Danne12345 skrev:
Jag pratade med en kille som eventuellt ska göra grund till vårt Kalmar (om allt går som det ska vill säga). Han tipsade om att man måste be SMV förbereda huset för en hydrofor om man ska borra egen brunn. De flesta har tydligen kommunalt vatten och då behöver man inte åtgärda någonting.
Ni som har borrat egen brunn, hur har ni löst det med hydrofor och har SMV behövt göra någon ändring? Förstärka bjälklaget? Dra fram extra eluttag eller annat? Enligt säljaren var det bara att borra och sätta ett rör genom bjälklaget.

Vi har kommunalt vatten men med lite dåligt tryck och kommer ev. att behöva en tryckstegringspump. Men vi har löst det så att vi sätter den i garaget som är "på vägen" upp till huset... En tanke bara...
 
Annie&Kenneth skrev:
Vi valde bort all tapet förutom i sovrummet, men måste säga att vi är jättenöjda med arbetet! Överlappningen är helt normal(3-4mm) och fint mönsterpassad.
Kan man bara välja bort tapetseringen?? Trodde att man då även var tvungen att välja bort golv, lister och utv-målning. Så fattade jag det på säljaren i Gbg!?
 
patrik659 skrev:
Kan man bara välja bort tapetseringen?? Trodde att man då även var tvungen att välja bort golv, lister och utv-målning. Så fattade jag det på säljaren i Gbg!?
Enligt tillvalslistan (där även avdragsprisrna står med) står det att följande:

Avdrag spackling, tapetsering, tapeter (sedan lite olika priser ber på hus)
Vrigstad, Blomstermåla -13960 kr
Västervik, Kalmar, Emmaboda - 15700 kr
Nybro, Ljungby -18260 kr


Denna lista ska gälla samtliga orter och är från Mars 2008. Ska inte ha ändrats enligt min säljare.
 
Tack för det Danne12345!
Kanske får höra med dem om den listan......:)
 
Henrik,

Snyggt och enkelt byggd altan. Jag hade tänkt att göra på samma sätt. Det ser ut som att det är en flytande konstruktion. Dvs den sitter inte fast i huset. Eller ser jag fel? Fördelar / nackdelar med detta?

/ Danne
 
Danne72 skrev:
Henrik,

Snyggt och enkelt byggd altan. Jag hade tänkt att göra på samma sätt. Det ser ut som att det är en flytande konstruktion. Dvs den sitter inte fast i huset. Eller ser jag fel? Fördelar / nackdelar med detta?

/ Danne
Vi har byggt vår altan flytande på byggtimmer och med 40cc reglar. Bilder, se är: http://nybro.blogg.se/category/tradgard.html Altanen är superstabil och sviktar inte alls. Byggtimmret är lagt på hårdgjord makadam.
 
Danne72 skrev:
Henrik,

Snyggt och enkelt byggd altan. Jag hade tänkt att göra på samma sätt. Det ser ut som att det är en flytande konstruktion. Dvs den sitter inte fast i huset. Eller ser jag fel? Fördelar / nackdelar med detta?

/ Danne
Ja den är helt flytande och sitter inte fast i huset, tanken var att förankra den med balkskor.

själv har jag ingen koll på varken fördelar eller nackdelar, sannolikheten att konstruktionen skulle ge med sig och flyta iväg är ganska liten vill jag tro. konstruktionen kommer senare sitta fast i huset när väggarna till uterummet skall byggas.

vi gjorde denna lösning då min byggledare som gjorde vår grund tipsade om detta.
 
Jag och min sambo är nyligen inflyttade i en Västervik, och nu har vi lite funderingar på hur ni andra har gjort med duschen, det är ju alldeles för trångt med 90x90 dörrar och en kabin vill vi inte ha. Kan inte ni lägga ut lite bilder på era lösningar och även skriva med hur mycket det har kostat. Sen har vi en fundering om övervåningen, är det någon som har öppnat upp taket direkt innanför entre´n så att man får ljus insläpp och en riktigt luftig övervåning, eller går inte det konstruktions mässigt. Sen en fundering till! var sitter säkringen till ytterbelysningen hittar inte någon i "proppskåpet". Och så sista frågan nere i grunden hur är eran tätning mellan volymerna och vem har gjort den.

Pelle
 
Har samma funderation när det gäller utebelysningen, jordfelsbrytaren slog ifrån när jag kopplade in en lampa över groventren :)
 
sheriffen skrev:
Har samma funderation när det gäller utebelysningen, jordfelsbrytaren slog ifrån när jag kopplade in en lampa över groventren :)
Vår går på Belysning för vald del i huset.
Tänk dock på att jordfelsbrytaren löser ut även om du brutit säkringen om fas/nolla och jord går ihop (kan hända om du biter av hela kabeln med avbitare)
 
Jag har tänkt att bygga en veranda som den på bilden till Villa Västervik.

Skulle vilja ha måtten eller en byggbeskrivning.

Någon som har detta eller lite bilder på bygget.
 
  • 80.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har villa Västervik.

Har satt in två stora 118x140 Velux fönster istället för tak kupan.
Blir mycket ljust.
 
mdredfox8 skrev:
Vi har villa Västervik.

Har satt in två stora 118x140 Velux fönster istället för tak kupan.
Blir mycket ljust.
Har ni gjort det själva eller gjordes det på fabrik? Jag har hört att SMV kommer erbjuda fönster i tak som alternativ till takkupa och homeja. Om ni gjorde det i efterhand hur mkt kostade det?
 
Vi har gjort det själva, hur lätt som helst. Tror fönstren kostade 5500:-/st.
Bara att såga hål i taket innan du har isolerat. Det första fönstret tog nog 6 tim och det andra 3 tim när man visste hur man gör...

Om du tar 118x140 så är det max du kan ha mellan takstolarna.
Tog det bredaste som gick för att få in så mycket ljus som möjligt.

Vi har satt fönstren med en takstols mellanrum. För att få stor ljusspridning.

Det blir grymt stor skillnad ljusmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.