Har du huset uppdelat på två centraler så räcker de säkert att sätta en för varje central. Så behöver du ej pilla med din infällda eljo JFB.

Enda anledningen varför den har en jordplint är om du ska gå vidare från samma dosa till ett jordat uttag. Ska du inte de så behöver du inte dra dit någon jord överhuvudtaget.

Man får ha kopplingsdosor i badrum (om man uppfyller vissa kriterier).. MEN de är inte att rekommendera.. De flesta elektriker brukar ha som rutin att försöka undvika kopplingsdosor i badrum.

Det är definitivt INTE förbjudet att dra ekk i rör.. De görs ju dagligen!

Om du ska dra EKK löst i väggen så måste de vara speciella dosor med dragavlastning + spikskydd genom alla reglar.
 
Men nu ska denne hempulare lägga lös EKK och dessutom dra på slang också. Här räcker det inte med dubbelisolering det ska vara trippel.

Nu ska jag se tecknat med dottern så ni får dra vilka kablar som helst ikväll så kontrollerar jag i morgon bitti.

Protte
 
Jag har inte riktigt förstått det där med att kabeln ska glida undan. De flesta vill ju att man enligt alla konstens regler skall fästa kabeln så den inte hänger löst. Om den fästs kvittar det ju? Då glider den inte undan. Jag skippar flexslangen som påpekat. Det är ju bara extra jobb att fippla dit den överallt.

Jag var osäker på vad som gällde med vanlig JFB + kapsling, dessutom är den jag köpte snyggare :). pengar är alltid en faktor men denna sitter i en redan färdigmonterad apparatdosa (från -68 som jag gärna använder istället för att borra upp ett nytt hål.) Placeringen är rätt så synlig vilket gör att jag gärna har något som är snyggt.

Ja, du har helt rätt. För mig är det betydligt värre att pilla direkt i centralen. Jag jämför det med att öppna en dator och löda dit en jumper på moderkortet istället för att göra en förändring på ett externt kort som medför mindre risk för problem med andra enheter. Datorer är mitt forum, inte el (ännu), därav den simpla liknelsen.

Jag ser det såhär. Om jag använder tåtar som kommer från proppskåpet och som begränss till elen i ett rum, är riskerna mindre för större problem. Att skruva upp proppskåoet och börja bygla, koppla om och installera JFB på hela skåpet känns som ett betydligt tyngre jobb.

el_richard, det är i stort sätt som du beskriver.

Elen kommer ner från taket (i väggdelen), fas, nolla, jord. Dessa styrde förut 3 element på 600, 600 och 800w. Jag har beslutat ta bort elementet i hallen. Även elementet i badrummet för att montera handdukstork 600w. Kopplingsdosan som du sätter i slutklämmen på din rad kommer bara bli en avdosning för att koppla vidare elen till eluttag, handdukstork, takfläkt och golvvärme, dvs 4 kablar i olika riktningar. Visst skulle jag kunna seriekoppla istället men vad jag förstått så vill man ha det ordnat med en kabel till varje enhet.

Visst skulle jag i teorin kunna kasta mig upp på vinden, hitta en ledig fas från andra proppskåoet men alla har redan en del watt på sig och det känns därför vettigare att använda tåtar från ett proppskåp som tidigare styrt hela husets element. Det finns en hel del kräm att unyttja därifrån. Tyvärr utan JFB i dagsläget..

Jag ser inga problem med att ta hit en elektrker och sätta en JFB på hela det proppskåp i framtiden Om så görs tar jag bara bort denna JFB och drar ihop tåtarna med kopplingsplint och sätter täcklock över.

Att hempula medför risker men det gör det att använda ett hus från -68 som det är idag också. Varje lampa i huset jag hittills velat byta har haft oturen att kablarna glidit ur kopplingsskon i taket. Det kan ju knappast vara riskfritt att hålla på med heller. I väggarna har jag hittat en del torexkopplingar och allt ser inte ut att vara fackmannamässigt utfört.

Jag gissar aldrig, drför är jag mycket tacksam för de råd och diskussioner jag får igång här med mina frågor. Mycket uppskattat oavsett svar! Jag har lärt mig mycket.

Jag begränsar mig till att hålla på med enstaka nollor, faser och jord. Kombinatoriken blir inte stor och man kommer relativt långt med grunderna.
 
