I mitt snickeri som är 10*7 m så skall jag sätta upp nya lysrörs armaturer. Dom är på 2*36W .
Hur bör jag placera dom (tvärs eller längs med) och hur många skall sättas upp avstånd i mellan.Skall man bara ha över arbetsplatserna eller skall man ha bra belysning över hela snickeriet. Jag tycker inte om när det blir skuggor
Jag skulle vilja ha det på två grupper så att man under soliga dagar bara har tex hälften tänt då jag har fönster mot söder .Alt för att spara energi

Alla maskiner står längs med även arbetsbänkar.

Någon som vet eller har tips om vart jag kan hitta information.

MVH Pär H
 
Titta lite på the woodworkingchannel och kolla hur lyset är i t ex The great british workshop.
Troligen behöver du över hela och koncentrerat ljus vid arbetsyta, bordsåg, fräs etc...

/Kent
 
Tänk på att köpa armaturer med tilläcklig ip-klass. Förekommer mycket damm och annat i snickerier
 
Det är inte bara IP klass att tänka på utan även temperaturklassning.
 
Mikael_L
Snickeri ... ex-klassat ... ? ? ?
 
Ex-klassat snickeri? Då får nog snickarn såga & putsa & nyttja flyktiga vätskor utav bara h*****e :D
 
Mikael_L
OK.
Jag tänkte på trädammet, och jämför med dammet som finns i lantbrukets verksamheter med hö och säd, där ex-klassat väl brukar vara det som gäller ...

Men jag tror alla gånger mer på dig än på mig själv i elfrågor ... :)
 
sätt upp så många armaturer du anser dig ha råd att köpa/driva, ju fler desto bättre ljus helt enkelt, sen så rekommenderar jag en strömbrytare med 3 vippor och kör typ var tredje armatur på varje vippa så får du flera "steg" på belysningen.
jag har 9st 2x36w samt 2st 1x18w över arb. bänkarna i mitt garage på 50 kvadrat. tänder jag allt så får jag en bra och behaglig belysning. självklart varmvita rör i allt så man slipper sjukhus-känslan. jag har inte några fönster heller.
 
*host* Delar av snickerier är definitivt ex-klassade såsom speciella rum för spånsugar eller för lackering.

Ett rum med enbart spånsug t ex är känsligt, risken för en dammexplosion är liksom jäkligt stor.

Beroende på omfattning så kanske man skall kolla med försäkringsbolaget och höra vad de kräver.

/Kent
 
Villkoret är ju att miljön ska vara explosiv och det krävs mycket damm för att uppnå detta, mer än man tror, och enligt "Handbok för
elinstallationer i lantbruk" finns ingen direkt ex-klassad miljö där heller, men det kan ju iofs variera från fall till fall.
 
Ja och om man stänger in en spånsug i ett slutet utrymme så har man just en rätt farlig kombination. Damm-mängden där är explosiv. Jag är inte ute efter att ha mer rätt utan bara att undvika olyckor.

Risken att nån bara helt sonika ställer in spånsugen i ett slutet rum för att undvika damm är rätt stor och då bör man kanske lägga lite extra omsorg på kapsling etc? Även om inte en dammexplosion förhoppningsvis sker så är brandrisken rätt stor. En gnista tänder rätt snabbt fyr på filter, dammhuvar etc.

Inget illa menat men hur mycket damm vill du ha? Jag har svårt att tänka mig något värre än ett rum med spånsugar.

/Kent
 
Ett snickeri i industri-skala är ju en sak, men ett hobby-snickeri? Dammexplosioner brukar ju inträffa när extremt mycket damm har lagrats p.g.a. dålig städning och något får dammet virvla upp och samtidigt som någon tändkälla finns (statisk urladdning, heta ytor, gnistbildning m.m.) så ja, det kan ju hända, men att klassa det som en kontinuerligt explosiv miljö?
 
Om man stänger in en mindre spånsug i ett litet utrymme eller stora spånsugar i ett större är skit samma.
Riskerna är desamma.

Inget illa menat men om man ens tar upp dålig städning när jag nämner rum som är förbehållna spånsugar så har man troligen inte varit i de utrymmena och känner till riskerna. Milt sagt så andas man inte gärna där under drift och som jag sagt några gånger nu, hur mycket damm vill du ha? Ett sådant utrymme går utanpå allt som du kan tänka dig när det gäller extremt mycket damm. Har du varit i ett sådant rum? Om inte så kanske du bör göra ett besök och sen ändrar du troligen åsikt.

/Kent
 
Jodå, många gånger, är anställd på en större träindustri med sågverk, hyvleri, hustillverkning m.m. och det finns ganska gott om sådana utrymmen där man gärna inte andas mer än nödvändigt, dock inget ex-klassat. Ber om ursäkt om jag har trampat nån på "tårna", men ödmjukhet är inte min starka sida ;)
 
Mikael_L
pär h skrev:
I mitt snickeri som är 10*7 m så skall jag sätta upp nya lysrörs armaturer. Dom är på 2*36W

...Hur bör jag placera dom (tvärs eller längs med)
....

Alla maskiner står längs med även arbetsbänkar....
Hmmm, borde det inte bli jämnast belysning om du även sätter lysrören längs med då ...?

Jag vet inte om jag tänker fel, men ... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.