Har talat med IKEA och vill på detta sätt uppmärksamma andra. Jag har inte tagit del av IKEAs allmänna garantivillkor innan köp utan endast tagit del av att vid köp av kök gäller 25 års material och produktionsfelsgaranti på realtivt många saker i köket och 5 års material och funktionsgaranti på vitvaror.

Men vid telefonkontakt med dem, efter köp, fick jag information om att IKEAs garantier gäller inte om varan överlåtits. Ingenting på IKEAs hemsida (Garantier på IKEA) som jag hittat upplyser om att garantierna inte kan överlåtas.

Däremot har jag nu, efter att jag nu tog fram en IKEA katalog, hittat allmänna villkor för alla IKEAs garantier och på sid 347 i IKEAs katalog av 2008 framgår att "Inköpskvittot måste uppvisas som inköpsbevis och kan inte överlåtas".

Således är alla IKEAS garantier helt värdelösa vid det fall att varan överlåtits. Detta gäller alltså allt ifrån 25 års garanti på kök och 5 års garanti på vitvaror, och givetvis alla andra sk garantier från IKEA.

Skrämmande, vi har trots allt en tvingande Konsumentköplag baserat på EG direktiv.

21§ Konsumentköplagen anger att "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar." Avtalsvillkor som inskränker konsumentens rätt är ogiltiga.

Hur nu IKEA anser att man kan kringgå detta kan de inte svara på. Beskedet är tydligt. Har en IKEA produkt överlåtits gäller ingen av deras garantier längre, ens mot uppvisande av kvitto.

Så mitt råd är att titta noga och begär skriftligen vilka garantivillkor som ska tillämpas på just ditt köp. Och värdera också produkten därefter. Om du överlåter bostaden faller alla garantier, som 25 år på kök och 5 år på vitvaror, och om du lever i villfarelse och i samband utlovar samma garantier som du själv tror dig ha, blir du sannolikt köprättsligt bunden att infria de garantiåttagandena gentemot din medkontrahent, medan IKEAs motsvarande garantier är värdelösa gentemot både dig och din medkontrahent.

Om någon på Byggahus har lust att vidareutveckla detta till en artikel är det från min sida fritt att använda. Det skulle vara intressant att se en sammanställning över både kökslevrantörer och vitvarutillverkares garantivillkor och vilka som gjort garantivillkoren avhängiga att produkten inte överlåts med följden att garantin upphör om så sker.
 
Redigerat:
Jag har för mig att garantier överhuvudtaget inte gäller efter en överlåtelse. Garantin är en övverenskommelse mellan säljaren och köparen. Om du ex. köper en begagnad spis som ursprungligen är köpt på ONOFF så har ONOFF inget avtal med dig, de har avtal med den ursprunglige köparen. Du har ett avtal med den du köpt varan av. En del företag skriver explicit ut att garantin gäller även efter en överlåtelse. Det har jag för mig brukar gälla för garantier på bilar och ofta i dessa lite större sammanhang.

ONOFF och annan detaljhandel tror jag inte skriver ut att garantin gäller efter överlåtelse, men bryr sig inte om vem som är ägare om du rerklamerar.

Jag tror att det är mycket ovanligt att någon nekar garanti bara för att varan bytt ägare, såvida inte garantiskadan på något sätt kan ha orsakats av ägarbytet (typ en pryl som inte tålt att monteras bort och återinstalleras, eller annan ovanlig användning).

Har IKEA verkligen nekat dig garantiåtgärd? Eller har de bara förklarat vad som formellt gäller?
 
Jag har inget garantiärende med dem. Hade en reklamation på ett fäste för ibyggnadsskåp där jag fått två olika, en variant till kylskåpet och en annan till frysen. Vill givetvis ha likadana fästen i och med att både kyl och frys är placerade i samma högskåp. De började tala om kvitto och jag undrade varför det skulle vara nödvändigt, vart jag kunde köpa "for IKEA from Whirlpool" märkta vitvaror någon annan stans än på IKEA? Och i det sammanhanget exemplifierade de att jag kan ju ha köpt produkten begagnad och då gäller inte garantin.

Det var i detta läg jag reagerade. Men vadå, ni har ju 25 års garanti på köksstomme inkl gångjärn m.m.? Ja, men garantin kan inte överlåtas. Men snälla IKEA, vilket kök överlåts inte på 25 år? var naturligtvis mitt spontana svar.