Det där med spikskydd förvånar mig då jag på otaliga ställen sett att det verkar godkänt med flexslang eller vp-rör genom reglarna (så är det gjort i detta hus). De väggar jag rivit har innehållit simpla genomföringar med vp-rör. BÅde EKKliknande och FK har använts.

Dragavlastningen trodde jag bara skulle användas i de fall en hängande kabel skall in i dosan utifrån? Det vill säga i exemplet med handdukstorken som har en kabel som måste skarvas i en kopplingsdosa. Inte behöver väl EKK har dragavlastning inifrån väggen om jag ex sätter ett vanligt vägguttag? Uttaget sitter ju skruvat i apparatdosan. Det verkar ju som kaka på kaka med vaniljsås och hela köret att ha dragavlastning inifrån.

Det där med spik har jag slutat med helt. Jag kör på skruv överallt. Spikarna glider ju ur vid vibrationer. Det lär jag märka snart när jag ska bila upp golvet och byta ut gjutjärnsbrunnen....
 
el_richard skrev:
Lämna till baka JFB, köp en "vanlig 2-polig" + kapsling, då hade du sparat 400 kr.

Fast hempulare/svensson´s vill ju inte fippla i centralen, det finn otäcka saker där i. (kanske samma monster som ligger under sängen ?)
Detta tycker jag också är lite intressant. Folk gör gladeligen vilka installationer som helst, men ryser vid bara tanken att kika in i centralen. Nu är ju inte jag behörig installatör, men om jag nu ska ge mig på att hemmapula så är det ju inte mer olagligt om jag pular i centralen än om jag gör andra arbeten och inte direkt mer komplicerat heller.
 
Spikskydd skall användas även till VP rör om de sitter så att det finns risk för genomspikning. I praktiken har jag aldrig sett spikskydd på VP rör. Ofta går de en bit in i reglar där de inte nås av spik och skruv i normallängd.

Vp rör anses dessutom ha säkerhet mot genomspikning genom att trådarna glider undan vid genomspikning (i teorin, i praktiken vet jag att det inte nödvängtvis blir så).

Diskussionen om dragavlastning och spikskydd på EKK handlar framförallt om förläggningsmetoden där man drar EKK löst i väggen utan VP rör. Detta förläggningssätt är tydligen ganska vanligt i Europa men används oftast inte här i Sverige. Om man ger sig på det så gäller lite speciella regler, då måste kabeln gå löst inne i väggen, så att spikar kan maka på kabeln, samtidigt måste den ha dragavlastningar i dosor, uttag etc.
 
henlin431 skrev:
Det där med spikskydd förvånar mig då jag på otaliga ställen sett att det verkar godkänt med flexslang eller vp-rör genom reglarna (så är det gjort i detta hus). De väggar jag rivit har innehållit simpla genomföringar med vp-rör. BÅde EKKliknande och FK har använts.

Dragavlastningen trodde jag bara skulle användas i de fall en hängande kabel skall in i dosan utifrån? Det vill säga i exemplet med handdukstorken som har en kabel som måste skarvas i en kopplingsdosa. Inte behöver väl EKK har dragavlastning inifrån väggen om jag ex sätter ett vanligt vägguttag? Uttaget sitter ju skruvat i apparatdosan. Det verkar ju som kaka på kaka med vaniljsås och hela köret att ha dragavlastning inifrån.

Det där med spik har jag slutat med helt. Jag kör på skruv överallt. Spikarna glider ju ur vid vibrationer. Det lär jag märka snart när jag ska bila upp golvet och byta ut gjutjärnsbrunnen....
Man har ekk i rör för att den ska gå att byta ut då man skruvat sönder den. Inte för att den ska "maka undan" då man skruvar i den.

EKK löst i vägg måste ha dragavlasning i båda ändar.
 
Jag ser det fortfarande som en konstig parallell. Varför in i centralen och böka bara för att det är lika olagligt? Egenkoplad el kan tydligen ge fängelse upp till ett år så det är väl lika bra att koppla ihop lite nollor med faser på en gång om man ändå ämnar åka dit för det. Då har man ju ändå gjort det rejält åt helvete istället för bara lite.

