Hejsan,

Har läst igenom BKR:s regler och hittade:

Våtrumsarbeten enligt Branschreglerna innebär att:
Personal som utför tätskiktsarbeten ska ha behörighetslegitimation.
Arbetena utförs med godkända konstruktioner enligt tillhörande monteringsanvisningar.
Utförda arbeten kontrolleras genom egenkontroll och dokumenteras i kvalitetsdokumentet, Branschreglernas bilaga A. Dokumentet skall överlämnas till beställaren efter samtliga våtrumsarbeten enligt Branschreglerna.

Jag tolkar detta som att jag INTE får lägga fuktspärren själv?

Och i sådana fall, vad kostar det i runda slängar att leja ut fuktspärren till en behörig?
 
Jag kan inte svära på hur det är rent juridiskt men vad sjutton kan hända i praktiken? Det lär ju inte komma hem en våtrumspolis och bötfälla dig. Gör du enligt konstens alla regler och dokumenterar rubbet så ser inte jag problemet. Förr hette det iaf "fackmannamässigt" utfört för att försärrngsbolaget skulle godkänna konstruktionen. Om nya reglerna har ändrats vet jag inte.

Det absolut allra allra värsta som kan hända är att du får bekosta en eventuell framtida renovering av badrummet i händelse av skada. Gör du allt enligt instruktioner så ska väl inte det vara så stor risk.

För övrigt, jag gjorde iordning ett badrum -02 som var kaklat 1976 och på sjuttiotalet visste ingen hur man stavade fuktspärr. Min vägg var uppbyggd med råspånt, 12 mm gips och sen kakel direkt på. En fembarnsfamilj bodde i huset i 20+ år och duschade direkt mot kaklet och den enda "skadan" jag kunde upptäcka var att spikarna i råspånten var lite lite rostfärgade. Detta efter tusentals duschar.

Undrar hur många tusen badrum från 70-talet som fortfarande har konstruktionen utan problem.

Därmed inte sagt att det är onödigt med fuktspärrar, inte alls. Men oron som finns i allmänhet tror jag är ganska obefogad med mineritskivor som krävs nu, primer, tätskikt och manchetter och remsor överallt.

Kör på och bygg är min paroll.
 
Kontrar med en till fråga - vad är det som kostar mest vid en badrumsrenovering?
Om vi snackar kaklat / klinkrat badrum då.
 
Allt är dyrt vid en badrumsrenovering, men det bror ju helt klart på vad man väljer för grejjer, mycket beror också på hur ditt hus ser ut, vad det är för väggtyp osv.
 
Du FÅR givetvis göra vad som helst i ett badrum, det enda du inte får göra själv på ett bygge är elinstallationen (det är alltså straffbart att hempula oavsett hur bra man gör det) . Sedan finns det givetvis ytterligare saker som du måste göra rätt för att inte hamna inför domstol. Rasar huset ex. för att du som hemmabyggare byggt för klent eller så, så kan det bli åtal.

BKR reglerna är branschregler som auktoriserade plattsättarfirmor måste följa om jobbet skall anses vara fackmannamässigt utfört. Försäkringsbolagen kräver att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört om försäkringen skall gälla vid en ev. vattenskada. Vissa bolag kräver även att det kvalitetsintyg som enl. BKR reglerna skall lämnas till kunden skall finnas om försäkringen skall gälla. Ett sådant intyg kan du inte utfärda för arbete som du gjort själv oavsett hur bra fackmannamässigt du har gjort det.

Ex. IF har en tilläggsförsäkring man kan teckna så gäller den även om kvalitetsintyg saknas. Däremot så får det givetvis inte finnas några avvikelser mot BKR reglerna om försäkringen skall gälla, vad gäller själva utförandet.
 
Okej, tackar för svaret "hempularen"!
 
Bob_the_builder
Sidan 6 i BBV 2007:

"Gör-det-självarbeten
För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller
normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs
med utgångspunkt från funktionskraven i gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens
godkända monteringsanvisning. Byggkeramikrådet avråder dock från gör-det-självarbeten
i våtrum, om man inte har god kännedom och vana inom området."
 
