Nu har vi fått problem efter vi köpt hus.
Säljaren köpte ett kök på ikea, eller rättare sagt delar till ett kök, i november 2007. Dom fick en varudeklaration på sakerna och en inbetalningsavi/papper. Och när säljaren ringde ikea så skulle det vara fraktsedeln som ska gälla som kvitto.
För det första sa dom på Ikea att det inte finns garanti om inte fraktsedeln från box delivery kan visas upp. Känns helskumt. Jag trodde det var garanti på en produkt oavsett. Så har jag tolkat lagen i alla fall. Dom hade inga prioblem att se att allt var köpt av säljaren när han ringde. INga som helst problem.

Sedan sa dom på Ikea att garantin följde med personen som köpt sakerna på Ikea. Induktionshäll, diskmaskin, micro, ugn och kyl/frys. Bra, tänkte säljaren och sa att då kan ju jag hjälpa dom så dom kan utnyttja garantin då. Nej, då hade dom flyttat från detta huset och sa att då blir det problem.

Så om jag köper en diskmaskin, får jag inte ta med den dit jag flyttar...för då gäller inte garantin?
Nu blir jag riktigt förvirrad.

Kan detta stämma?

Snälla...hjälp oss nu. Rör sig om 50-60 tusen.
 
Jag hoppas att det inte är saker för 50-60 tusen som har gått sönder??

Generellt gäller att ni inte kan ställa något krav på IKEA, eftersom ni inte har köpt något där.
Ni får tala med dem ni köpte huset av, och om de är samarbetsvilliga och kvitto finns,
så ska det inte vara något problem för dem att åberopa IKEA's garanti.
Att det skulle vara problem för att de flyttat är ett löjligt påstående.
Om hussäljaren tar tillbaka en vara som pajat, så kan inte IKEA hindra honom att utnytta garantin,
om han har kvittot kvar.

Köper du en diskmaskin i en affär så gäller garantin även om du tar med dig den vid en flytt. Det är dock bara den person som köpte diskmaskinen i butiken som har rätt att åberopa garantin. Köper man saker där den ursprungliga garantin gäller, så är det alltså en fördel att ha en god relation med säljaren.

/Hasse
 
Jag har skrivit om detta tidigare.

http://www.byggahus.se/forum/juridik/93464-ikeas-garantier-vaerdeloesa.html

Vare sig kvitto eller fraktsedel torde visserligen utgöra annat än ett bevismedel för att varan är inköpt hos IKEA vid ett visst tillfälle och till ett visst pris. Detta borde dock gå att bevisa på annat sätt, ex utdrag från bank och vittnen. Däremot är IKEA allmänna villkor tydliga att garantin inte går att överlåta.

Frågan är hur detta docks skulle stå sig vid en rättslig prövning. Jag har personligen inte tagit del av det på något sätt alls innan jag köpte ett IKEA kök. Enligt allmänna avtalsrättsliga regler kan det enligt min uppfattning därför aldrig ha blivit ett avtalsvillkor mellan mig och IKEA. IKEA har även kännedom om detta och kundtjänsthandläggare har bekräftat att de själva anser att det borde stå utsatt tydligare på produkterna. Men IKEA tar uppenbart den risken och hänvisar till allmänna avtalsvillkor om frågan dyker upp.

Sen har även jag svårt att se vad det skulle vara för varor värda 50-60 tkr där garantivillkoren skulle kunna göras gällande i ett enda kök.
 
Tack för svaren. Hur som haver så är det ju tråkigt. Alla måste väl vara överrens om att ett nyrenoverat kök+badrum gör att priset på huset stiger. Så då hade det lönat sig att köpa ett hus för 45.000 (rättar från mitt föregående inlägg) mindre där köket inte var renoverat. Och köpa och göra det själv. För hela deras köks-köp gick på 45 000.
Men om jag nu ska vända det till något positivt så kanske sakerna håller bra ändå och köket är fint så det är ju roligt. hehe.
Diskmaskinen är ju dock trasig. Men men....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.