Det måste väl vara mer avancerat att sätta en JFB på ett helt proppskåp än att bara koppla in en nolla, en fas och en jord från en matning till en separat JFB? Det känns lite knasigt att gå enligt teorin "ska du göra elen själv så gör så mycket ändringar du kan". Att koppla in denna JFB är i praktiken samma jobb som att byta eluttag förutom att nollan går vidare.

Om det är lika enkelt att sätta en JFB för ett helt proppskåp som att stoppa in en fas, nolla i en JFB, då är frågan varför det kostar 2500-3000 att installera JFB i proppskåpet....? Att koppla in JFB utanför badrummet på de där tåtarna tar 10 minuter.

Vi kan ju enkelt enas om att en JFB på andra sidan väggen har samma funktion som en JFB för ett helt proppskåp, dvs den gör samma sak ven om dess verkan blir begränsad på de tåtar den sammanför.. Då är frågan vad felet egentligen är med att ha den separat för just badrummet. Är det så tokigt?

Bör man förresten hellre ge sig in på det man är betydligt mer osäker på än att hålla sig till det men ändå med viss begränsad hjälp känner att man bör kunna hantera?

För mig är JFB en JFB och produkten jag köpte (just den odellen) säljs öppet men knappast i syfte att monteras in bredvid proppskåpet....även om den är rtt stilig.

Det är lite av en gåta hur fanken denna typ av JFB skall användas om den inte duger att koppla vidare elektrisk utrustning på. Den är liksom lite oval så den duger inte som kaffekoppsunderlägg heller.
 
Rrrrr, med andra ord slipper jag dragavlastningen om jag kör flexkabel runt EKK? Konstiga regler egentligen.

Anledningen till att jag frågar är att det helt enkelt inte får plats någon dragavlastning i ett vanligt apparatutag om jag dessutom har ett eluttag i det eller den infällda JFB. Det är dock lämpligt med dragavlastning även för att kabeln inte ska ramla in i väggen inser jag själv.

Jag är dock ute efter att göra det som är rätt och riktigt (förutom att köra JFB på hela andra centralen).

Som det är nu bör jag byta ut de apparatdosor jag köpt, de känns en aning små och har ingen vettig hållande ingång för elkabeln.Hade varit fint om det fanns dosor där man med någon skruvfunkton får fast kabeln i dosan och på så sätt får till dragavlastnng även till apparatdosor som har fyllt platsen med ex ett eluttag.

Hur löser man detta? Allt får ju inte plats i en apparatdosa. Det måste finnas speciella dosor för EKK in?
 
I stället för att försvara dina udda tankar och handlingar, lyd råden från dom som åtminstone har lite insikt i elarbetet. Dom kanske vet och inte bara tycker.
 
jag vill också ha reda på vad det finns för produkter till att dragavlasta EKK med??
 
Nu har jag inte detaljstuderat tråden, men varför skall du hålla på med EKK inne i väggar, med elelr utan rör? Om du skall dra inne i väggen så kör med vp rör eller flexslang och FK trådar.

Om du skall hempula det här så håller jag med, håll dig borta från centralen. Går du in i centralen och koppalr in en tre fas jordflesbrytare så finns det rätt många fler felmöjligheter, om man inte kan sin trefas lära.
 
Varför krångla till det? Använd vp och fk!
 
Hempularen va snabbare :)
 
jo, en av mina egenskaper är att jag vrider och vänder på saker och ting. Oftast är jag nöjd när någon tydligt skriver varför det inte är ok med en infälld jordfelsbrytare utanför badrummet.


Att det är betydligt vanligare och generellt smartare med en JFB i proppskåpet är ju inte att orda om. Det är ju generellt där de brukar sitta, men frågan gäller inte en JFB i proppskåpet. Efter en snabbtitt i jordfelsbrytaren som sitter monterat på det ena proppskåpet kan jag bara le uppgivet....jag inser min begränsning och kommer inte ens försöka mig på att koppla 40 kablar rätt i ytterligare en JFB bredvid. Jag ska ev. ta in offert från en elfirma för att se vad de tar för jobbet.
Jag lär också kontakta firman som lurat på mig denna JFB. De får ju inte sälja sådana här saker om ingen någonsin rekommenderar dess användning?

Hela badrumsplanen lutar nu åt utedasshållet, mörkt, kallt, och väldigt tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.