång nu, vi får se om det behövs en femte till och med.
Jag tror inte det blir så bra att ta bilder där jag håller till just nu. Får jag inte rätt på det skall jag lyfta ut dem och ta lite bilder.
 
Man KAN inte stryka för tunt, i allafall inte om man vill ha ett vackert slutresultat. Ju tunnare destå hållbarare och vackrare! :)
 
Hur har du spätt färgen? Har du balsmaterpentin även i de senare strykningarna? Det finns ju lite olika råd beroende på vilken tillverkare det är men generellt kan man väl säga att spär man ska man ha mellan 10-20% balsamterpentin i första strykningen 5-10% i andra och ingen balsamterpentin alls i tredje strykningen... jag har målat ganska många meter med linoljefärg nu och det är bara med den rent vita färgen jag upplevt att det inte täcker bra efter 3 strykningar...

Och TorpSara har alldeles rätt. Man kan inte måla för tunt!!
 
Jag spädde inte alls. Borde kanske ha gjort det. Åtmistone i första strykningen. Det är inte lätt det där att lära sig nya saker. Penslarna fungerar bra i alla fall. Alla tre.
Och jag ställer dem i en burk med vatten nu och det måste jag säga var ett supertips.
 
AstaS skrev:
Sommartorparn - det var inte riktigt menat som ett experiment, men eftersom jag inte ville rengöra penslarna mellan varje strykning så blev det så här. Nu ligger de dessutom i varsin påse mellan strykningsomgångarna så experimentet fortsätter!
Jag nappade på din idé om att knyta in penslarna i påsar mellan strykningarna, men nu är dom stenhårda och vill inte bli mjuka trots att jag ställt dom i lacknafta. Funkade det för dig med påse?:( Finns det något trick för att göra dom mjuka igen, eller är det bara att kasta?
 
Klart du kan rädda dem! Jobba på med såpa så släpper det, ibland kan de behöva stå i såpan ett tag.
 
Sommartorparn- Det fungerade för mig - jag brukar alltid göra så, men sedan bytte jag teknik och gjorde som TorpSara rekommenderade - satte dem i en glasburk med vatten i istället. Men jag har inte jobbat med linoljefärg förut så det kan tänkas att det fungerar på olika sätt.
 
Jag gjorde misstaget att rengöra penslarna efter konstens alla regler efter att de hade stått i linolja hela vintern, för att sedan låta dem lufttorka. Och de blev också stenhårda. Varför blir det så? Men jag kunde faktiskt rädda dem. De fick stå i såpa och jag mjukade upp borsten manuellt. Den största penseln jobbade jag mjuk med hjälp av en skruvmejsel, den offrade några stån på kuppen. :D Men det gick i alla fall.
 
Jag har aldrig fått det att funka med att rengöra penslarna och sedan låta dom lufttorka. Gissar att man, hur noga man än är, alltid har kvar färgrester som gör att penslarna kläggar ihop och blir hårda. Därför förvarar jag alltid penslarna i en burk med rå linolja och det har gått utmärkt även med penslar som stått så i mer än 3 år. Tar inte många sekunder att dra av den råa oljan med lite papper eller mot en bräda när man ska börja måla igen.

Se för övrigt Skansens målarmästares tips om detta: http://www.skansen.se/byggnadsvard/
 
Nej problemet med att förvara dem i olja som jag haft...förutom att jag tycker det är onödigt att det går en del olja då penslarna släpper färg och man inte kan förvara alla penslar ihop är att jag använt kokt linolja och då blidas det skinn på den som geggar ihop med penslarna och det blir kladdigt och meckigt. det problemet uppstår ju inte om man använder rå linolja och det är ju det man bör förvara penslar i men jag har inte haft någon hemma. Det är heller inget stort jobb att dra av oljan egentligen men blir lite jobb när man plockar penslarna upp och ner varje dag...det var därför jag tipsade om att ha dem i vatten när man håller på att måla. Då är det smidigare än olja. Men jag vet som sagt inte om det kan vara skadligt på sikt för borsten.

För att förvara penslar som är rengjorda så de inte blir stenhårda är ett tips att efter rengöring gnida in dem med ganska mycket linoljesåpa och låta dem torka så, de blir hårda men det är bara såpan...så man bara tvättar dem med vatten när de ska användas igen.
 
Nej - jag fick inte rätt på den där flammigheten. Nu är jag lite rädd att det blev för tjockt i mina desperata räddningsförsök. Å andra sidan så såg det likadant ut förut. Tog en bild av mina flammiga hyllor - det var inte så lätt att få till det, men den här bilden blev nog bäst i alla fall.
 
  • Flammig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se och säga när bilderna är tagna på så långt håll.
Tänkte först säga att det mest ser ut som det brukar när träet suger ojämnt (vilket är helt normalt), men med tanke på att du säger dig ha målat rätt tjockt och hur flammigheten är fördelad, ser det mera ut som om du inte sträckt ut färgen tillräckligt. Du har tydligen inte heller målat korsvis, vilket syns på att "färgblafforna" ligger i vertikalriktningen på bilden.
 
Redigerat:
Jag tog bilder på nära håll, men de blev inte bra, man ser inte riktigt flammigheten. Jag fattade det som att man bara skulle måla korsvis på det första lagret. Läste nu igen och ser att det stod faktiskt inte så. Jag testar en färg till nu där jag definitivt målar korsvis. Vi får se om den blir bättre. Jag måste ju få in rätt teknik om jag skall måla ett helt kök!

Vad menar du med att sträcka ut färgen? Jag har dragit ut färgen över hyllan, men det går inte riktigt att dra ut den hela vägen när färgen är så tunn.

Jag har nog inte målat så tjockt egentligen, men jag är rädd att det kanske blev lite tjockare i sista lagret eftersom jag började bli lite frustrerad. Men vi får se hur det blir med mitt nya prov där jag kommer att korsmåla alla lager.
 
Jag har aldrig haft problemen som du upplever...och jag har heller aldrig målat i kors mer än på första lagret. Vet inte vad det kan bero på. Men det ser ju ut osm om det inte täcker riktigt. Och då skulle jag tro att det var för mycket trepentin men det har du ju inte använt. jag har oxå målat på limfog 8dels på sama sorts hyllplan från ikea men även på annan limfog) och inte haft problem med det heller. Men jag har aldrig provat färgfabrikatet du använder så kanske har det med det att göra? De enda gångerna jag uplevt flammighet är innan sista strykningen...och den försvinner ju när man målar tredje gången. Sen kan det ju oxå bli lite flammigt när tredje strykningen suttit uppe ett tag, när glansen avtar och det blir matt. Det går ju inte alltid jämt då...men det försvinner oxå efterhand.

Förövrigt så gillar jag färgen längst till vänster bäst. Den i mitten är väldigt ljus och den till höger är ju kallare än den vänstra men fin den oxå. Men definitivt gillar jag den vänstra bäst :)
 
Det blir nog inte någon av de här tre. Färgerna syns inte riktigt på bilden. Den i mitten är definitivt för ljus, den till vänster är för gul - vilket inte riktigt kommer fram här - var annars en riktigt snygg färg. Den till höger är för mörk, men är inte så kall som den ser ut här på bilden. Så jag kör vidare. Kommer att bli många hyllor att hänga upp så småningom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.