Jag har på inget sätt blivit upplyst av IKEA om dessa villkor innan eller i samband med mitt köp. Det är väldigt allvarligt med tanke på att de utlovar långa garantitider som blir värdelösa vid överlåtelse. Kvittot vill man givetvis ha kvar för att kunna styrka sin rätt till avdrag för förbättringskostnader gentemot Skatteverket. Och erfaranhetsmässigt vet jag att många, kanske rent av övervägande del, av bostäder som renoveras, kort tid därefter överlåts. Med verkan att garantin då förfaller. IKEA skulle lika gärna kunna utlova 100 års garanti om de inte tillåter överlåtelse. Det går statisitiskt att räkna ut att 99,9% av alla kök de säljer överlåts inom ett visst antal år.

Om man sen kan "lura" IKEA med kvitto är en annan fråga. Jag intresserar mig mer för vilka garantier som i verkligheten gäller utan att man ska tvingas till att vilseleda dem. Om jag överlåter bostaden kan jag inte köprättsligt överlåta något utan att personligen ta egna ekonomiska risker.
 
Redigerat:
Allting löses väl om man får kvittot av säljaren av huset?
 
Långa garantitider är ofta lukrativt, jämför med hästens sängar där garantin är supersvår att hävda efter lång tid och likaså bilens rosskyddsgarant.
 
wertok skrev:
Allting löses väl om man får kvittot av säljaren av huset?
Nej, praktiskt är det kanske möjligt. Men då ska köparen fara med osanningar (att det är han som är köparen), vilket närmast i formell mening är bedrägeri eller i vart fall bedrägligt beteende beroende på värdet av vad som är en garantifråga. Sen behöver en säljare kvittot för att styrka förbättringskostnader gentemot Skatteverket och då talar vi 22% i extra skatt om de skulle kräva kvitton i original (fungerar iofs tydligen även med vidimerade kopior av originalkvitton men bästa bevis är givetvis kvitto i original) Sen anser jag att man som köpare aldrig frågar efter kvitton, men jag efterfrågar gärna garantibevis och dylikt.

Det finns även andra synpunkter. Att göra en garanti villkorad av kvitto i original där man vet att all information är utraderad inom 3-5 år vid normal förvaring. Och vad hjälper det då om man gett köparen kvittot om ex ett gånggärn med 25 års garanti går sönder efter 10 år? Inte ett skvatt. Och med tanke på hur de utformat sina garantivillkor ska man vara beredd att de kan säga nej. Det hade annars varit väldigt enkelt för IKEA att skippa kvitto helt på kök. Varje liten detalj är märkt med IKEAs stämplar och någon form av produktionsnummer. Jag tror knappast att gångjärnen integral självstängande med dämpning finns kvar om 25 år i samma utförande som idag. Vitvarorna har som egna personnummer (servicenummer) och det är enkelt för dem att fastställa om en kyl ex har möjlighet att vara över 5 år eller inte när och om den går sönder.

Garantierna är formellt värdelösa i alla fall en fastighet med ett IKEA kök överlåts. En köpare som lovar samma garantier som IKEA har blir köprättsligt bunden gentemot sin kontraktspart, trots villfarelse om att IKEA inte tillåter att man överlåter sitt hus om garantierna ska vara giltiga. Jag tycker det är vedervärdigt att ha samma garantivillkor för ex en soffa, som ett kök.

En kommersiell fastighetsägare har en beräknad livslängd på kök som överstiger 20 år, vanligt är ca 30 år. Han skulle aldrig acceptera att inte ha garantivillkor som är giltiga även vid överlåtelse av fastigheten. Varför ska vi konsumenter acceptera en dylik inskräkning och tvingas att ge oss ut på bedrägeriets banor för att få det vi anser är moraliskt rätt? Vore väsentligt enklare om IKEA ändrade sina garantiåttaganden så att de gäller även efter överlåtelse.
 
Hemmakatten
Det finns inget företag som har garantier som gäller vid överlåtelse. Detta eftersom det är svårt att kontrollera genom hela kedjan (av ägare) hur en vara blivit behandlad. Under garantitiden skall köparen visa på att felet funnits hela tiden och det är omöjligt att bevisa eller visa hur en tidigare ägare installerat varan, behandlat den eller vårdat den.
 
Lagen må säga en sak, men sunt förnuft råder ganska ofta. Väldigt många företag ser detta med garantier som någonting som måste skötas snyggt. Har man en kund som kommer med en reklamation, så är risken för att man tappar den kunden stor om man börjar dribbla med att den generöst utlovade garantin endast gäller en ursprunglig köpare. Det skulle t.ex. i många fall omöjliggöra köp av presenter om man skall hårddra det hela.

IKEA är, i förhållande till sin storlek och omsättning, ett företag man sällan ser är ute i blåsväder vad gäller garantier och åtaganden. Mycket beror naturligtvis på att det är främst passiva saker man säljer, dvs inte elektronik. Jag tror att en stor anledning till att man sköter detta bra är att man bara säljer under eget varumärke. Dåliga detaljer kan inte hänvisas vidare till någon tillverkare, för det står IKEA på grejerna, och då får man ta ansvar.

