Sen kan man ju fråga sig hur ofta man måste byte filter i "Electrolux' nya oxy3system med dubbla HEPA-filter" och vad de kostar per byte... >:(
 
MathiasS skrev:
Min fru envisas dock med att rulla upp slangen i ringar stora som pizzor - då får man ägna en kvart åt att snurra upp slangen när man väl ska ha den.....
Måste vara kvinnligt (samma bekymmer hemma). 3 slingor på 9 meter måste betecknas som absolut max vad vi män klarar av att sortera upp utan att börja slänga saker omkring oss.
 
har ni aldrig hört att lite skit rensar magen?

Ärligt så tror jag att det inte är riktigt bra att ha för rent hemma. Barnen får ingen chans att bygga upp ett ordentligt motstånd mot sjukdomar allergier etc.

Så städa mera sällan gott folk och gör något roligt för pengarna istället.
 
tynnis skrev:
har ni aldrig hört att lite skit rensar magen?

Ärligt så tror jag att det inte är riktigt bra att ha för rent hemma. Barnen får ingen chans att bygga upp ett ordentligt motstånd mot sjukdomar allergier etc.

Så städa mera sällan gott folk och gör något roligt för pengarna istället.
Undrar om du får stöd för dom åsikterna häri:

http://www.astmaoallergiforbundet.se/filer/andrad_slutversion_nhpl.pdf

;)
 
tynnis skrev:
har ni aldrig hört att lite skit rensar magen?

Ärligt så tror jag att det inte är riktigt bra att ha för rent hemma. Barnen får ingen chans att bygga upp ett ordentligt motstånd mot sjukdomar allergier etc.

Så städa mera sällan gott folk och gör något roligt för pengarna istället.
tror snarare att vi behöver mer infektioner, för att stimulera den kaskaden i immunförsvaret istället för den alternativa vägen som leder till allergi

men för all del, ha en vanlig dammsugare så rör du om skiten istället...
 
Det är intressant det där att så många hakar upp sig på att en dammsugares utblås virvlar upp damm. Det har testats och det visade sig att mängden partiklar i luften först steg, men efter några minuters dammsugande sjönk den till under vad den var från början. Dammsugares utblås är ju riktade uppåt just för att inte blåsa upp damm som ligger på golvet.

Notera att de flesta partiklar som rörs omkring av dammsugarens utblås redan fanns svävande i luften innan dammsugaren startades. Partiklar som en centraldammsugare inte heller rår på (såvida man inte håller munstycket i luften).

Vill du minska mängden partiklar i luften och har en vanlig dammsugare med bra filter så låt den helt enkelt bara stå och gå för sig själv en stund. Själv har jag ännu inte blivit så paranoid, dock.

Tänk på att en centraldammsugare normalt suger ut luft ur huset och den luften måste ersättas någonstans ifrån. Har du som vi mekanisk frånluft kommer tilluften genom freshventiler som filtrerar bort partiklar ända ner till skogsmöss storlek. Har du problem med allergi kanske du kan komplettera centraldammsugaren med till- och frånluft i huset – men glöm då inte att hålla filtren och kanalerna i ventilationsanläggningen minutiöst rena. Det finns filter till freshventiler också, men jag vet inte hur små partiklar de tar bort.

Min personliga åsikt är att varken golv- eller centraldammsugare ur teknisk eller ekonomisk synvinkel vinner över den andra. Valet handlar mer om handhavande och personligt tyckande.
 
Om man är skeptisk till centraldammsugare kan man stå över, men här är anledningarna till varför vi har det:

- Renare inomhus (nyare vanliga maskiner säkert bra där..)
- MYCKET tystare
- Utsug i sockeln i köket. Finns alltid där, bara att sopa dit smulorna och suga ut.
- Två slangar i huset. En uppe och en nere, enklare att ta fram än en hel maskin.
- Påsbyte mindre än en gång per år.
- Lätt för oss att installera i krypgrund och en ofärdig övervåning.
- Mycket coolare än en vanlig dammsugare

Så, nu tog argumenten slut ;D

/Fredrik

 
coolare-gillar det argumentet-köper det... :D
 
FredrikB_Viby skrev:
Om man är skeptisk till centraldammsugare kan man stå över, men här är anledningarna till varför vi har det:

- Renare inomhus (nyare vanliga maskiner säkert bra där..)
- MYCKET tystare
- Utsug i sockeln i köket. Finns alltid där, bara att sopa dit smulorna och suga ut.
- Två slangar i huset. En uppe och en nere, enklare att ta fram än en hel maskin.
- Påsbyte mindre än en gång per år.
- Lätt för oss att installera i krypgrund och en ofärdig övervåning.
- Mycket coolare än en vanlig dammsugare

Så, nu tog argumenten slut ;D

/Fredrik

Jag kan lägga till en:

Uttag vid garagedörren + 9meters slang gör att jag kan suga i bilen oavsett om den står på uppfarten eller i garaget. I garaget använder jag en billig slang utan on/offknapp.
 
Jag är grymt skeptisk till centraldammsugare. Jag har en dammsugare på varje plan, relativt nya nilfisk med dubbla filter. De står i en hörna och bara att trycka i kontakten och köra, skulle tro att jag dammsuger på den tid det tar att ringla upp och ihop ca 10 m slang.
Jag kan dock köpa argumentet med att blåsa ut skiten kan vara en fördel.

Dessutom behöver man ofta en dammsugare till bil, båt, eller husvagn.

Får väl testa hos någon bekant som har CD tills dess förhåller jag mig ytterst skeptisk... 8)
 
Enligt någon test nyligen (kommer inte ihåg om det var R&R) skulle CD inte vara tystare än en vanlig dammsugare.
 
Caesar skrev:
Enligt någon test nyligen (kommer inte ihåg om det var R&R) skulle CD inte vara tystare än en vanlig dammsugare.
Jag sitter inte i skåpet i tvättstugan när jag dammsuger med CD, doch drar jag voltan runt strax efter mig, så om de låter lika gör mig inget, den ena hör jag, den andra hör jag inte.
 
frasse_E skrev:
Jag är grymt skeptisk till centraldammsugare. Jag har en dammsugare på varje plan, relativt nya nilfisk med dubbla filter. De står i en hörna och bara att trycka i kontakten och köra, skulle tro att jag dammsuger på den tid det tar att ringla upp och ihop ca 10 m slang.
Har också dammsugaren i ett hörn hemma och hur kul är det?! Det förhöjer inte rummets utseende direkt. Eftersom vi bor extremt trångt är det här hörnet enda stället i lägenheten där dammsugaren får plats! När vi flyttar till vårt hus till sommaren ska inte en dammsugarattiralj vara synlig! Jag ser fram emot att få köra igång med CDn! ;)
 
har märkt att det blir mindre damm i allmänhet hemma sedan vi skaffa cetrald......
 
FredrikB_Viby skrev:
- Utsug i sockeln i köket. Finns alltid där, bara att sopa dit smulorna och suga ut.
Menar du att hela sockeln suger eller menar du att du har ett slanguttag i sockeln? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.