Enligt mitt försäkringsbolag så gäller inte försäkringen alls om jag gör det själv.
Dags att byta kanske? Har Sveland idag...
 
MikkoK skrev:
Enligt mitt försäkringsbolag så gäller inte försäkringen alls om jag gör det själv.
Dags att byta kanske? Har Sveland idag...
Det låter ju inte bra. Har de sagt det till dig? Hittar inget sådant i deras villkor.

"Egendomskyddet gäller........
......badrum, duschrum eller tvättstuga, som har golvavlopp och som försetts med vattentätt skikt enligt gällande byggnorm/branschregler"

Sveland - Villaförsäkring
(sid.8)
 
MikkoK skrev:
Kontrar med en till fråga - vad är det som kostar mest vid en badrumsrenovering?
Om vi snackar kaklat / klinkrat badrum då.
Exempel på kostnader: Om vi pratar glasfibergips på cc 30 reglad vägg + tätskick med membranmatta så ligger detta underlaget på ca 600kr/kvm väggyta om du gör det själv.
 
hempularen skrev:
Försäkringsbolagen kräver att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört om försäkringen skall gälla vid en ev. vattenskada. Vissa bolag kräver även att det kvalitetsintyg som enl. BKR reglerna skall lämnas till kunden skall finnas om försäkringen skall gälla. Ett sådant intyg kan du inte utfärda för arbete som du gjort själv oavsett hur bra fackmannamässigt du har gjort det.
BKR's kvalitetsdokument talar om vilket underlag man har i badrummet, om brunnen är bytt, vilket tätskikt som har använts osv. Med en likvärdig checklista/kvalitetsdokument från annat håll (t.ex. Maxit) och ett korrekt utfört arbete, så har jag mycket svårt att tro att något bolag kan neka ersättning.
Det skulle också rimma väldigt illa med deras sug efter att få kontantreglera skador, vilket dom sparar pengar på.
 
Faidros skrev:
Det låter ju inte bra. Har de sagt det till dig? Hittar inget sådant i deras villkor.

"Egendomskyddet gäller........
......badrum, duschrum eller tvättstuga, som har golvavlopp och som försetts med vattentätt skikt enligt gällande byggnorm/branschregler"

Sveland - Villaförsäkring
(sid.8)
Se där ja. Det var en representant på mitt jobb som "antog" det jag skrev förut. :rolleyes:
 
anis16 skrev:
Exempel på kostnader: Om vi pratar glasfibergips på cc 30 reglad vägg + tätskick med membranmatta så ligger detta underlaget på ca 600kr/kvm väggyta om du gör det själv.
Kanon, det var nåt att gå lite grovt på.
Men sen är det så att vårt badrum är format som ett L var de korta partiet är själva duschutrymmet, avstängt med en duchvägg.
Frågan är ju om man verkligen "måste" ha detta underlag i hela badrummet, eller bara i själva duschdelen.
Det kommer ju inte ut något vatten utanför duschväggen.

Se nedanstående skiss, det tjocka strecket är själva duschväggen.

71120_1218608693.jpg
 
Redigerat:
MikkoK skrev:
Frågan är ju om man verkligen "måste" ha detta underlag i hela badrummet, eller bara i själva duschdelen.
Det kommer ju inte ut något vatten utanför duschväggen.
Tyvärr hela badrummet, finns till och med riktlinjer hur tätskicket ska dras upp runt tröskel/karm så så noga är det numera att allt är tätt.
 
hempularen skrev:
Du FÅR givetvis göra vad som helst i ett badrum, det enda du inte får göra själv på ett bygge är elinstallationen (det är alltså straffbart att hempula oavsett hur bra man gör det) .
Hej Hempularen,

Precis som du säger får man inte hålla på med fast elinstallation om man inte är behörig, men att det är straffbart är en nyhet för mig. Jag tror bara det finns påföljder för behöriga elektriker eller om det händer en olycka, så kan man bli vållande och att försäkring inte gäller.

Är du säker på det?

Sen kan man ibland komma överens med elektriker vad man får gör om han sedan granskar jobbet innan han kopplar in det. Men det är ju upp till elektrikern.

/Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.