Icke desto mindre noterar jag samma sak som lekkamraten, att det står att garanti inte kan överlåtas i deras villkor. Är det någon som någon gång råkat illa ut hos IKEA och inte fått reklamera en sak hos dem på grund av detta? Har man ett par konkreta fall så kan vi säkert med massmedias hjälp ställa IKEA till svars för vad man lovar.
 
Om man vill ha garanti på något man köper begagnat så får man helt enkelt avtala det med personen man köper saken av. Som flera andra redan har sagt är garantin ett avtal mellan köpare och säljare, inte något som följer varan. Säljaren av huset skulle ju mycket väl kunnat ha utfäst en garanti på köket med motsvarande villkor och avtalstid som Ikeas, men om så inte har gjorts så finns det inget garantiavtal.
 
Anser inte heller att det är några konstigheter. Har du monterat ett nytt kök i ditt hus som du sedan säljer så är du återförsäljare. Köparen får reklamera till dig och du får om du godtar reklamationen ( du måste inte lämna garanti på ditt hus) reklamera vidare i din tur. Vore ju lite tråkigt annars om du gick tillbaks med en dålig fläskfilé till ica som de köpt från brasilien och du blir hänvisad till bonden som slaktade djuret.
 
Nja, garanti kan ju vara en frivillig överenskommelse mellan säljare och köpare, i det här fallet IKEA och kunden, men många produkter har fabriksgaranti.

Jag förstår att många återförsäljare enbart ser garantiåtagandet som ett försäljningsargument gentemot sin kund, men för en tillverkare är det annorlunda, dom har sitt märkesnamn att skydda och bryr sig vanligen inte om hur varan kommit i kundens hand.

Se tex Whirlpool's USA & Canada Warranty: http://whirlpool.com/assets/pdfs/pr...E_SESSION_ID=334e4963c0a850346bbb95192ef13b71

Resonemanget att man inte kan kolla hur en vara har blivit använd är inte speciellt starkt, hur kollar man samma sak med originalkunden som hävdar att varan gått sönder under "normal" användning? Det är bara undanflykter.
 
D
Lekkamraten skrev:
21§ Konsumentköplagen anger att "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar." Avtalsvillkor som inskränker konsumentens rätt är ogiltiga.

Hur nu IKEA anser att man kan kringgå detta kan de inte svara på. Beskedet är tydligt. Har en IKEA produkt överlåtits gäller ingen av deras garantier längre, ens mot uppvisande av kvitto.
Vad är det som de skulle behöva kringgå? I den citerade paragrafen står det väl ingenting om konsumentens rätt att överlåta garantier? Det står att om SÄLJAREN eller någon för hans räkning har utfäst en garanti...
 
Hemmakatten skrev:
Det finns inget företag som har garantier som gäller vid överlåtelse. Detta eftersom det är svårt att kontrollera genom hela kedjan (av ägare) hur en vara blivit behandlad. Under garantitiden skall köparen visa på att felet funnits hela tiden och det är omöjligt att bevisa eller visa hur en tidigare ägare installerat varan, behandlat den eller vårdat den.
Fel!

Under garantitiden så är det upp till tillverkaren att påvisa att det inte är ett ursprungsfel för att slippa åtgärd.

Däremot under reklamationstiden så är det upp till köparen att påvisa att det är ett ursprungsfel.

/Johan
 
Bluff: Under garantitiden är det upp till tillverkaren att göra precis vad som står i garantiavtalet mellan företaget och kunden. Står det inte att garantiavtalet följer varan så är det således ett avtal mellan företaget och köparen.

Garanti är inget vi har lagstiftning om, utan är ett tillägg utöver det skydd man som konsument har av konsumentköplagen. Där är det dock så att under de första sex månaderna efter köp så betraktas alla fel som ursprungliga om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Efter sex månader och upp till tre år så har man fortfarande rätt att reklamera, dock med egen bevisbörda som konsument. Dessa båda klausuler handlar dock om reklamation enligt konsumentköplagen och har inget med garanti att göra. Kan vara ganska viktigt att känna till detta och inte blanda ihop garanti med reklamationsrätt.
 
Så om en byggare köper in och installerat ett IKEA-kök så saknar det huset garanti på köket om ska hårdra det lite?
Det måste väl vara ganska vanligt att man överlåter själva "Köpet" till den som ska installera köket, typ att byggaren köper/fraktar/installerar hela eller delar av ett kök.

För att garantin garanterat ska gälla så måste köparens namn stå på kvittot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.